Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2363Keywords:
Revisão da Literatura, Formação leitora, 5º ano do Ensino Fundamental, DissertaçõesAbstract
The teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres.
Metrics
References
ALVES, M. F. & LIMA, F. R. (2009). Textos argumentativos/opinativos em turmas do 5º ano do ensino fundamental. In: V SIGET (Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais). Caxias do Sul.
ANTÔNIO, A. M. & JESUS, K. P. C. C. (2017) Da leitura à escrita: estratégias de leitura e produção textual no 3º e 4º ano do Ensino Fundamental. 2017. 77p. Monografia apresentada ao Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium – UniSALESIANO, Lins-SP, para graduação em Pedagogia.
BERNÁRDEZ, E. (1982). Introducción a la lingüística del texto. Madrid: Espasa-Calpe.
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. & SANTOS, C. G. (2014) Revisão sistemática da literatura de dissertações sobre metodologia WebQuest. Revista EducaOnline, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 1-35, mai./ago.
BRIZOLA, J. & FANTIN, N. (2016). Revisão da literatura e revisão sistemática da literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, v. 3, n. 2.
COSSON, R. (2007). Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.
COSTA, C. F. (2016). Um estudo das práticas de leitura em turmas do 5º ano do ensino fundamental. 2016. 116f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém.
ENCINA, A. (2006). ¿Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo? Madrid: Edelsa Grupo Didascalia.
GALVÃO, M. C. B. & RICARTE, I. L. M. (2019). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73.
GARCIA, I. N. (2017). Estratégias de leitura: processos de compreensão deflagrados por crianças de 5º ano diante do texto escrito. 2016. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo.
GERALDI, J. W. (1996). Linguagem e ensino – Exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado das Letras/Associação de leitura do Brasil – ALB.
KLEIMAN, A. B. (2005). Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Campinas – SP: UNICAMP.
KOCH, I. V. & ELIAS, V. M. (2006). Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
KOLLER, S. H., DE PAULA COUTO, M. C P. & VON HOHENDORFF, J. (2014). Manual de produção científica. Penso Editora.
LAJOLO, M. (2010). Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática.
MENICONI, F. C. (2015). O ensino da produção escrita para alunos iniciantes no aprendizado de língua espanhola: uma pesquisa ação no curso de letras. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió.
MORAES, R. & GALIAZZI, M. C. (2016). Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Unijuí.
SANTOS, A. C., DE SOUZA, S. P. & DE MORAES, G. L. (2017). Formação de leitores: questões sobre a dimensão política da mediação didática. Debates em Educação, v. 9, n. 18, p. 01.
SAMPAIO, R. F. & MANCINI, M. C. (2007). Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83-89.
SANTOS, W. P. (2020). A escrita, o outro e as construções de sentidos: intervenções dialógicas em reelaboração textual. 2020. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió.
SILVA, A. C. & CARBONARI, R. (1997). Cópia e leitura oral: estratégias para ensinar. In: CHIAPPINI, L. (org.) Aprender e ensinar com textos didáticos e paradidáticos. São Paulo: Cortez. p. 95-116.
VENTURA, F. C. (2016). Literatura infantil e juvenil na escola: encontros e encantos. 2016. 143 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”