Confecção de mapas mentais feitos em tecido como proposta inovadora no estudo de química

Authors

  • Débora Morgana Da Silva Marcos uneal https://orcid.org/0000-0002-3113-8542
  • Mayck Weverton da Silva Oliveira UNEAL
  • Letícia Lopes de Almeida UNEAL
  • Marcos Oliveira Rocha
  • Aldenir Feitosa dos Santos UNEAL
  • James Alex da Silva UNEAL

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2273

Keywords:

Mental maps; chemistry teaching; New methodologies.

Abstract

This article analyzes a new approach to some contents in the teaching of chemistry, relating them to the production of mental maps made of fabric. The production of mind maps aimed to provide students with a more understandable method to study some chemistry subjects, facilitating the teaching-learning process and stimulating the cognitive and creative part of these students. The study model of the project has as methodology the purposeful research, execution and development that took place in a state school in the city of Arapiraca-AL, by a student of the 1st year of high school. During the course of the project, it was observed a change in students' interest in relation to chemistry classes, they showed more interest in the disciplines precisely because of the creation and exposure of materials. The produced mind maps were stored in the school's science lab, allowing other students to access them.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brasil, BBC News. (2020). “Coronavírus: OMS declara pandemia”. Disponível em <https://www.bbc.com/portuguese/geral-51842518>. Acesso em:18 de maio de 2021.

Buzan, T. (2019). “Dominando a técnica dos mapas mentais”, Cultrix. Disponível em<https://books.google.com/books/about/Dominando_a_T%C3%A9cnica_dos_Mapas_Mentais.html?hl=pt-BR&id=2Fa7DwAAQBAJ>. Acesso em 06 de maio de 2021.

Content, R. R. (2019). “Como fazer um mapa conceitual: 5 passos para fazê-lo sem dificuldade”. Disponível em< https://rockcontent.com/br/blog/mapa-conceitual/>. Acesso em: 28 de abril de 2021.

Leite, S. Q., Terra, V. R., Kruger, J. G., Amorim, N. R. (2014). "Alfabetização científica por meio de pedagogia de projeto: análise epistemológica de duas experiências no ensino médio pública à luz da teoria da zona de desenvolvimento proximal". Edição Especial com os melhores trabalhos apresentados no IV ENE Ciências: UFF - 13 a 16 de maio de 2014.

Maximiano, A. R. M. (2013) . “A prática da pintura no ensino fundamental: relato de uma experiência na E. E. Maria de Magalhães”. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9J2JSX >. Acesso em 17 de dezembro de 2021.

Melo, M. R.; Neto, E. G. L. (2013). "Dificuldades de ensino e aprendizagem dos modelos atômicos em química". Química Nova na Escola, 13(2). Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/08-PE-81-10.pdf. Acesso em: 24 de fevereiro de 2022.

Oliveira, S. F. A. (2020). "Iniciação científica - Guia básico para iniciantes". Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/574724/2/Inicia%C3%A7%C3%A3o%20Cient%C3%ADfica-Guia%20b%C3%A1sico%20para%20Iniciantes.docx.pdf. Acesso em: 16 de fevereiro de 2022.

Pasini, C. G. D.; Carvalho, E.; Almeida, L. H. A. (2020). “A educação híbrida em t3empos de pandemia: algumas considerações”. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf. Acesso em: 21 de fevereiro de 2022.

Silva, A. V.; Santos, H. R.; Paula, L. H. (2020). “Os desafios enfrentados no processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia nos cursos de graduação”. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA19_ID4434_14092020210502.pdf>. Acesso em 17 de dezembro de 2021.

Seduc AL. “Governo suspende aulas na rede estadual e amplia ações para conter Coronavírus”. Disponível em < http://www.educacao.al.gov.br/noticia/item/17262-governo-suspende-aulas-na-rede-estadual-e-amplia-acoes-para-conter-coronavirus >. Acesso em 08 de junho de 2020.

Tavares, L. C.; Muller, R. C. S.; Fernandes, A. C. (2018). "O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de química". Revista educação em ciências e matemática. Amaz RECM/ V.14 (29) / Especial Metacognição/ Jan - Jun 2018. p. 63-78.

Published

2022-07-08

How to Cite

Da Silva Marcos, D. M., da Silva Oliveira, M. W. ., de Almeida, L. L., Oliveira Rocha, M., dos Santos, A. F., & da Silva, J. A. (2022). Confecção de mapas mentais feitos em tecido como proposta inovadora no estudo de química. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2273

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Most read articles by the same author(s)