Inclusive education in chemistry teaching
paths to meaningful learning
Keywords:
Education, training, disabled, methodologiesAbstract
Inclusive education is necessary to include all citizens in school and society, providing quality and dynamic education can transform and change the lives of many disabled students. It is clear that education in our country needs adjustments so that quality education reaches all students, without exclusion. Therefore, the following work is based on a bibliographical review on the training of chemistry teachers, continuing training, regarding inclusive education and also on teaching methodology, as methods and mechanisms can facilitate the understanding of programmed content and make education meaningful. . Despite the difficulties in training and applying these methodologies, it is important that teachers and the pedagogical coordination of each school environment seek alternative methods and include inclusive education as a pedagogical objective. Inclusion is the easiest way for the disabled to remain inserted in the whole of society, whether in the labor field as well as in personal life.
Metrics
References
Bertalli, J. (2008, Julho). Apresentação de Painel. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química. http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0487-1.pdf.
Cardinali, S. Ferreira, A. (2010). A aprendizagem da célula pelos estudantes cegos utilizando modelos tridimensionais: um desafio ético. Benjamin Constant, v (46). http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/423
Centro Universitário Campo Real. (2019, Maio). Aula prática de biologia celular. https://guarapuava.camporeal.edu.br/noticias/biomedicina-promove-aula-pratica-de-biologia-celular/
De Bastos, A. Lindemann, R. Reyes, V. (2016). Educação Inclusiva e o Ensino de Ciências: Um estudo sobre as proposições da área. Journal Of Research In Special Educational Needs. v. 16, p. 426-429. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13711/24/23
De Carvalho, L. Monteiro, C. (2012). Reflexões sobre implementação e uso de laboratórios de informática na escola pública. Roteiro, v. 37, n. 2, p. 343-360, https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1885
De Oliveira, A. Zaratini, P. (2019). Fundamentos da Aprendizagem Significativa e o Papel do Educador. Anais da Jornada Científica dos Campos Gerais, v. 17. https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/jornada/article/view/1701
De Souza, A. De Castro, D. Cardoso, S. (2019). Jogos educativos: contribuições do PIBID Química. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, v. 10, n. 1, p. 137-148. https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1051
Freire, S. (2008). Um olhar sobre a inclusão. Revista de Educação, v. (16). p. 5-20. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5299/1/Um%20olhar%20sobre%20a%20Inclusão.pdf
Gonçalves, F. (2013) A educação inclusiva na formação de professores e no ensino de química: a deficiência visual em debate. Química Nova na Escola, v. 35, n. 4, p. 264-271. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_4/08-RSA-100-11.pdf.
Heredero, E. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum. Education, v. 32, n. 2, p. 193-208. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/125135
Instituto Federal do Maranhão. (2015, Novembro). Inclusão: premiada tabela periódica para deficientes: IFMA. https://portal.ifma.edu.br/2015/11/17/educacao-inclusiva-tabela-periodica-para-deficientes-recebe-premio-nacional
Lourenço, F. (2015, Agosto). Apresentação de painel. 13º SIMPEQUI. O uso balas de goma como proposta para o estudo de cadeias carbônicas. <http://www.abq.org.br/simpequi/2015/trabalhos/90/6807-20729.html>.
Paixão, F. Cachapuz, A. (2003). Mudanças na prática de ensino da química pela formação dos professores em história e filosofia das ciências. Química nova na escola, v. (18) p. 31-36. https://repositorio.ipcb.pt/handle/10400.11/1322
Santos, D. (2020, Junho). Estudo de Isomeria por meio de modelos didáticos construídos pelos estudantes. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 08, pp. 38-48. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/quimica/modelos-didaticos
Santos, P. (2020). Educação inclusiva no Ensino de Química: uma análise em periódicos nacionais. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-19, 2020. https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36887
Schnetzler, R. (2022). A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química nova, v. 25, p. 14-24. https://www.scielo.br/j/qn/a/KFnNCTjJ73v88VvnS4hGRDc/?lang=pt
Silva, W. (2017). Materiais Didáticos inclusivos para o Ensino de Química: desafiando professores em formação. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, v. (11). http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen20/REEC_20_3_4_ex1867_628.pdf
Tezani, T.(2009). A relação entre gestão escolar e educação inclusiva: o que dizem os documentos oficiais?. Revista on line de Política e Gestão Educacional, n. 6, p. 41-61. https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9249
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isabela Sales da Silva, Paulo Henrique Almeira da Hora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”