Os Impactos da Pandemia na Saúde Mental de Estudantes de Ciências da Saúde

The impacts of COVID-19 pandemic on the mental health status of students of health occupations.

Authors

  • Bianca Seixas Campêlo Universidade estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Weslayne Medeiros da Silva Universidade estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Jefferson Cavalcante de Lima Universidade estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Mara Cristina Ribeiro Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário CESMAC
  • Juliane Cabral Silva Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário CESMAC
  • Adriane Borges Cabral Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário CESMAC

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2111

Keywords:

Coronavirus Infections. Students, Health Occupations. Psychological Distress.

Abstract

The present study aim was to investigate the impact of COVID-19 pandemic on the mental health status of students of health occupations. This is a review at the directory of the BVS and PUBMED, on the following databases: LILACS, SciELO and MEDLINE). In the search for articles, the Health Sciences Descriptors (DeCS used were: “mental health”, “pandemic”, “COVID-19” and “college”. A total of 10 studies were included. The following impacts on mental health were evaluated: depression (40%), anxiety (40%), negative impact on mental health (30%), psychological suffering (20%), and the fear of COVID-19 (10%). University students are at high risk of psychological disorders, due to they suffer more by the impact of social distancing, isolation, and young age. Anxiety and depression turned out to be the prevalent and serious issues for students of health occupations, especially for female students. The main risk factors were social distancing and isolation, financial hardship, greater interest in media reports about the epidemic. The most effective prevention factors include decreasing hours spent watching outbreaks per day on social media and good support from the family during these unprecedented times.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adriane Borges Cabral, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário CESMAC

Dra. Em Medicina Tropical e profa. Do programa de Mestrado profissional em Análise de sistemas ambientais do Cesmac

References

Aiping W.; Yousong P.; Baoying H.; Xiao D.; Xianyue W.; Peihua N., Jing, M., Zhaozhong, Z., Zheng, Z., Jiangyuan, W., Jie, S., Lijun, Q., Zanxian, X., Wenjie, T., Genhong, C., & Taijiao, J. (2020). Commentary genome composition and divergence of the novel coronavirus ( 2019-nCoV ) originating in China. Cell Host Microbe. 27(3):325-8. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chom.2020.02.001. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Alves, G.B., Tenório, M., Anjos, A.G., & Figueroa, J.N. (2010). Qualidade de vida em estudantes de Medicina no início e final do curso: avaliação pelo Whoqol-bref. Rev. Bras. Educ. Med. 34(1):91-96. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100011. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Araujo, A. F., Cristina, R.M., & Dias, A.V. (2021). Automedicação de psicofármacos entre estudantes universitários de odontologia e medicina. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, 7:e021037. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8659934. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659934. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Araujo, F., Lima, L.; Cidade, P., Nobre, C.B., & Neto, M. (2020). Impact Of Sars-Cov-2 And Its Reverberation In Global Higher Education And Mental Health. Psychiatry Res. 288:112977. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenburg, N., & Rubin,G.J (2020). The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It: Rapid Review of the Evidence. The Lancet. 395:912-920. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Chaves, V.L. (2010). Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior Brasileiro: a formação dos oligopólios. Educ. Soc.,Campinas. 31(111):481-500. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000200010. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Cuiyan W., Riyu P., Xiaoyang, W., Yilin T., Linkang X., Cyrus, S.H., & Roger, C.H. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. Int J Environ Res Public Health. 17(5): 1729. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729. Acesso em: 16 outubro. 2020.

Cuiyan, W.; Riyu, P.; Xiaoyang, W.; Yilin, T.; Linkang, X.; Mcintyre, R.S., Cyrus, S.H., & Ho,R.C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain Behav. Immun. 87:40-48. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028. Acesso em: 19 outubro. 2020.

Gao, W., Ping, S., & Liu, X. (2020). Gender differences in depression, anxiety, and stress among college students: a longitudinal study from China. J. Affect. Disord. 263:292–300. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.11.121. Acesso em: 19 outubro. 2020.

Hawryluck, L., Gold, W.L., Robinson, S., Pogorski, S., Galea, S., & Styra, R. (2004). Sars control and psychological effects of quarantine, Toronto, Canada. Emerg Infect Dis. 10(7):1206-12. doi: 10.3201/eid1007.030703. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3320456/ Acesso em: 19 outubro. 2020.

Huidi, X., Wen, S., Menglong, L., Ziang, Li., Fangbiao, T., Xiaoyan, W., Yizhen,Y., Heng, M., Sten, H.V., & Yifei, H. (2020). Social distancing among medical students during the 2019 coronavirus disease pandemic in china: Disease awareness, anxiety disorder, depression, and behavioral activities. Int. J. Environ. Res. Public Health. 17(14): 5047. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph17145047. Acesso em: 19 outubro. 2020.

Hyunsuk, J., Hyeon, W.Y., Yeong-Jun, S., Moran, K., Jung-ah, M., Juhee,H., & Chae, J.H. (2016). Mental health status of people isolated due to Middle East Respiratory Syndrome. Epidemiol. Health. 38: e2016048. Disponível em: https://doi.org/10.4178/epih.e2016048. Acesso em: 19 outubro. 2020.

Jia, L., Qing, Z., Wenliang, F., Joyman, M., Chuansheng, Z., & Jing, W. (2020). Online Mental Health Survey in a Medical College in China During the COVID-19 Outbreak. Front. Psychiatry. 11:459. Disponívem em: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00459. Acesso em: 19 outubro. 2020.

Jorge, M.S.B. (1996). Situações vivenciadas pelos alunos de enfermagem, durante o curso, no contexto universitário, apontadas como norteadoras de crises. Rev. esc. enferm. USP. 30(1):138-148. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-62341996000100011. Acesso em: 21 outubro. 2020.

Junling, G., Pinpin, Z., Yingnan, J., Hao, C., Yimeng, M., Suhong, C., Yi, W., Hua,F., & Junming, D. (2020). Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. PLoS ONE. 15(4): e0231924. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231924. Acesso em: 21 outubro. 2020.

Leão, A.M., Gomes, I.P., Ferreira, M.J.M., & Cavalcanti, L.P.G. (2018). Prevalência e Fatores Associados à Depressão e Ansiedade entre Estudantes Universitários da Área da Saúde de um Grande Centro Urbano do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 42(4): 55-65. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4RB20180092. Acesso em: 21 outubro. 2020

Maia, B.R., & Dias, P.C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estud. psicol. (Campinas). 37:e200067. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067. Acesso em: 21 outubro. 2020.

Mechili, E.A., Saliaj, A., Kamberi, F., Girvalaki, C., Peto, E., Patelarou, A.E., & Patelarou, E. (2020). Is the mental health of young students and their family members affected during the quarantine period? Evidence from the COVID-19 pandemic in Albania. J Psychiatr. Ment. Health Nurs. 11(00):1–9. Disponível em: https://doi.org/10.1111/jpm.12672. Acesso em: 21 outubro. 2020.

Meo, S.A., Abukhalaf, A.A., Alomar, A.A., Sattar, K., & Klonoff, D.C. (2020). COVID-19 Pandemic: Impact of Quarantine on Medical Students’ Mental Wellbeing and Learning Behaviors. Pak J Med Sci. 36(COVID19-S4):S43-S48. Disponível em: https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2809. Acesso em: 21 outubro. 2020.

Organização mundial da saúde. (2020). Em Dia Mundial da Saúde Mental, ONU pede mais investimento para combater efeitos da pandemia. Brasil: OMS, Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/10/1729212. Acesso em: 21 outubro. 2020

Organização mundial da saúde. (2020). Director-General's statement on IHR Emergency Committee on Novel Coronavirus (2019-nCoV). Geneva: WHO, Disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-statement-on-ihr-emergency-committee-on-novel-coronavirus-(2019-ncov). Acesso em: 21 outubro. 2020

Organização mundial da saúde. (2020.). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. Geneva: WHO, Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/331490. Acesso em: 21 outubro. 2020

Organização mundial da saúde. (2020). Organização Mundial da Saúde declara novo coronavírus uma pandemia. Brasil: OMS, Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/03/1706881. Acesso em: 21 outubro. 2020

Paro, C.A., & Bittencourt, Z.Z. (2013). Qualidade de vida de graduandos da área da saúde. Rev. Bras. Educ. Med. 37(3):365-375. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022013000300009. Acesso em: 21 outubro. 2020

Petrosillo, N., Viceconte, G., Ergonul, O., Ippolito, G., & Petersen, E. (2020). COVID-19, SARSand MERS: are they closely related? Clin. Microbiol. Infect. 26(6):729–734. Disponível em: COVID-19, SARS and MERS: are they closely related? - ScienceDirect. Acesso em: 21 outubro. 2020

Puthran, R., Zhang, M. W., Tam, W. W., & Ho, R. C. (2016). Prevalence of depression amongst medical students: a meta-analysis. Medical education, 50(4): 456–468. Disponível em: https://doi.org/10.1111/medu.12962 . Acesso em: 21 outubro. 2020

Rodrigues, B.B., Cardoso, R.R.J., Peres, C.H.R., & Marques, F.F. (2020). Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Rev. bras. educ. med. 44(Suppl.1), e149. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404. Acesso em: 21 outubro. 2020

Shuang, W., Zhe, L., Zhixiong, L., Weiyi, X., Yiwen, Y., Yaya,L., & Zhenzhen, X. (2020). The mental state and risk factors of Chinese medical staff and medical students in early stages of the COVID-19 epidemic. Comprehensive Psychiatry. 102: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152202. Acesso em: 22 outubro. 2020

Smith, C.A. (2020). Covid-19: Healthcare students face unique mental health challenges. The BMJ. 369:m2491. Disponível em: https://doi.org/10.1136/bmj.m2491. Acesso em: 22 outubro. 2020

Soares, C.B., Hoga, L.A.K., Peduzzi, M., Sangaleti, C., Yonekura, T., & Silva, D.R.A.D. (2014). Revisão integrativa: conceitos e métodos utilizados na enfermagem. Rev. esc. enferm. USP. 48(2):335-345. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-6234201400002000020. Acesso em: 22 outubro. 2020

Sogut, S., Dolu, I., & Cangöl, E. (2021). The relationship between COVID-19 knowledge levels and anxiety states of midwifery students during the outbreak: A cross-sectional web-based survey. Perspectives in Psychiatric Care. 57:246–252. Disponível em: https://doi.org/10.1111/ppc.12555. Acesso em: 22 outubro. 2020

Vasconcelos, T.C., Dias, B.R.T., Andrade, L.R., Melo, G.F., Barbosa, L., & Souza, E. (2015). Prevalência de Sintomas de Ansiedade e Depressão em Estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 39(1):135-142. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00042014>. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00042014. Acesso em: 21 outubro. 2020

Wenjun, C., Ziwei, F., Guoqiang, H., Mei, H., Xinrong, X., Jiaxin, D., & Jianzhong, Z. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research. 287:112934. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934. Acesso em: 22 outubro. 2020

Yuchen, L., Yue, W., Jingwen, J., Valdimarsdottir, U.A., Fall, K., Fang, F., Huan,S., Donghao,L., & Wei Z. (2020). Psychological distress among health professional students during the COVID-19 outbreak. Psychol. Med. 11:1–3. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S0033291720001555. Acesso em: 22 outubro. 2020

Zolotov, Y., Reznik, A., Bender, S., & Isralowitz, R. (2020). COVID-19 Fear, Mental Health, and Substance Use Among Israeli University Students. Int. J. Ment. Health Addict. 3:1-7. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11469-020-00351-8. Acesso em: 22 outubro. 2020

Published

2022-07-02

How to Cite

Seixas Campêlo, B. . ., Medeiros da Silva, W. ., Cavalcante de Lima, J. ., Cristina Ribeiro, M. ., Cabral Silva, J. ., & Cabral, A. B. (2022). Os Impactos da Pandemia na Saúde Mental de Estudantes de Ciências da Saúde: The impacts of COVID-19 pandemic on the mental health status of students of health occupations. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2111