Pedagogical actions promoted by geography residents in remote education

the use of digital tools

Authors

  • Maria da Paz da Cruz Vitorio de Oliveira Graduanda do Curso de Geografia pela Universidade Estadual do Piauí
  • Marllon Cunha Abreu Rocha Universidade Estadual do Piauí
  • Zig Marley Rose Berg Costa Universidade Estadual do Piauí
  • Luciane Silva de Carvalho Universidade Federal do Piauí
  • Maria Luzineide Gomes Paula Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2235

Keywords:

Pedagogical Residency Program, geography, remote teaching, teacher training

Abstract

The Pedagogical Residency Program is one of the actions that are part of the National Teacher Training Policy and aims to induce the improvement of practical training in undergraduate courses, promoting the immersion of graduates in primary education schools, from the second half of its course. The study aimed to report the experience of three students of the Full Degree course in Geography of the State University of Piauí-Torquato Neto campus in Teresina-Pi, during their participation in the first module of the Pedagogical Residency Program in a public school that operates in the EJA modality. The experience in the program contributed to a critical focus on the initiation of teachers in the face of the new reality of remote teaching imposed by the Covid-19 pandemic. Thus, residents were able to reconcile pedagogical theory with teaching practice and experience experiences and challenges of Brazilian education professionals.

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Author Biographies

Marllon Cunha Abreu Rocha, Universidade Estadual do Piauí

Graduado em Licenciatura Plena em Geografia e Residente Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) pela Universidade Estadual do Piauí. 

Zig Marley Rose Berg Costa, Universidade Estadual do Piauí

Graduando do Curso de Geografia e Residente-Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

Luciane Silva de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Docente efetiva da Secretaria de Educação do Estado do Piauí - SEDUC e Preceptora do subprojeto de Geografia do PRP da Uespi (edição 2020-2022);

Maria Luzineide Gomes Paula, Universidade Federal do Ceará

Docente do curso de Licenciatura Plena em Geografia da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Campus Torquato Neto e Docente Orientadora do subprojeto de Geografia do PRP da Uespi (edição 2020-2022). 

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Published

2022-07-02

How to Cite

da Cruz Vitorio de Oliveira, M. da P., Cunha Abreu Rocha, M., Rose Berg Costa, Z. M., Silva de Carvalho, L., & Gomes Paula, M. L. (2022). Pedagogical actions promoted by geography residents in remote education: the use of digital tools. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2235

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP