Desafios e Possibilidades Formativas em Tempos de Pandemia

Saberes e Práticas

Authors

  • Diana Martins Tigre UNEB

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2238

Keywords:

Formação, Saberes docentes, Pibid

Abstract

The Covid-19 pandemic required some adjustments in the actions of Public Notice No. IES) due to the need for physical distance between people. In this way, this text seeks to present reflections on how the institutional project of the program was carried out in a Bahia public university of higher education that had thirty-three (33) teaching initiation centers (ID) and seven hundred and ninety-two (792) scholarship students. In order to understand its possible contributions to teacher training, verify the challenges posed in this process and identify results and their impacts. It is a part of a larger research on the program and that takes the qualitative case study as a methodological approach. To this end, we took as a study instrument the data contained in the 2 (two) reports prepared by the thirty-three professors/area coordinators participating in the program at the IES and which were made available in the institutional system in two (2) different periods. Based on the reports, a database was organized (with tables) consulted for the elaboration of the general synthesis of the investigated information. We consider that the path designed by the institutional project, from its centers of initiation to teaching, although it faced many challenges, was important for the training of teachers since the experience inaugurated another space-time of dialogue, training and learning via digital platforms, virtual environments and/or social networks demonstrating the capacity for collaborative work, production and sharing of knowledge and practices by the involved pairs, contributing to the strengthening of the university/school relationship, for innovation and professional development.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Assis, A. S. de; Santos, A. K. A. dos. (2014). Olhares sobre a docência: primeiras experiências

do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da UFBA. Edufba. https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/14885/1/Olhares%20sobre%20a%20docencia-2014-repositorio.pdf

Barbosa, M.V. (2014). O PIBID e as culturas formativas no âmbito dos cursos de licenciaturas. In:, M. V. BARBOSA, F. B. A. Dantas (orgs.), Reflexões sobre a formação inicial de professores no PIBID. (pp.13-24). Mercado das Letras.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

https://ia802902.us.archive.org/8/items/bardin-laurence-analise-de-conteudo/bardin-laurence-analise-de-conteudo.pdf

Brasil. (2007). Decreto n° 6.094 de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a Implantação do

Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm

Brasil. (2009). Decreto n° 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de

Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2009/decreto/D6755impressao.htm

Brasil. (2010). Decreto n° 7.219 de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa

Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm

Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Artes Médicas Sul.

D’àvila, C. M. (2007). Universidade e formação de professores: qual o peso da formação

inicial sobre a construção da identidade profissional docente? Revista Memória e formação de professores.(pp. 219-240). Edufba. https://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-14.pdf

D’àvila, C. M. (2011). Caminhos da profissionalidade docente em cursos de licenciatura. In:,

M. R. G. B. de Sá; V. L. FARTES (org.), O saber docente e o trabalho docente: concepções e experiências. (pp. 53-68). Edufba. https://www.anped.org.br/sites/default/files/6_a_constituicao_da_profissionalidade_docente_em_cursos_de_licenciatura.pdf

Dewey, J. (1959). Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo

educativo: uma reexposição. Atualidades Pedagógicas. (3ª ed). Companhia Editora Nacional. https://books.google.com.br/books/about/Como_pensamos.html?id=ugnAtgAACAAJ&redir_esc=y

Gatti, B. A.; André, M. E. D. A. de; Gimenes, N. A. S.; Ferragut, L. (2014). Um estudo

avaliativo do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). FCC/SEP. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/24112014-pibid-arquivoanexado-pdf

Gatti, B. A.; Barreto, E. S. DE S. (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios.

UNESCO. https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf

Imbernón, F. (2006). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a

incerteza. (6ª ed.). Editora Cortez.

Meyer, P.; Vosgerau, D. S. R.; Borges, C. (2018). Colaboração entre pares em programas de

desenvolvimento profissional docente. Dossiê Desenvolvimento Profissional D ocente. Práxis Educativa, 13 (12), 312-329. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10655

Tardif, M. (2008). Saberes docentes e formação profissional. (9ª ed.). Editora Vozes.

Tardif, M. (2001). O trabalho docente, a pedagogia e o ensino – Interações humanas,

tecnologias e dilemas. Revista de Educação, (16), 15-46. file:///C:/Users/ADM/Downloads/6594-21389-1-PB.pdf

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. (4. ed.). Bookman.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa: do início ao fim. Penso.

Published

2022-10-10

How to Cite

Martins Tigre, D. (2022). Desafios e Possibilidades Formativas em Tempos de Pandemia: Saberes e Práticas. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2238

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.