Pedagogical Ciranda in Early Childhood Education

Challenges and Possibilities

Authors

  • Salésia Maria Cavalcante Santos Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude
  • Maria Lúcia Bezerra de França Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude
  • João Ferreira da Silva Neto State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2474

Keywords:

Child, Experiences, Continuing Education

Abstract

This work aims to describe the pedagogical proposal for training professionals in Early Childhood Education in the municipal public network of Palmeira dos Índios, Alagoas, Brazil, identifying challenges and possibilities. Based on the legal bases and on studies on child development, a pedagogical notebook was systematized, which presents the entire proposal for continuing education for the year 2022, and the observation of the didactic-pedagogical practice of professionals was developed, through visits schools and constant meetings. Data analysis was limited to observations carried out in schools and listening to coordinators and teachers of this level of education during two meetings. The results reveal that the production of significant experiences for the development and learning of children, pointing to the understanding of continuous training that allows facing challenges and opening possibilities for transformation. The importance of continuing investigations on training proposals is also highlighted so that the relationship between what is planned and what is done, in terms of pedagogical action, becomes something real and effective.

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Author Biographies

Salésia Maria Cavalcante Santos, Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude

Vinculada à Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude (SEMEDE) de de Palmeira dos Índios, AL, Brasil.

Maria Lúcia Bezerra de França, Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude

Vinculada à Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude (SEMEDE) de de Palmeira dos Índios, AL, Brasil.

João Ferreira da Silva Neto, State University of Alagoas

Doutor em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2021); Mestre em Educação Matemática e Tecnológica na Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2012); possui Especialização em Programação do Ensino da Matemática pela Universidade de Pernambuco - UPE- (2000); é graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas (1998). Atualmente, é professor adjunto do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual de Alagoas e diretor de gestão pedagógica da Secretaria Municipal de Educação, Esporte, Lazer e Juventude de Palmeira dos Índios - AL. Tem experiência em Educação Matemática, com ênfase na área de Prática Docente e Formação de Professores de Matemática.

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Published

2023-04-10

How to Cite

Cavalcante Santos, S. M., Bezerra de França, M. L., & Ferreira da Silva Neto, J. (2023). Pedagogical Ciranda in Early Childhood Education: Challenges and Possibilities. Diversitas Journal, 8(2), 1096–1105. https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2474