O contágio devastador do vírus SARS-COV-2 e o contágio transformador dos TSURUS

Authors

  • Viviane Rios Kwecko Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Gabriela Medeiros Nogueira Universidade Federal do Rio Grande
  • Silvana Maria Bellé Zasso

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2240

Keywords:

Pedagogical Residency, Remote Teaching, Teacher Training, School

Abstract

Welcome to this house/address/residence constituted by affection and enchantment. Upon entering the experience narrated by this writing, we invite you to know the contributions of the Pedagogical Residency Program (RP) to teacher training during the implementation of the Literacy and Arts subproject developed at a Federal University XX. The purpose of the text is to share moments that transformed the chaotic context caused by the SARS-COV-19 contagion into hope. If a virus prevented physical permanence in classrooms, the tactic was to contaminate virtual environments. For this, a collective practice was proposed between university, school, and the students' families, in which writing, and aesthetics were intertwined. TSURU's origami, a character from Japanese culture, was chosen to represent the Tokyo/2021 Olympic Games and symbolize the sacred bird of health, luck, happiness, longevity, and fortune. The legend says that if a community folds a thousand birds, the gods grant their deepest wish. Thus, the residents' planning, in a new movement of collective contagion, was shared among the other 27 classes, comprising a total of 566 students, in order to outline the collective goal. The analysis of the results of the activity demonstrates the power of the Pedagogical Residency for initial and complementary training of academics by providing partnerships between teachers, students, and family members. We envision an experience that transcends school and university walls and/or computer screens, breaking with a fragmented pedagogical practice.

 

Metrics

Metrics Loading ...

References

Castell, C. P. (2012). Pela linha do tempo do desenho infantil: um caminho trans estético para o currículo integrado. Rio Grande: FURG.

Cunha, S. R. V. D. (2019). Questionamentos de uma professora de arte sobre o ensino de arte na contemporaneidade. Para pensar a docência na educação infantil. Porto Alegre: Evangraf, 2019. P. 178-196.

Faria, J. B., & Diniz-Pereira, J. E. (2019). Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, 28(68), 333-356.

Ferreiro, E., Teberosky, A., & Lichtenstein, D. M. (1986). Psicogênese da língua escrita (p. 300). Artes Médicas.

Gino, L. (2011) Gino Blog da própria autora: http://mundoparalelog.blogspot.com.br/2011/07/casa-arrumada.html

Gontijo, C. M. M. (2008). A escrita infantil. São Paulo: Autores Associados.

Kleiman, A. (2008). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995. São Paulo. Contexto.

Kobayashi, M. D. C. M., & Yamada, T. R. U. (2013). Origami e kirigami: arte e cultura como recurso lúdico e educativo. Revista Ciência em Extensão, 9(3), 148-158. https://www.minutoseguros.com.br/quem-somos/lenda-tsuru

Morais, A. G. D. (2005). Se a escrita alfabética é um sistema notacional (e não um código), que implicações isto tem para a alfabetização. MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 29-45.

Pillar, A. D. (2009). Desenho e escrita como sistemas de representação. Penso Editora.

Soares, M. B. (1999). Aprender a escrever, ensinar a escrever. A magia da linguagem, 2, 49-73.

Soares, M. (2003). A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica, 9(52), 15-21.

Soares, M. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista brasileira de educação, 5-17.

Soares, M. (2019). Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto.

Vilela, E. M., & Mendes, I. J. M. (2003). Interdisciplinaridade e saúde: estudo bibliográfico. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 11(4), 525-531.

Walgenbach, W., Parentoni, R., & Barbosa, F. A. R. (2000). Modos operativos de integração disciplinar nas ciências ambientais. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. PNUMA/ORPALC: Rede de Formação Ambiental, 5, 211-245.

Published

2022-10-10

How to Cite

Rios Kwecko, V. ., Medeiros Nogueira, G., & Bellé Zasso, S. M. (2022). O contágio devastador do vírus SARS-COV-2 e o contágio transformador dos TSURUS. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2240

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.