De repente online: uma proposta de ensino de química com as ferramentas tecnológicas
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2394Keywords:
ensino aprendizagem, atividades remotas, contextualizaçãoAbstract
Due to the pandemic state experienced, education, in all spheres, needed to reinvent itself to promote quality education. Thus, many questions arose as to how remote classes could replace presences, mainly in practical disciplines, such as Chemistry. Thus, the objective was to identify technological tools that could assist in remote Chemistry classes in basic education and to propose classes that can be carried out remotely. For this, searches for scientific works were carried out in different databases, such as Periódicos Capes; Scielo; Google Scholar and SciFinder Scholar. Also, we sought to identify simulators and videoconferencing platforms that could be used synchronous classes. Thus, 6 platforms were identified for such purposes, in addition to technological tools that can assist in the construction of the class. From these technologies, it was possible to propose a remote class on the construction of atomic models so that students actively participate in the class, being the subject of learning. Therefore, it is understood that despite the difficulties imposed by remote activities, it is possible to develop a quality and interactive class, always taking into account the specificities of all students, as it is necessary to be viable for both teaching and learning.
Metrics
References
Augusto, A. (2019). Simuladores como elementos tecnológicos no ensino de química. [Dissertação de mestrado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Repositório Institucional da Universidade Tecnológica do Paraná. http://riut.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4631
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, 25(51), 255-280, jul./out. 2020. https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565
Barbosa, J. S., Oliveira, D. G. D. B., & Martins, G. S. V. (2017, 15 de novembro). As tecnologias de informação e comunicação: um instrumento potencializado no processo de ensino-aprendizagem. [Trabalho completo]. Anais do IV Congresso Nacional de Educação, Campina Grande – PB, Brasil. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/35970.
Brasil. (2020). Ministério da Educação. O que é educação a distância? Brasília, DF: Ministério da Educação. http//portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/355-perguntas-frequentes-911936531/educacao-a-distancia-1651636927/12823-o-que-e-educacao-a-distancia.pdf.
Cunha, R. M. R., Braz, S. G., Dutra, P. O., & Chamon, E. M. Q. O. (2012). Os recursos tecnológicos como potencializadores da interdisciplinaridade no espaço escolar. Revista Ciências Humanas, 5(1 e 2). http://www.unitau.br/unindu/artigos/pdf571.pdf.
Fernandes, G. C., da Silva Alves, L., Osaka, O. T., de Oliveira Andrade, T. R., Dornelas, G. N., & de Siqueira, M. T. P. (2013). O uso da tecnologia em prol da educação: importância, benefícios e dificuldades encontradas por instituições de ensino e docentes com a integração novas tecnologias à educação. Revista Saber Digital, 6(01), 142-150. abril.2020. https://revistas.faa.edu.br/SaberDigital/article/view/975
Fernandes, J. M., & Freitas-Reis, I. (2016). Estratégia didática inclusiva a alunos surdos para o ensino dos conceitos de balanceamento de equações químicas e de estequiometria para o Ensino Médio. Química nova na escola, 39(2), 186-194. jun.2016 https://www.researchgate.net/profile.
Freitas, F. A. M., & da Silva Santos, E. (2021). Os entraves do ensino remoto para formação acadêmica no curso de ciências-biologia e química no IEAA/UFAM. Revista Prática Docente, 6(1), e018-e018. https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Plageder.
Gonçalves, M. O. S. (2015). Impactos da tecnologia no cotidiano das pessoas. [Trabalho completo]. V Semana de Iniciação Científica da Faculdade de Juazeiro do Norte, Juazeiro do Norte – CE, Brasil. https://docplayer.com.br/33519633-V-semana-de-iniciacao-cientifica-edital-19-2013.html
Lobo, A. S. M., & Maia, L. C. G. (2015). O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia, 25(44), 16-26. Jul-dez. 2015. https://www.redalyc.org/pdf/3332/333239878002.pdf
Mathias, G. N., Bispo, M. L. P., & Amaral, C. L. C. (2009). Uso de tecnologias de informação e comunicação no ensino de química no ensino médio. Enpec-encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 7, Florianópolis – SC, Brasil. http://www.foco.fae.ufmg.br/viienpec/index.php/enpec/viienpec/paper/viewFile/1177/320.
Medeiros, A. C. S. (2014). O uso das novas tecnologias no ensino de química: Um estudo de caso sobre as potencialidades dos jogos digitais. [Trabalho de Conclusão de Curso em Especialização em Fundamentos da Educação – Universidade Estadual da Paraíba]. Biblioteca Digital da Universidade Estadual da Paraíba. http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/13696
Melo, J. R. F. D. (2007). A formação inicial do professor de química e o uso das novas tecnologias para o ensino: Um olhar através de suas necessidades formativas [Dissertação de mestrado,Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. Biblioteca Digital de teses e Dissertações. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16039
Raupp, D., Serrano, A., & Moreira, M. A. (2020). Desenvolvendo habilidades visuoespaciais: uso de software de construção de modelos moleculares no ensino de isomeria geométrica em química. Experiências em ensino de ciências, 4(1), 59-73. Ago. 2020. https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/302
Serafim, M. L., Sousa R. P. (2011). Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. Tecnologias digitais na educação, 19-50. https://books.scielo.org/id/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247-02.pdf
Silva Filho, S. M. D. (2015). Desenvolvimento de jogos digitais por alunos do ensino médio para o desenvolvimento de conceitos químicos.[Dissertação de Mestrado em Química, Universidade Federal do Goiás]. Repositório da Univerisidade Federal do Goiás. https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5389
SOFFA, M. M., TORRES, P. L. (2009, October). O processo ensino-aprendizagem mediado pelas tecnologias da informação e comunicação na formação de professores on-line. In IX Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. PUCRS. https://docente.ifsc.edu.br/luciane.oliveira/MaterialDidatico/artigo.pdf.
Souza, M, P., Santos, N., Merçon, F., Rapello, C. N., & Ayres, A. C. S. (2004). Desenvolvimento e Aplicação de um Software como Ferramenta Motivadora no Processo Ensino-Aprendizagem de Química. [Trabalho completo]. XV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Manaus – AM, Brasil. http://ojs.sector3.com.br/index.php/sbie/article/view/350
Tonéis, C. N. (2017). Os Games na Sala de Aula: Games na educação ou a gamificação da educação. Bookess Editora LTDA-ME.
Vasconcelos, F. C. G. C. (2016). Considerações de licenciandos em Química sobre o uso de simulações PhET em aulas simuladas. Revista Tecnologia na Educação, v 8, n. 14, Jul. 2016. https://www.researchgate.net/profile/Flavia-Cristina-Gomes-Catunda-Vasconcelos/publication
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Darlei Gutierrez Dantas Bernardo Oliveira, Everton Vieira da Silva, Francisco Antonio Mabson Henrique Lopes, Winício de Abreu Alves, Yara Natane Duarte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”