The role of children's literature in the development of the reading child: theoretical and practical analysis

Authors

  • Isabel Lopes Fonseca Ferreira State University of Alagoas
  • Joyse Gomes da Silva State University of Alagoas
  • Tereza Cristina Cavalcanti de Albuquerque Federal University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2487

Keywords:

literacy and literacy, multimodality, training of readers

Abstract

Children's literature is a cultural product with a multimodal character, therefore, it tends to be attractive and creates different possibilities of being read and understood. Reflecting on this, we take as a guiding question for this study: does children's literature enhance the formation of readers? From this questioning, we aim to investigate how teachers understand the influence of the use of children's literature books on the development of reading children. To better understand the relationship between children's literature and the constitution of readers, we propose a dialogue between theory and practice, through a qualitative research, through a questionnaire applied to teachers who work in the early years of Elementary School and bibliographic research, whose main authors were Coelho (2000), Gregorin Filho (2015) and Soares (2021). As a result, we realize that children's literature plays an important role in encouraging reading, consequently, it contributes significantly to the literacy and development of reading children, for that, it is necessary a pedagogical action that contemplates and makes good use of literature for children, which culminates in a need to increase the initial and continuing training of teachers regarding the literacy and literacy process in the early years of Elementary School.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isabel Lopes Fonseca Ferreira, State University of Alagoas

Vinculada à Universidade Federal de Alagoas, mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino e Formação de Professores (PPGEFOP); bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Alagoas (FAPEAL), Brasil.

Joyse Gomes da Silva, State University of Alagoas

Vinculada à Universidade Estadual de Alagoas, graduanda do curso de Pedagogia, Brasil.

Tereza Cristina Cavalcanti de Albuquerque, Federal University of Alagoas

Vinculada à Universidade Federal de Alagoas, docente no Programa de Pós-graduação em Ensino e Formação de Professores (PPGEFOP), Brasil.

References

Barros, T. N.; Gomes, E. (2008). O perfil dos professores leitores das séries iniciais e a prática de leitura em sala de aula. Rev. CEFAC |ISSN 1982-0216| vol.10, n.3, pp.332-342, 2008. https://www.scielo.br/j/rcefac/a/Fk4sTZWW83h63nXtbkDwPpH/abstract/?lang=pt.

Bazzo, J. L. dos S.; Chagas, L. M. de M. C.; Martins Filho, L. J. (2016). A leitura literária e o sistema de escrita alfalbético no PNAIC/SC: aproximações possíveis. Revista Brasileira de Alfabetização. |ISSN 2446-8584| n. 3, 2016. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/138.

Chagas, L. M. de M.; Domingues, C. (2015). A literatura infantil na alfabetização: a formação da criança leitora. Perspectiva. |ISSN 2175-795X| vol.33, n.1, pp.77-96, 2015. http://educa.fcc.org.br/pdf/rp/v33n1/2175-795X-rp-33-1-00077.pdf.

Coelho, N. N. (2000). Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna.

Cusati, I. C.; Santos, N. E. P. dos; Cusati, R. C. (2021). Metodologia qualitativa nas pesquisas em Educação: ensaio a partir dos estudos sobre Formação e Desenvolvimento Profissional Docente. Conjecturas. |ISSN: 1657-5830| Vol. 21, Nº 7, 2021. http://www.conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/423/332.

Gregorin Filho, J. N. (2009). Literatura infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Editora Melhoramentos.

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/.

Nunes, M. S. C.; Santos, F. de O. (2020). Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação |ISSN: 1981-5344| v.25, número 2, p. 3-28, jun/2020. https://www.scielo.br/j/pci/a/d8qjjXtVvK3FzRTXJfRg7Pd/?lang=pt.

Soares, M. (2021). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto.

Published

2023-04-10

How to Cite

Lopes Fonseca Ferreira, I., Gomes da Silva, J., & Cavalcanti de Albuquerque, T. C. (2023). The role of children’s literature in the development of the reading child: theoretical and practical analysis. Diversitas Journal, 8(2), 1193–1205. https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2487