The new way of doing education based on the years 2020/2021

remote and hybrid teaching

Authors

  • Talvane Batista dos Santos State University of Alagoas
  • Marília Layse Alves da Costa State University of Alagoas
  • Aldenir Feitosa dos Santos State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2535

Keywords:

Remote Learning, Blended Learning, COVID-19

Abstract

Brazilian basic education has always been face-to-face, where teachers and students have direct contact and interaction every day of the school year. In 2020, in March, due to the Coronavirus (COVID-19) pandemic, all face-to-face classes in the country were suspended, with a recess being suggested for most schools and social isolation, with a forecast of a brief return, which will not occurred due to the progressive increase in the number of infected cases. In this pandemic period, the way to provide return to school was through synchronous and asynchronous classes. The objective of this study is to present the characteristics of remote and hybrid teaching, addressing their advantages and disadvantages, and the consequences of the new coronavirus in education. The methodology used consists of a bibliographical review, where the search took place in the SciELO and Google academic bases, through the descriptors Hybrid, remote and Covid-19 teaching, totaling 24 works included. Being addressed the new types of teaching, how this is occurring and its effect. Therefore, the contribution of this study is observed as a way to guide researchers, readers and education professionals, in addition to serving as a theoretical basis for other studies, and despite the control of the virus, the conscious use of disposable masks, still remains a way for infection control, being suitable for use in closed environments, such as classrooms.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Talvane Batista dos Santos, State University of Alagoas

Linked to the State University of Alagoas (UNEAL).

Marília Layse Alves da Costa, State University of Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas, na Universidade Estadual de Alagoas. Bolsista PIBIC, FAPEAL, no laboratório GRUPEQ. As pesquisas trabalhadas, são voltadas para área da Quimica Orgânica, consistindo na avaliação da atividade antioxidante de espécies vegetais, prospecção de metabólitos secudários e quantificação de fenóis e flavanoides nas mesmas.

Aldenir Feitosa dos Santos, State University of Alagoas

Doctor teacher of the Chemistry course at the State University of Alagoas – UNEAL, Teacher PPGASA/Cesmac and Coordinator of the Teaching Initiation Program- PIBID Chemistry of the State University of Alagoas - UNEAL.

References

Alves, G. P. (2020, 24 de Ago). Plataforma Google Classroom em tempos de pandemia: O protagonismo docente para uma melhor performance de seus discentes (Congresso). Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Carlos - SP. https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1622. Acesso 12 de Abr 2022.

Anastácio, L.R. (2020). Ensino Hibrido e Ensino Remoto Emergencial: perspectivas metodológicas. Revista Ponte. v. 1, n. 4. Disponível em: file:///c:/users/familia/downloads/51-+doi-[30.08]+ensino+remoto+emergencial-+a%c3%87%c3%95es+e+realidade+vivenciada+por+estudantes+do+9%c2%ba+ano+de+uma+escola+p%c3%9ablica+na+disciplina+l%c3%8dngua+portuguesa+(1).pdf. Acesso 20 de Março de 2022.

Andrade, S. (2022, Janeiro 13). Conheça as vantagens e desvantagens do ensino híbrido. Imaginie Educação. https://educacao.imaginie.com.br/vantagens-e-desvantagens-do-ensino-hibrido/.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: https://www.gov.br/participamaisbrasil/constituicao-da-republica-federativa-do-brasil. Acesso 18 de Maio de 2022.

Bei Educação. (2020). Método tradicional de ensino e metodologias ativas: conheça as principais diferenças. Disponível em: https://beieducacao.com.br/metodo-tradicional-de-ensino-e-metodologias-ativas-conheca-as-principais-diferencas/#:~:text=No%20m%C3%A9todo%20tradicional%20de%20ensino,memorizar%20e%20reproduzir%20os%20saberes. Acesso 20 de Jun de 2022.

Campos, A.P.S.; Gomes, A.S.F.; Barros, B.G.L.; Rocha, L.B.; Carrera, L.T.; Carreiro, L.R.R.; Ferreira, R.C.T. (2020). Desafios do ensino remoto: múltiplas possibilidades. [Universidade Presbiteriana Mackenzie). (1ª edição). https://www.mackenzie.br/fileadmin/ARQUIVOS/Public/6-pos-graduacao/upm-higienopolis/mestrado-doutorado/disturbios_desenvolvimento/2020/CARTILHAPROFESSORES.04.11.pdf

Costa, E. R.C.; Nascimento, A. W. R. (2020, 15, 16 e 17 de Outubro). Os desafios do ensino remoto em tempos de pandemia no Brasil. [Congresso]. VII Congresso Nacional de Educação, Maceió. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD4_SA19_ID6370_30092020005800.pdf. Acesso 23 de Jan de 2022.

Dau, G. (2021, Jun 2). O que é Ensino Remoto e o seu papel fundamental em 2021. Jornal Contábil. Disponível em : https://www.jornalcontabil.com.br/o-que-e-ensino-remoto-e-o-seu-papel-fundamental-em-2021/. Acesso 25 de Jan de 2022.

Dos Santos, M.A; De Araújo, J. F.S. (2021). Uso das ferramentas pedagógicas e tecnológicas no contexto das aulas remotas. Revista Educação Pública, 21(17), 11. https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_MD1_SA101_ID2757_30092021114054.pdf

Fonseca, J.J.S. (2002). Metodologia da pesquisa cientifica. [Apostila de Metodologia da Pesquisa Cientifica] (Universidade Estadual do Ceará). Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012 1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acesso 26 de Fev de 2022.

Gomes, D. (2021, Jun 06). Ensino híbrido: o que é, modelos, vantagens e como aplicar. Sambatech. Disponível em: https://sambatech.com/blog/insights/ensino-hibrido/. Acesso em 30 de Fev de 2022.

Iser, B.P.M.; Silva, I.; Raymundo, V.T.; Poleto, M.B.; Trevisol, F.S.; Bobinski, F. (2020). Definição de caso suspeito da COVID-19: uma revisão narrativa dos sinais e sintomas mais frequentes entre os casos confirmados. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, 29(3), 1-11. https://www.scielosp.org/article/ress/2020.v29n3/e2020233/

Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Lima, J. R. R. (2021). A implementação do ensino híbrido no período pós pandemia. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. v. 7, n. 2, p. 1-10. https://periodicorease.pro.br/rease/article/download/667/339> acessado em: 31 de mai. de 2022.

Ministério da Educação. (2018). Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/%20aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd. Acesso 23 de Maio de 2022.

Ministério da Educação. (2018). Tecnologias digitais da informação e da comunicação (TDIC) na educação (1ª Edição). Universidade Aberta do Brasil. https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/429662/2/Tecnologias%20Digitais%20da%20Informa%C3%A7%C3%A3o%20e%20da%20Comunica%C3%A7%C3%A3o%20%28TDIC%29%20na%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf

Motin, M. F.; Moraes, G. C.; Bastos, I. P.; Busato, R.; Ales, V. T. (2020). O ensino remoto de disciplinas do eixo da matemática em tempos de pandemia. Revista Educação Pública, v.21, n.17. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/17/uso-das-ferramentas-pedagogicas-e-tecnologicas-no-contexto-das-aulas-remotas

Oliveira, M. F.G.; Nascimento, L. S. (2020, 15, 16, 17 de Outubro). Professores diante de novos desafios: covid-19. [Congresso]. VII Congresso Nacional de Educação. Maceió. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID6000_01102020232301.pdf

Oliveira, M. B.; Silva, L. C. T.; Canazaro, J. V.; Carvalhido, M. L. L.; Souza, R. R. C. D.; Neto, J. B.; Rangel, D. P.; Pelegrini, J. F. M. (2021). O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19. Revista Brazilian Journal of Development. v. 7, n.1. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/22597

Souza, E. P. (2020). Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, 17, 110-118. https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/download/7127/5030/13846

Published

2023-07-03

How to Cite

Batista dos Santos, T., Alves da Costa, M. L., & Feitosa dos Santos, A. (2023). The new way of doing education based on the years 2020/2021: remote and hybrid teaching. Diversitas Journal, 8(3), 2628–2639. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2535

Most read articles by the same author(s)