The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2564Keywords:
Teacher formation, Interdisciplinarity, Intertranscultural CurriculumAbstract
The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom.
Metrics
References
BRANDÃO, C. R., BORGES, M. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista Educação Popular, Uberlândia, v. 6, p. 51-62, jan/dez 2007.
Brasil, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 01 de setembro de 2022.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.
DIAS, A. A.; PORTO, R. C. C. A. Pedagogia e a Educação em Direitos Humanos: subsídios para a inserção da temática da Educação em Direitos Humanos nos cursos de Pedagogia. In: FERREIRA, L. F. G.; ZENAIDE, M. N. T.; DIAS, A. A. (Orgs.). Direitos Humanos na Educação Superior: Subsídios para a Educação em Direitos Humanos na Pedagogia. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010, p. 29-63.
FIORIN, J. L. Linguagem e interdisciplinaridade. Alea Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 29-53, 2008.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 6ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
GIBBONS, M., LIMOGES, C., NOWOTNY, H., SCHWARTZMAN, S., SCOTT, P., TROW, M. La nueva producción del conocimiento: la dinâmica de la ciência y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor, 1997.
MELO, M. A. V. (2020) O Discurso sobre o posicionamento intertranscultural do sujeito na Política Nacional do Livro Didático para educação do campo. 2020, 249 f. [Trabalho de Conclusão de curso Doutorado em Educação, Universidade Federal da Paraíba] João Pessoa – PB. Repositório: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18578?locale=pt_BR
MEMORIAL VIRTUAL PAULO FREIRE. Disponível em: <http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/59/2/FPF_PTPF_17_0030.pdf> Acesso em: 01 de setembro de 2022.
RAMOS, F. S. Educação para a cidadania e direitos do homem. Revista Científica. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: < http://dialnet.unirioja.es>. Acesso em 07 de setembro de 2022.
SAMPAIO, J. A. L. Teoria da Constituição e dos Direitos Fundamentais. Belo Horizonte: Del Rey, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laize do Nascimento Fernandes , Joseane Maria dos Santos, Guilherme Augusto da Cruz Costa, Katiane Pereira da Silva, Maria Aparecida Vieira de Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”