Creating podcasts for students with visual impairments during remote teaching

Authors

  • Aline Guerrera Santos da Silva Instituto Federal do Sul de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-1124-0726
  • Camila Carvalho Caproni Instituto Federal do Sul de Minas Gerais
  • Carla Aparecida da Costa Secretaria do Estado de Educação
  • Fabiana Lucio de Oliveira Instituto Federal do Sul de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2241

Keywords:

Inclusion, Technology, Education

Abstract

Social inclusion is a topic of paramount importance, especially in the academic sphere, where all students have the right to a quality and egalitarian education; in this sense, educational tools become great allies and provide effective learning. Among the technological tools, the podcast stands out, widely used during emergency remote teaching, which is efficient for students with visual impairments because it is an audio mechanism. Analyzing this context, this work aimed to report the experience of using podcasts for a visually impaired student from December 2020 to January 2021. The recorded contents were taken from the Tutored Study Plan, prepared by the Government of Minas and the podcast was sent through the Whatsapp application. This action made the teaching-learning process effective, provided quality inclusion, ensured that the students' cognitive needs were met, expanding their interaction and interest, and also contributed in a very positive way to the personal and academic training of the residents.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Almeida, A. G., & Montino, M. A. (2021). Dificuldades Encontradas pelas Professoras no Processo de Inclusão de Alunos e Alunas com Deficiência. Multidebates, 5(1), 177-193, fev.2021. http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/314/299

Bartalotti, C. C. (2004). Nenhum de nós é tão esperto como todos nós: construindo histórias de sucesso na inclusão de crianças com deficiência mental na creche. [Tese de Doutoramento, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. PUCSP. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/16352

Bastos, A. R. B., Lindemann, R., & Reis, V. (2016). Educação Inclusiva e o Ensino de Ciências: Discutindo a inclusão a partir das pesquisas da área. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 426-429. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12302

Bottentuit, J. B, Jr, & Coutinho, C. P. (2007). Podcast em educação: um contributo para o estado da arte [Artigo em ata de conferência]. Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Coruña. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, (pp. 837-846). https://hdl.handle.net/1822/7094

Lei nº9.394/1996 do Ministério da Educação. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei nº 13.146 do Estatuto da Pessoa com Deficiência. (2015). Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. https://www.cnmp.mp.br/portal/images/lei_brasileira_inclusao__pessoa__deficiencia.pdf

Briant, M. E. P., & Oliver, F. C. (2012). Inclusão de crianças com deficiência na escola regular numa região do município de São Paulo: conhecendo estratégias e ações. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(1), 141-154. jan./mar. 2012. https://www.scielo.br/j/rbee/a/yCKYPwRPkTPPNQdGrvQZtBz/?format=pdf&lang=pt

Santos, N. S. (2018). A inclusão de alunos com deficiência no ensino regular. Revista Docentes, 3(7), 64-71, dez. 2018. https://revistadocentes.seduc.ce.gov.br/index.php/revistadocentes/article/view/82/67

De Souza Santos, P. M., Nunes, P. H. P., Weber, K. C., & Lima-Junior, C. G. (2020). Educação inclusiva no Ensino de Química: uma análise em periódicos nacionais. Revista Educação Especial, 33, 1-19, mar. 2020. https://doi.org/10.5902/1984686X36887

Glat, R., & Nogueira, M. L. L. (2003). Políticas educacionais e a formação de professores para a educação inclusiva no Brasil. Revista Comunicações, 10(1), 134-142, jun.2003. https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/viewFile/1647/1055

Kafrouni, R. M., & Pan, M. A. G.S. (2021). A inclusão de alunos com necessidades educativas especiais e os impasses frente à capacitação dos profissionais da educação básica: um estudo de caso. Revista Interação, 5(1), 31-46. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v5i1.3316

Picollo, G. M., & Mendes, E. G. (2012). Nas pegadas da história: tracejando relações entre deficiência e sociedade. Revista Educação Especial, 25(42), 29-41, jan./abr. 2012. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=313127404003

Souza, C. J., & Vieira, A. A. (2020). A utilização das tecnologias assistivas para alunos surdos em tempos de pandemia: um estudo introdutório. Rev. Itinerarius Reflectionis, 16(1), 01–25, out. 2020. https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65382

Tacca, M. C. V. R., & Branco, A. U. (2008). Processos de significação na relação professor-alunos: uma perspectiva sociocultural construtivista. Estudos de psicologia (Natal), 13(1), 39-48. https://www.scielo.br/j/epsic/

Tavares, L. M. F. L., Santos, L. M. M., & Freitas, M. N. C. (2016). Educação Inclusiva: Um estudo sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, 22(4), 527-542, out./dez. 2016. https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000400005

Vilela-Ribeiro, E. B., & Benite, A. M. C. (2010). A educação inclusiva na percepção dos professores de química. Ciência & Educação, 16(3), 585-594. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pf3LShhPBRJRbgtyLp3XxSC/?format=pdf&lang=pt

Published

2022-07-02

How to Cite

Guerrera Santos da Silva, A., Carvalho Caproni, C., Aparecida da Costa, C. ., & Lucio de Oliveira, F. (2022). Creating podcasts for students with visual impairments during remote teaching. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2241

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP