Technology and Subjectivity

Social Representations of Digital Technologies shared in coping with the Covid-19 pandemic

Authors

  • Virgínia Renata Vilar da Silva Federal University of Pernambuco
  • Viviane de Bona Federal University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2458

Keywords:

Digital resources, Pedagogy graduate students, health crisis

Abstract

The research aimed to identify social representations of digital information and communication technologies shared by undergraduate students in pedagogy, permeated by the context of the pandemic in their initial formation. Due to its cognitive and subjective character, the theoretical field that supports the study is the Theory of Social Representations. The qualitative research methodology used the Technique of Free Association of Hierarchical Words (ABRIC, 2005), a collection strategy that conditions the respondents to a hierarchy of terms based on their importance in the representation of this group. The results presented the internet, the computer, the cell phone and innovation as possible components of the central core of the social representation shared by the group of students, while the difficulty, learning, distance learning, adaptation, education, resource, access, connection, tools, Google Meet, Google Classroom, challenge and inequality figure in the field of the periphery of this representation. In addition, the production and reproduction of these social representations would be linked to moments of tension, little connection with technologies, distance and social inequality.

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Author Biographies

Virgínia Renata Vilar da Silva, Federal University of Pernambuco

Linked to the Federal University of Pernambuco, Recife, Brazil.

Viviane de Bona, Federal University of Pernambuco

Possui graduação em Pedagogia (2004) e especialização em Prática Escolar Numa Visão Psicopedagógica pela Faculdades Integradas Facvest (2004). Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica (2010) e Doutorado em Educação (2014) pela UFPE. Atualmente é professora do Centro de Educação, do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDU) e Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação Básica (MPEB) da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. É Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades (GEPIFHRI). Coordenadora do Laboratório de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Infâncias e Projetos Lúdico-Pedagógicos Inclusivos (LIPLEI). Tem experiência na área de Educação, com foco principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, processos de ensino-aprendizagem, processos formativos em espaços não escolares, infância contemporânea e representações sociais.

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Published

2023-04-10

How to Cite

Vilar da Silva, V. R., & de Bona, V. (2023). Technology and Subjectivity: Social Representations of Digital Technologies shared in coping with the Covid-19 pandemic. Diversitas Journal, 8(2), 953–964. https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2458