Desafios e Possibilidades Formativas em Tempos de Pandemia
Saberes e Práticas
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2238Keywords:
Formação, Saberes docentes, PibidAbstract
The Covid-19 pandemic required some adjustments in the actions of Public Notice No. IES) due to the need for physical distance between people. In this way, this text seeks to present reflections on how the institutional project of the program was carried out in a Bahia public university of higher education that had thirty-three (33) teaching initiation centers (ID) and seven hundred and ninety-two (792) scholarship students. In order to understand its possible contributions to teacher training, verify the challenges posed in this process and identify results and their impacts. It is a part of a larger research on the program and that takes the qualitative case study as a methodological approach. To this end, we took as a study instrument the data contained in the 2 (two) reports prepared by the thirty-three professors/area coordinators participating in the program at the IES and which were made available in the institutional system in two (2) different periods. Based on the reports, a database was organized (with tables) consulted for the elaboration of the general synthesis of the investigated information. We consider that the path designed by the institutional project, from its centers of initiation to teaching, although it faced many challenges, was important for the training of teachers since the experience inaugurated another space-time of dialogue, training and learning via digital platforms, virtual environments and/or social networks demonstrating the capacity for collaborative work, production and sharing of knowledge and practices by the involved pairs, contributing to the strengthening of the university/school relationship, for innovation and professional development.
Metrics
References
Assis, A. S. de; Santos, A. K. A. dos. (2014). Olhares sobre a docência: primeiras experiências
do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da UFBA. Edufba. https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/14885/1/Olhares%20sobre%20a%20docencia-2014-repositorio.pdf
Barbosa, M.V. (2014). O PIBID e as culturas formativas no âmbito dos cursos de licenciaturas. In:, M. V. BARBOSA, F. B. A. Dantas (orgs.), Reflexões sobre a formação inicial de professores no PIBID. (pp.13-24). Mercado das Letras.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Brasil. (2007). Decreto n° 6.094 de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a Implantação do
Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm
Brasil. (2009). Decreto n° 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de
Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2009/decreto/D6755impressao.htm
Brasil. (2010). Decreto n° 7.219 de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa
Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Artes Médicas Sul.
D’àvila, C. M. (2007). Universidade e formação de professores: qual o peso da formação
inicial sobre a construção da identidade profissional docente? Revista Memória e formação de professores.(pp. 219-240). Edufba. https://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-14.pdf
D’àvila, C. M. (2011). Caminhos da profissionalidade docente em cursos de licenciatura. In:,
M. R. G. B. de Sá; V. L. FARTES (org.), O saber docente e o trabalho docente: concepções e experiências. (pp. 53-68). Edufba. https://www.anped.org.br/sites/default/files/6_a_constituicao_da_profissionalidade_docente_em_cursos_de_licenciatura.pdf
Dewey, J. (1959). Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo
educativo: uma reexposição. Atualidades Pedagógicas. (3ª ed). Companhia Editora Nacional. https://books.google.com.br/books/about/Como_pensamos.html?id=ugnAtgAACAAJ&redir_esc=y
Gatti, B. A.; André, M. E. D. A. de; Gimenes, N. A. S.; Ferragut, L. (2014). Um estudo
avaliativo do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). FCC/SEP. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/24112014-pibid-arquivoanexado-pdf
Gatti, B. A.; Barreto, E. S. DE S. (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios.
UNESCO. https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf
Imbernón, F. (2006). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a
incerteza. (6ª ed.). Editora Cortez.
Meyer, P.; Vosgerau, D. S. R.; Borges, C. (2018). Colaboração entre pares em programas de
desenvolvimento profissional docente. Dossiê Desenvolvimento Profissional D ocente. Práxis Educativa, 13 (12), 312-329. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10655
Tardif, M. (2008). Saberes docentes e formação profissional. (9ª ed.). Editora Vozes.
Tardif, M. (2001). O trabalho docente, a pedagogia e o ensino – Interações humanas,
tecnologias e dilemas. Revista de Educação, (16), 15-46. file:///C:/Users/ADM/Downloads/6594-21389-1-PB.pdf
Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. (4. ed.). Bookman.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa: do início ao fim. Penso.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diana Martins Tigre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”