Educational Challenges of University Students in the Pandemic:
Analysis of the Perception of Students of the Accounting Sciences Course at Polo Petrolina-PE/Juazeiro-BA
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2489Keywords:
University education, Covid-19 pandemic, Educational challengesAbstract
This article aims to analyze the perception of students in accounting science courses about the educational challenges for higher education imposed by the coronavirus (covid-19) pandemic. To this end, the tools were initially analyzed as well as the adaptation of the online/remote teaching system used unexpectedly due to the need caused by the aforementioned pandemic at the beginning of 2020. The focus of the research revolves around obtaining information about the process of adapting students to the new tools used by teachers and the new teaching methodologies adopted for the performance of activities in remote mode. The methodology used was exploratory-descriptive, of a quali-quanti nature, having as a procedure the bibliographic research and case study. The sample is composed of 106 students from the accounting sciences courses in Petrolina-PE and Juazeiro-BA. The results indicate that, despite the difficulties imposed by the current scenario, a reasonable number of respondents demonstrate that they are managing to overcome barriers and are partially satisfied with the novelties used in the academic environment, however, with some reservations, such as the question of motivation for development of scientific research activities, something that can be improved in order to strengthen this new teaching model.
Metrics
References
Alarcon, M. F. S., Galdino, M. J. Q., Martins, J. T., Prezzoto, K. H., & Komatsu, R. S. (2018). Percepção de graduandos de enfermagem sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista de Enfermagem da UFSM, 8(3), 489-503.
Antolin, G. D. C., & Antolin, M. Q. (2021). Ensino remoto: Desafios e percepções dos alunos de um curso de engenharia de uma universidade pública brasileira. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 863-879.
Appenzeller, S., Menezes, F. H., Santos, G. G. D., Padilha, R. F., Graça, H. S., & Bragança, J. F. (2020). Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, 44.
Brasil - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. (2019). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Censo da Educação Superior Inep (www.gov.br).
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016.
Cabrito, B., Cerdeira, L., de Lourdes Machado, M., Tomás Vargues Patrocínio, J., & Mucharreira, P. R. (2019). Higher Education in Portugal between 1995-2015 and possible futures. In INTED 2019-13th International Technology, Education and Development Conference (pp. 9906-9911).
Cerdeira, L., Cabrito, B., Tomás Vargues Patrocínio, J., Machado, M. D. L., Brites, R., Curado, A. P., ... & Doutor, C. (2018). Custos dos estudantes do ensino superior português-Relatório CESTES 2: Para a compreensão da condição social e económica dos estudantes do ensino superior. Educa.
Cordeiro, K. M. D. A. (2020). O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. CNPQ, Manaus, v. 1, n. 1, p. 1-15, ago./2020.
De Oliveira Fuckner, M. (2020). Prós e contras do ensino remoto: um estudo de caso do projeto conexão. Docent Discunt, 1(2), 128-145.
De Lima, F. B. (2020). Ensino remoto em tempos de Covid-19: percepções de alunos do curso de Letras. Palimpsesto-Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, 19(34).
Gil, A. C., & Vergara, S. C. (2015). Tipo de pesquisa. Universidade Federal de Pelotas. Rio Grande do Sul.
Gois, R. C. P., & Ramos, A. F. (2021). Percepção dos acadêmicos de Física acerca do ensino remoto na pandemia da Covid-19. Somma: Revista Científica do Instituto Federal do Piauí, 7, 1-16.
Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G. D., Henklain, M. H. O., ... & Gonçalves,V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41.
Losekann, R. G. C. B., & Mourão, H. C. (2020). Desafios do teletrabalho na pandemia COVID-19: quando o home vira office. Caderno de Administração, 28, 71-75.
Morais Neto, A. C. D., Tagnin, L. H., Araújo, A. C. D., Sousa, M. I. O., Barra, B. G. A., & Hercowitz, A. (2020). Ensino em saúde LGBT na pandemia da COVID-19: oportunidades e vulnerabilidades. Revista Brasileira de Educação Médica, 44.
Moreira, A.C.; Kumanaya, D. R.G. Desafio Dos Universitários Durante A Pandemia: Percepção Dos Alunos Em Faculdades De Mogi Das Cruzes. Revista Fatec Sebrae Em Debate, São Paulo, V. 7, N. 13, P. 2358-9817, Dez./2020.
Mélo, C. B., Farias, G. D., de Sousa Moisés, L., Beserra, L. R. M., & Dalle Piagge, C. S. L. (2020). Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, 9(11).
Paula, B. S. D., Codeço, C., Hor-Meyll, M., & Paiva, T. (2021). Elaboração e avaliação da disciplina remota de Física 1 na UFRJ durante a pandemia de Covid-19 em 2020. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43.
Röhm, D.G; Tirelli, M.A.; Rosa, J.L.; Ribeiro, R.B.. Percepção dos alunos frente à condição de aprendizagem remota imposta pela pandemia de Covid-19: Os desafios da Engenharia do Transporte frente a um mundo pós pandemia. 2020. XL Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP).
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2006). Metodologia de pesquisa. In Metodologia de pesquisa (pp. xxiv-583).
Santos Junior, V. B., & Monteiro, J. C. (2020). Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, 2, 01-15.
Silva, P. H. D. S., Faustino, L. R., Oliveira Sobrinho, M. S. D., & Silva, F. B. F. (2021). Educação remota na continuidade da formação médica em tempos de pandemia: viabilidade e percepções. Revista brasileira de educação médica, 45.
Silveira, S. R., Bertolini, C., Parreira, F. J., da Cunha, G. B., & Bigolin, N. M. (2021). Impactos do
Ensino Remoto na disciplina de paradigmas de programação durante o isolamento social devido à pandemia de COVID-19. Revista Gestão e Desenvolvimento, 18(2), 200-213.
de Paiva, D. C., Jasbick, D. L.; & Tori, R. (2017).. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. Revista Inter Ação, 42(1), 233-237.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wesley Fernando de Lima Galvão, Josaias Santana dos Santos, Tacyany Ferreira da Silva, Alinie Rocha Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”