A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto

Authors

  • Elaine Cunha dos Santos UFAL
  • Leandro Luiz da Silva UFAL
  • David Wanderley Silva Lins IFAL
  • Jacqueline Praxedes de Almeida UFAL

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2159

Keywords:

PIBID, Formação docente, Ambiente escolar

Abstract

relationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amado, J. S. (2000). A construção da disciplina na Escola: suportes teórico-práticos. Edições ASA.

Bauman, Z. (2005). Identidade. Editora J. Zahar.

Brasil. ( 2009.) Cadernos de atenção básica. Saúde na escola. Ministério da Saúde.

Camargo, M. & Paula, D. H. Lemes. (2013, 23-26 de setembro). A Escola enquanto espaço de formação e o papel do professor formador formativo: voz e vida para uma experiência. Anais do 11° Congresso Nacional de Educação, Curitiba. https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8989_5360.pdf

Cavalcanti, L. S. (2003). Geografia, Escola e construção de conhecimentos. (5ª ed.) Papirus Editora.

Dubar, C. (2006). A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Edições Afrontamento.

Forquin, J. C. (1993). Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento Escolar. Artes Médicas.

Frago, A. V. (1995). Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, (0), 63-82. http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE0/RBDE0_06_ANTONIO%20VINAO_FRAGO.pdf

Frago, A. V. & Escolano, A. (2001). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. (2ª ed.). DP&A.

Frago, A. V. (2005). Espaços, usos e funções; a localização e disposição física da direção Escolar na Escola graduada. In: M. L. Bencostta (org.), História da educação, arquitetura e espaço escolar. (pp.15-47). Cortez.

Garcia, C. M. (2010). O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista brasileira de pesquisa sobre formação docente, 02(03), 11-49.

Giordan, M. Z. & Hobold, M. S. (2016). A Escola como espaço de formação de professores iniciantes. Revista Reflexão e Ação, 24(3), 7-25.

Glatter, R. (1999). A Gestão como meio de inovação e mudança nas Escolas. In: A. Nóvoa, (Coord.), As Organizações Escolares em análise. (pp. 1-9). Dom Quixote.

Higa, I. & Hosoume, Y. (2008). Formação de professores de física: concepções sobre a ciência e seu ensino. In: M. A. Scmidt, T. M. F. B. Gracia & G. B. Horn. Diálogos e perspectivas de Investigação. UNIJUI.

Nadolny, L. de F. (2010). Estratégias de formação continuada para professores de educação infantil: em foco a linguagem movimento [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná]. http://www.ppge.ufpr.br/teses/M10_Lorena%20de%20F%C3%A1tima%20Nadolny.pdf.

Noronha, G. N., Noronha, A. A. & Abreu, M. C. A. de. (2020). Relato de vivências no PIBID: aproximações da construção docente. Revista Pemo, 2(3), 1-14. https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3748/3331

Nóvoa, A. (2001). Professor se forma na Escola. Revista Nova Escola, 142, https://novaEscola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa.

Rosa, E. H. & Galera, J. B. A gestão do espaço físico Escola: um desafio social. diaadiaeducação. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1699-8.pdf.

Silva, R. P. da. (2012). A escola enquanto espaço de construção do conhecimento. Revista Espaço Acadêmico, 12(139), 83-91. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/17810

Tardif, M. (2010). Saberes docentes e formação profissional. (4ª ed.) Vozes.

Vago, T. M. (2009). Pensar a Educação Física na Escola: Para uma formação cultural da infância e da juventude. Cadernos de Formação RBCE, 1(1), 25-42. http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/930/540

Veiga, I. P. A. (2007). Projeto político pedagógico da Escola: uma construção possível. (23ª ed.). Papirus.

Published

2022-10-10

How to Cite

Cunha dos Santos, E. ., Luiz da Silva, L. ., Wanderley Silva Lins, D. ., & Praxedes de Almeida, J. (2022). A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2159

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP