Behavioral economics in public policies: analysis of an incentive to education in The State of Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2341Keywords:
nudges, development, educational performanceAbstract
The present work analyzes, as its main objective, an education incentive program in the state of Alagoas, dealing with the concept of behavioral economics in public policies, associating it with a public policy that acts as an incentive for the improvement of indicators of public education, the Vem que Dá Tempo Program. The research has the following specific objectives: (1) to analyze the theoretical framework on behavioral economics in public policies; (2) explore the results of educational and human indicators in the State of Alagoas (2017-2022); (3) to analyze the performance of the State of Alagoas within the Vem que Dá Tempo Program of the Department of Education (SEDUC) of the State of Alagoas; (4) Evaluate the performance of Alagoas in the indicators of the literacy rate and schooling of the education dimension of the HDI; (5) build conclusions and recommendations on the data collection. In terms of methodology, we carried out a bibliographic and documentary survey and also used descriptive statistics to process data and information from the HDI and from the Department of Education of the State of Alagoas, with the collection of statistics regarding state indices. Based on the HDI, it was evident, in general, the progress of the program, in relation to indicators of the Education dimension of the HDI, where such a policy has the potential to further leverage the indicators, providing an expected advance in the result of the HDI, in the period 2017-2022.
Metrics
References
Akerlof, G. A., & Shiller, R. J. (2009). Animal spirits: How human psychology drives the economy, and why it matters for global capitalism. Princeton University Press.
Atlas Brasil. (2022). Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil 2017. http://www.atlasbrasil.org.br/.
Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. (3ª ed.). Edições 70.
Calvo, M. C. M. (2004). Estatística descritiva. UFSC.
Datta, S., & Mullainathan, S. (2014). Behavioral Design: A New Approach to Development Policy. Review of Income and Wealth, 60(1), 7–35. https://doi.org/10.1111/roiw.12093.
Decreto nº 75.700/2021, de 03 de setembro de 2021. (2021, 6 setembro). Regulamenta a Lei Estadual nº 8.470 de 16 de Julho de 2021, que instituiu o Programa Escola 10 – Vem Que Dá Tempo, no âmbito da Educação de Jovens e Adultos – EJA do Estado de Alagoas, e dá outras providências. Estado de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 108, nº 1652. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Estado de Alagoas. (2022). Painel BI de Monitoramento Programa Vem Que Dá Tempo. Secretaria de Estado da Educação de Alagoas. https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiOTI3YzQwZTktNmUxZS00MjRkLThiYWItZmE4NGNkNWNkZDE1IiwidCI6ImNlMTdiNDVkLThmYjctNGYwMy05ZjRlLTYxMTBkMTAzZGI3NiJ9.
Faria, H. S., & Paiva, L. H. (2020). Um Empurrãozinho no Bolsa Família: uma Proposta de Uso de Ferramentas Comportamentais no Programa. Teoria e Prática em Administração, 10(2), 108–123. https://doi.org/10.21714/2238-104X2020v10i2-50370.
Ferreira, H., Cassiolato, M., & Gonzalez, R. (2009). Como Elaborar Modelo Lógico de Programas: um roteiro básico (Nota Técnica), Brasília, DF, IPEA.
Gil, A. C. (2017). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. (6ª. ed.). Atlas.
Haq, M. U. (1995). Reflections on Human Development. New York: Oxford University Press.
IBGE. (2017). Pesquisa Nacional por Amostra de Domícilios Contínua – PNAD Contínua. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=20635&t=resultados.
IBGE. (2020a). Estimativas da população residente, com data de referência 1o de julho de 2020. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9103-estimativas-de-populacao.html?=&t=resultados.
IBGE. (2020b). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=32275&t=resultados.
IBGE. (2021). Área territorial brasileira 2020. https://www.ibge.gov.br/geociencias/organizacao-do-territorio/estrutura-territorial/15761-areas-dos-municipios.html?t=acesso-ao-produto&c=27.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. (2019). Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados.
Kahneman, D. (2012). Rápido e Devagar: Duas formas de Pensar. Objetiva.
Kahneman, D., & Tversky, A. (1984). Choices, values, and frames. American Psychologist, 39(4), 341–350. https://doi.org/10.1037/0003-066X.39.4.341.
Keynes, J. M. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. Cambridge: Macmillan Press.
Lei nº 8.470, de 16 de julho de 2021. (2021, 19 julho). Institui o Programa Escola 10 – Vem Que Dá tempo, no âmbito da Educação de Jovens e Adultos – EJA do Estado de Alagoas, e dá outras Providências. Estado de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 108, nº 1618. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Lima, M., & Pacheco, Z. S. T. A. (2017). As políticas públicas e o direito à educação: Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego versus Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, 38(139), 489-504. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87351644013.
Mullainathan, S. (2006). Development Economics through the Lens of Psychology. Working Paper. Harvard University.
Portaria nº 016/2022, de 06 de janeiro de 2022. (2022, 06 janeiro). Dispõe sobre a designação e dispensa dos profissionais docentes do Programa Escola 10 - Vem Que Dá Tempo, no âmbito da Educação de Jovens e Adultos - EJA do Estado de Alagoas, no âmbito da Administração Central, Gerências Regionais de Educação e Unidades de Ensino. Secretaria de Estado da Educação de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 110, nº 1731. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Portaria nº 14.168/2021, de 16 de novembro de 2021. (2021, 17 novembro). Credenciamento das unidades e concessão das bolsas. Secretaria de Estado da Educação de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 108, nº 1699. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Portaria nº 15.031/2021, de 14 de dezembro de 2021. (2021, 16 dezembro). Dispõe sobre a designação e dispensa dos profissionais docentes do Programa Escola 10 - Vem Que Dá Tempo, no âmbito da Educação de Jovens e Adultos - EJA do Estado de Alagoas, no âmbito da Administração Central, Gerências Regionais de Educação e Unidades de Ensino. Secretaria de Estado da Educação de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 108, nº 1718. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Portaria nº 15.180/2021, de 28 de dezembro de 2021. (2021, 29 dezembro). Dispõe sobre a designação e dispensa dos profissionais docentes do Programa Escola 10 – Vem Que Dá Tempo, no âmbito da Educação de Jovens e Adultos – EJA do Estado de Alagoas, no âmbito da Administração Central, Gerências Regionais de Educação e Unidades de Ensino. Secretaria de Estado da Educação de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas: ano 108, nº 1726. https://www.imprensaoficial.al.gov.br/diario-oficial.
Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento – PNUD. (2022). O que é o IDH. https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/idh0/conceitos/o-que-e-o-idh.html.
Ramiro, T., & Fernandez, R. G. (2017a). Economia comportamental como ferramenta de políticas públicas: analisando o Programa Bolsa Família. 4º Encontro Brasileiro de Economia e Finanças Comportamentais, 01-19. https://cef.fgv.br/sites/cef.fgv.br/files/11_economia_comportamental_como_ferramenta_de_politicas_publicas.pdf.
Ramiro, T., & Fernandez, R. G. (2017b). O nudge na prática: algumas aplicações do paternalismo libertário às políticas públicas. Textos de economia, 20(1), 01-18. https://doi.org/10.5007/2175-8085.2017v20n1p1.
Smarjassi, C., & Arzani, J. H. (2021). As políticas públicas e o direito à educação no Brasil: uma perspectiva histórica. Revista Educação Pública, 21(15), 1-4. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/15/as-politicas-publicas-e-o-direito-a-educacao-no-brasil-uma-perspectiva-historica
Sunstein, C. R., & Thaler, R. H. (2003). Libertarian Paternalism Is Not an Oxymoron. The University of Chicago Law Review, 70(4), 1159–1202. https://doi.org/10.2307/1600573.
Thaler, R. H. (2018). From Cashews to Nudges: The Evolution of Behavioral Economics. American Economic Review, 108(6), 1265–1287. https://doi.org/10.1257/aer.108.6.1265.
Thaler, R. H. (2019). Misbehaving - A construção da economia comportamental. (1ª. ed.). Intrínseca.
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2019). Nudge - como tomar melhores decisões sobre saúde, dinheiro e felicidade. (1ª. ed.). Objetiva.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 185(4157), 1124–1131. https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jairo Menezes de Barros Junior, Rodrigo Vicente Dos Prazeres, Gabriel Albino Ponciano Nepomuceno, Luciana Peixoto Santa Rita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”