Analysis of high school teacher’s perceptions and practices:

CTSA in Ecology

Authors

  • Alinne Vívia Feitosa Bezerra State University of Alagoas
  • Layane Santos Alexandre State University of Alagoas
  • Myrlla Lopes de Castro Pereira Leandro State University of Alagoas
  • Rosineide Nascimento da Silva State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2530

Keywords:

education, teachers, state network

Abstract

Information and Communication Technology (ICT) in education brings great performances to students, since it allows advances in studies, as the educator makes use of movements such as CTSA (Science, Technology, Society and Environment), which encompasses the current vision about the world and its problems. The objective of this work was to analyze the perception of Biology teachers regarding the use of CTSA in the State Education Network of the Municipalities of Girau do Ponciano and Arapiraca, in addition to analyzing the pedagogical practice of these teachers regarding Ecology content. The research was carried out in six schools of the State Network of Alagoas and the data collection was done through the application of a questionnaire. It was observed that most of the teachers who participated in the research are women trained in Biological Sciences and with different years of experience. The professors stated that they did not have difficulties in using the CTSA in class, whether through interdisciplinarity, whether through the use of the textbook or even through problematizations. Teachers pointed out that Ecology and Science classes are often open to debates and discussion about the role and influences exercised by scientific knowledge in society, as they highlighted the search for technological, social and environmental issues, as well as their relationships, as essential themes for the critical formation of citizens and for being terms addressed in ENEM, among others. It is concluded that the perception of teachers regarding the CTSA approach in teaching Ecology is of paramount importance for the critical formation of students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alinne Vívia Feitosa Bezerra, State University of Alagoas

Discente do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

Layane Santos Alexandre, State University of Alagoas

Discente do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

Myrlla Lopes de Castro Pereira Leandro, State University of Alagoas

Discente do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

Rosineide Nascimento da Silva, State University of Alagoas

Professora do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), mestra em Ecologia em Conservação, doutoranda em Agronomia (Produção Vegetal) da Universidade Federal de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

References

Andrade, T. S., Souza, C., & de Lima Neto, E. G. (2011). As dificuldades ressaltadas por professores na implantação de currículos com ênfase CTSA no ensino de ciências da Rede Pública de Aracaju – SE. V Colóquio Internacional da Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão – SE. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10471/6/20.pdf

Avinio, C. S. (2010). A utilização de recursos tecnológicos na educação infantil e sua contribuição na construção da aprendizagem. [Monografia de especialização, Universidade Federal de Santa Maria]. Repositório Digital da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/903/Avinio_Carina_de_Souza.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Bielschowsky, C. E. (2009). Tecnologia da informação e comunicação das escolas públicas brasileiras: o programa Proinfo Integrado. Revista e-curriculum, v. 5, n. 1. https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3256

Carmo, E. Ferreira., Chagas, J. A., Filho, D. F., Rocha, E. (2014). Políticas públicas de democratização do acesso ao ensino superior e estrutura básica de formação no ensino médio regular. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 95, p. 304-327. https://www.scielo.br/j/rbeped/a/FT6FCGd3vqZGgcQNJZMzy7G/?format=pdf&lang=pt

Gressler, L. A. (2007). Introdução a pesquisa: projetos e relatórios. (3ª ed.). São Paulo: Loyola.

Guerra, I. C. (2006). Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo: sentidos e formas de uso. Rio de Janeiro: Lucerna.

Leis, H. R. (2005). Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de pesquisa interdisciplinar em Ciências Humanas, v. 6, n. 73, p. 2-23. https://antigo.periodicos.ufsc.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2176/4455

Neves, T. M. O., Novo, H. F. (2022). O papel da informação e as vertentes do poder: um breve manifesto a favor da educação e da ciência. Logeion: Filosofia da Informação, v. 9, n. 1, p. 162-181. https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9n1.p162-181

Nucci, J. C. (2007). Origem e desenvolvimento da ecologia e da ecologia da paisagem. Revista Geografar, v. 2, n. 1. https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/7722/5896

Okazaki, V. H. A., Dascal, J. B., Okazaki, F. H. A., Teixeira, L. A. (2012). Ciência e tecnologia aplicada à melhoria do desempenho esportivo. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 11, n. 1. https://www.researchgate.net/publication/236891195_CIENCIA_E_TECNOLOGIA_APLICADA_A_MELHORIA_DO_DESEMPENHO_ESPORTIVO

Oliveira, D. A., Souza, T. F. C., Dias, E. J. W., Vieira, L. M. F., Guimarães, J. A. C. (2011). A influência da Ciência da Informação nos cursos de graduação em Biblioteconomia no Brasil: formação docente, aspectos teóricos e manifestações temáticas. http://hdl.handle.net/1843/ECID-8LXK8F.

Pechliye, M. M., Trivelato, S. L. F. (2005). Sobre o que professores de ecologia refletem quando falam de suas práticas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 2, p. 85-100. https://doi.org/10.1590/1983-21172005070203

Raymundo, G. M. C., Raitz, T. R., Gesser, V. (2020). Avaliação do processo de ensino e aprendizagem na educação profissional técnica de nível médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-29. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9226

Reis, J. C. (2007). A história entre a filosofia e a ciência. (4ª Ed.). Autêntica.

Ribeiro, J. A. G. (2012). Ecologia, Educação Ambiental, Ambiente e Meio Ambiente: modelos conceituais e representações mentais. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório UNESP. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/90939/ribeiro_jag_me_bauru.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rosa, I. S. C., Landim, M. F. (2018). O enfoque CTSA no ensino de ecologia: concepções e práticas de professores do Ensino Médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p. 263-289. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_13_ex1028.pdf

Segantini, J. H. (2014). O uso das tecnologias na sala de aula, como ferramenta pedagógica e seus reflexos no campo. [Monografia de especialização, Universidade Federal do Paraná. Repositório UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/50327/R%20-%20E%20-%20JESUS%20HENRIQUE%20SEGANTINI.pdf?sequence=1.

Serafim, M. P., Dias, R. B. (2020). A importância da ciência e das universidades públicas na resolução de problemas sociais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 25, n. 1, p. 1-4. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000100001

Silva, M. A. (2012). A fetichização do livro didático no Brasil. Educação & Realidade, v. 37, n. 3, p. 803-821. https://www.scielo.br/j/edreal/a/wNQB9SzJFYhbLVr6pqvp4wg/

Souza, A. A., Guerra, M., Araújo, A. C. N., & Gonçalves, M. A. (2006). Análise dos métodos de ensino utilizados nas disciplinas de Sistemas de Informações nos cursos de graduação em Administração e Ciências Contábeis. VI Colóquio internacional sobre gestão universitária na América do Sul. Blumenau – SC. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/74630/t0101.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Tavares, L. B., Junior, R. B. N., & Mattos, C. R. (2009). Uma comparação entre as propriedades gerais da matéria nos livros didáticos de Física e livros didáticos de Ciências: o caso da impenetrabilidade. XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física, Vitória – ES. https://www.researchgate.net/publication/238789689_Uma_comparacao_entre_as_Propriedades_Gerais_da_Materia_nos_livros_didaticos_de_Fisica_e_livros_didaticos_de_Ciencias_o_caso_da_impenetrabilidade.

Valério, M., & Bazzo, W. A. (2006). O papel da divulgação científica em nossa sociedade de risco: em prol de uma nova ordem de relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Revista de Ensino de Engenharia, v. 25, n. 1, 31-39. http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/34/16

Published

2023-04-10

How to Cite

Feitosa Bezerra, A. V., Santos Alexandre, L., Lopes de Castro Pereira Leandro, M., & Nascimento da Silva, R. (2023). Analysis of high school teacher’s perceptions and practices:: CTSA in Ecology. Diversitas Journal, 8(2), 1015–1025. https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2530

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.