Discurso político, ações e estratégias docentes durante a pandemia em uma escola municipal de Fortaleza

Authors

  • Roberto Fernandes Soares Soares Universidade Federal do Ceará
  • Jenifer de Castro Fonseca Fonseca Universidade Federal do Ceará
  • Marco Aurélio Jarreta Merichelli Merichelli Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2232

Keywords:

Educação, PIBID, Ensino Remoto, Ceará

Abstract

Having as guiding axes of this research the prerogatives of "participation" and "overcoming identified problems" by PIBID, we seek to present, in this article, the results of a qualitative research in which we analyze, from a critical and historical materialist perspective, the actions, the teaching strategies performed by first and second grade teachers in virtual classrooms/ WhatsApp groups in which we conducted the observation. We also analyzed the determinations of the Ceará state government and the municipality of Fortaleza, which, through decrees, determined the guidelines for non-face-to-face classes during the Covid-19 pandemic in the first semester of 2021.  We verified in our observations and interviews with the teachers that the non presence teaching brought precariousness to their work and a great inequality of access by the students; even though there were some governmental actions, such as the delivery of chips and tablets, it was not enough to mitigate the impact of the pandemic on education and interaction between the teachers and their class by school group on WhatsApp. Therefore, we conclude that the work done by the teachers was not supported by the Municipal Secretariat of Education, nor was it supported by public agencies, as they gave greater permissiveness to private educational institutions to continue with classroom teaching.

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Author Biographies

Roberto Fernandes Soares Soares, Universidade Federal do Ceará

Estudante do curso de Pedagogia, noturno, da Universidade Federal do Ceará, bolsista do PIBID.

Jenifer de Castro Fonseca Fonseca, Universidade Federal do Ceará

Graduando no Curso de Pedagogia 2018.2, na Universidade Federal do Ceará. Participou como voluntária do 4° Dia de Brincar para Crescer da Faculdade de Educação (FACED) Trabalho como assistente de educação infantil substituto no Centro de Educação Infantil Dom Aloísio Lorscheider desde setembro de 2021. Classificada pelo Edital N° 31/2021

Marco Aurélio Jarreta Merichelli Merichelli, Universidade Federal do Ceará

Possuo graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2004), especialização em Educação Ambiental pelo SENAC-CE (2006), em Matemática pela FA7 (2011), mestrado (2010) e doutorado (2018) em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul. Fui professor de Ensino Fundamental, Médio e Supeior, em escolas públicas do Estado do Ceará, na Prefeitura Municipal de São Paulo e na Faculdade Cearense-FAC, adquirindo experiência no ensino de Matemática, Ciências, no trabalho com temas transversais e no ensino de Cálculo no curso de Administração, Estatística na Pedagogia e Pesquisa de Mercado na Publicidade. Trabalhei na Coordenadoria de Cooperação entre Estado e Municípios-COPEM no Eixo de Avaliação do Programa Alfabetização na Idade Certa-PAIC e atualmente trabalho na Coordenaria de Avaliação-COAVE da Secretaria de Educação do Estado do Ceará-SEDUC-CE

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Published

2022-07-02

How to Cite

Soares, R. F. S., Fonseca, J. de C. F., & Merichelli, M. A. J. M. (2022). Discurso político, ações e estratégias docentes durante a pandemia em uma escola municipal de Fortaleza. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2232

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP