The "Padlet" tool as an aid in the application of active learning methodologies in the context of emergency remote education

Authors

  • Evellyn de Assis Caetano IFSULDEMINAS
  • Fabiana Lúcio de Oliveira IFSULDEMINAS
  • Karina Cenciani Rebelo

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2175

Keywords:

Ferramentas tecnológicas, educação, recurso colaborativo

Abstract

Due to the pandemic of Covid-19, there was a need for social isolation and with this the classroom classes
were suspended and the emergency remote teaching installed. Therefore, the role of technological tools
for education was evidenced. This work aimed to report the experience with the use of the padlet digital
tool as a visual resource and alternative to the powerpoint program in the organization of content for the
presentations of evaluation seminars in groups of the classes of the 1st and 3rd year of high school. The
use of padlet by the students was possible due to the monitoring and tutorials created by the trainees of
the Pedagogical Residency where they presented the tool and the various resources it offers. The students
were interested in working with Padlet, and the participation of the groups in the presentations, in
general, was quite satisfactory. Padlet can leverage the application of active methodologies because it is a
collaborative, online and free resource that promotes autonomy and interaction of users in the
simultaneous creation/ organization of content through dynamic and creative murals. Padlet is
compatible with various file formats and provides several options for students to organize their ideas and
interconnect the information.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora.

Daltro, M. R., & de Faria, A. A. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, 19(1), 223-237.

Freire, P. (2010). Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.

Gonçalves, L. M. M., & de Morais, J. M. (2019). O uso do PADLET no ensino: uma análise bibliométrica. Revista Interdisciplinar de Tecnologias e Educação, 5(1), 13.

Monteiro, J. C. S., Costa, M. J. M.; Junior, J. B. B. (2018). App-learning hipertextual: repositórios virtuais de aprendizagem no Padlet. In: 4º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, Coimbra. Atas do 4º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning. Coimbra: Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra - Coimbra, p. 216-225.

Monteiro, J. C. S. (202o). PADLET: um novo modelo de organização de conteúdo hipertextual. Revista Encantar, 2, 01-11.

Moser, A. de S., Gregório, A. de, Pires, E. A. C., & Moreira, A. L. O. R. (2020). Concepções de ambiente e Educação Ambiental de professores: o padlet como uma ferramenta interativa. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 15(5), 20–36.

Pereira, J. A. (2020). Padlet como recurso didático no ensino de genética. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, 1(2), 83.

Silva, P. G., de Lima, D. S. (2018). Padlet Como Ambiente Virtual De Aprendizagem Na Formação De Profissionais Da Educação. RENOTE: REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 16 (1).

Souza, L. C. (2016). A TIC na Educação: uma grande aliada no aumento da aprendizagem no Brasil. Revista Eixo, 5(1).

Published

2022-10-10

How to Cite

Caetano, E. de A., Lúcio de Oliveira , F. ., & Rebelo, K. C. (2022). The "Padlet" tool as an aid in the application of active learning methodologies in the context of emergency remote education. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2175

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP