Oficinas itinerantes do PIBID Geografia UFPel durante a pandemia da Covid-19: relato de experiência
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2170Keywords:
conceitos geográficos, práticas educativas, materiais pedagógicos, ensino remotoAbstract
The present proposal has as objective, demonstrate the importance of itinerant workshops about contents and topics that articulate the geography knowledge, developed with students of the last years of elementary school. It is also intended to point to the main challenges in the preparation and execution of online activities, during the year 2021. For the structuring of workshops, a bibliographic review was carried out about the structuring concepts of Geography, as the space, landscape and territory. It was chosen to detail the workshops entitled, “The landscape study and the mental map on Geography teaching: the view about the city of Pelotas – RS”; “Understanding the land transformations consequent to endogenous and exogenous process”; and, “Exploring the city: discussing basic sanitation”. As a result, it can be noted that even with the challenge at working on the online format, the proposals were well-developed, which provided an important apprenticeship period for all the people involved. In relation to practices in schools, even with the difficulty of access to technology on the part of students at elementary school, they sought to organize the material in a way that it could reach as many students as possible. Moreover, the Covid-19 pandemic showed us the necessity to challenge ourselves, to think about geographic education from different perspectives, cherishing the critical and conscious formation of people.
Metrics
References
Brasil. Ministério da Educação. (2018, 03/06). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base.
Castellar, S. M. V. (2017). Cartografia Escolar e o Pensamento Espacial: Fortalecendo o Conhecimento Geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 208-232, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.494 .
Castellar, S. M. V., Vilhena, J. (2011). Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning.
Castellar, S. M. V., Juliasz, P. C. S. (2017). Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, p. 160-178. https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4779
Cavalcanti, L. S. (2005). Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: Uma contribuição de Vygotsky ao ensino da geografia. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, P. 185-207, Maio/Agosto.
Cavalcanti, L. S. (2010, nov.). A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – perspectivas atuais. Anais... Belo Horizonte.
Cavalcanti, L. de S. (2019). Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação.
Collares, C. A. L., Moisés M. A. A. (1989). Educação, Saúde e Formação da Cidadania. Educação e Sociedade, v. 10, n. 32, Abr.
Dias, F. P. V. Fernanda puglia. (2021, 05/19). Mudança na paisagem urbana de Pelotas, escola Francisco Caruccio. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=tWQ9HbTkr_8
Dias, G. K., Dias, L. C., Rafael, P. H. S. (2018). As oficinas itinerantes do Pibid Geografia UFPel como prática sócio-espacial de acesso a diferentes culturas. Expressa Extensão. v. 23, n. 3, p. 80-93, SET-DEZ. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/13924/8687
Felicio, W. F. (2021). Concepções sobre o conceito de paisagem e sua inserção no ensino de geografia: elementos para uma investigação. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 11, n. 21, p. 05-27, jan./dez.
DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.992
Lopes, C. S. (2014). O professor de geografia: saberes e identidade. Anais do VII Congresso Brasileiro de Geógrafos. Vitória/ES, p. 1-12, agosto.
Lopes, C. S. (2014, 10 a 16/08). O professor de geografia: saberes e identidade [resumo]. Anais do VII Congresso Brasileiro de Geógrafos, Vitória/ES. http://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1403636300_ARQUIVO_CBG_Texto_completo.pdf
Moraes, B. Brisa Moraes. (2021, 04/04). (Vídeo 1) OFICINA Conhecendo a Cidade: discutindo Saneamento Básico. Youtube. https://youtu.be/-x6HC9HHsiQ
Moraes, B. Brisa Moraes. (2021, 04/04). (Vídeo 2) OFICINA Conhecendo a Cidade: discutindo Saneamento Básico. Youtube. https://youtu.be/wtrrafolPrE
Moraes, B. Brisa Moraes. (2021, 04/04). (Vídeo 3) OFICINA Conhecendo a Cidade: discutindo Saneamento Básico. Youtube. https://youtu.be/yJgplYdrqB8
Morais, E. M. B. de. (2011). O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar, [Tese de doutoramento, Curso Geografia, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-13062012-122111/pt-br.php
Press, F., Siever, R., Grotzinger, J., Jordan, T. (2006). Para Entender a Terra. 4ª ed., Porto Alegre: Bookman.
Santos, A. R. (2008). A tectônica e as formas de relevo. In: Florenzano, T. G. (org.). Geomorfologia: conceitos e tecnologias atuais. São Paulo. (p. 129-156). Oficina de Textos.
Souza, M. L. (2015). Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Teixeira, W. (2008). Decifrando a Terra. São Paulo: Companhia Editora Nacional.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosangela Lurdes Spironello, Fernanda Puglia Vieira Dias, Giane Silva da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”