Uma análise teórica das aprendizagens docentes apresentadas em narrativas de pibidianas de matemática

Authors

  • Lilian Aragão da Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB
  • Camila Sandes Souza UFRB
  • Jacqueline Nascimento de Souza UFRB
  • Alana Silva dos Santos UFRB

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2208

Keywords:

community of practice, teachers training, teaching of mathematics, initiation to teaching

Abstract

This work aims to present the narratives of pibidianas who developed a full participation in the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching, as well as to draw an analysis of teaching learning, with the theoretical contribution of Étienne Wenger's Community of Practice. These narratives were elaborated by three pibidianas, scholarship holders and authors of this work. Intertwining the narratives with the theory, we present as results how much the pibidianas learned from the community, whether in the interaction, strengthening the affective ties and relating with the other members. In addition, we present as results teaching learning related to the meanings constructed and negotiated in the community, which were related to the exercise of teaching and school, many of these linked to the challenges imposed by the pandemic. Finally, we present that throughout the experiences of the community, the pibidianas learned “to be” and to “become” mathematics teachers, as they identified with the profession or sought to develop a profile of educator or when they pointed out that the experiences contributed to their formation. From these results, we conclude that the program fulfilled its role of valuing the teaching profession and, also, in the training of teachers, even if it happened remotely.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lilian Aragão da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em ensino, filosofia e história das ciências pela UFBA; Docente do curso de Licenciatura em Matemática da UFRB; Coordenadora de área do PIBID/Matemática/UFRB

Camila Sandes Souza, UFRB

Graduanda do curso de Licenciatura em Matemática da UFRB e bolsista do PIBID/Matemática/UFRB

Jacqueline Nascimento de Souza, UFRB

Graduanda do curso de Licenciatura em Matemática da UFRB e bolsista do PIBID/Matemática/UFRB

Alana Silva dos Santos, UFRB

Graduanda do curso de Licenciatura em Matemática da UFRB e bolsista do PIBID/Matemática/UFRB

References

Alves-Mazzoti, A. J. (2002). O método nas ciências sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. (Orgs.). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2, São Paulo: Pioneira, cap. 6-7, pp. 129-178.

Benites, V. C. (2013). Formação de Professores de Matemática: dimensões presentes na relação Pibid e Comunidade de Prática. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/91031

Johnson, B.; Christensen, L. (2012). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks: Sage.

Josso, M. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, ano XXX, pp. 413-438.

Mendes, R. M. (2013). Formação do professor que ensina Matemática, as Tecnologias de Informação e Comunicação e as Comunidades de Prática: uma relação possível. [Tese de Doutorado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102110

Nacarato, A. M., Moreira, K. G., & Custodio, I. A. (2019). Educação Matemática e estudos (auto)biográficos: um campo de investigação em construção. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 4 (10), pp. 21-47. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n10.p21-47.

Rodrigues, M. U. (2016). Potencialidades do Pibid como espaço formativo para Professores de Matemática no Brasil. [Tese de Doutorado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/146706

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press.

Published

2022-10-10

How to Cite

Silva, L. A. da, Souza, C. S., Souza, J. N. de, & Santos, A. S. dos. (2022). Uma análise teórica das aprendizagens docentes apresentadas em narrativas de pibidianas de matemática. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2208

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP