Teaching plant physiology

a systematic review during the Covid 2019 pandemic

Authors

  • Jhonatan Ferreira da Silva State University of Alagoas https://orcid.org/0000-0003-2292-2172
  • Flavia Santos Alves State University of Alagoas
  • José Vandemilson dos Santos Silva State University of Alagoas
  • Lino Manoel do Nascimento Filho State University of Alagoas
  • Adenaely Rodrigues Rocha State University of Alagoas
  • Camila Chagas Correia State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2653

Keywords:

Active Methodologies, Plant physiology, Systematic review

Abstract

Botany is one of the most outdated areas when it comes to teaching science, it only gets worse when we specify areas that students consider more complex such as plant physiology. The pandemic caused by the Sars-cov2019 virus exposed how fragile Brazil's education is and how it needs to be reinvented. The present systematic review seeks to describe and find out which were the most used methodologies during the ERE in Brazil that helped in the teaching of plant physiology, thus helping to break the botanical blindness in the country.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jhonatan Ferreira da Silva, State University of Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas – UNEAL.

Flavia Santos Alves, State University of Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

José Vandemilson dos Santos Silva, State University of Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

Lino Manoel do Nascimento Filho, State University of Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

Adenaely Rodrigues Rocha, State University of Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

Camila Chagas Correia, State University of Alagoas

Doutoranda em Biologia Vegetal Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Professora do curso de Biologia, Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL.

References

Albuquerque, D.R.; Lima J.A.R. (2019). Percepção dos alunos do ensino médio sobre fisiologia vegetal: atividades práticas e experimentação. In: Congresso Nacional de Biólogos.(p. 52 -63). João Pessoa, PB. ISSN 2446-4716.

Arruda, K.M. (2019). Botânica além da sala de aula: contexto local como recursos motivacional para o ensino. [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro – RJ. http://infes.uff.br/wp-content/uploads/sites/147/2019/09/DISSERTACAO-Kissilla-Marinho-Arruda.pdf

Araújo, G. C. (2011). Botânica no ensino médio. [Monografia] - Consórcio Setentrional de Educação a Distância, Universidade de Brasília, Universidade Estadual de Goiás, Brasília. https://bdm.unb.br/handle/10483/1864.

Arida, B. L; Mello, L. O; Secco, M. A. C. L; Flores, M. G.; Gonçalves, S. N.; Mayer, J.L. S.; Koch, I. (2022). Material didático audiovisual: “As plantas podem conversar e se mexer?” In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0.

Barbosa, F.T; Lira, A.B; Neto, O.B.O; Santos, L.L; Santos, I.O; Barbosa, L,T; Ribeiro, M.V.M.R e Rodrigues, C.F.S (2019) Tutorial para execução de revisões sistemáticas e metanálises com estudos de intervenção em anestesia. Revista Brasileira de Anestesiologia. V. 63, n.3, P.299-306

Bard, R. D.; Mülbert, A. L.; Matuzawa, F. L. (2017) Uso de Tecnologia Educacional em uma Escola Pública Municipal. In: Anais do Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais. (p. 226-234). ISSN 2594-388X.

Brasil. (2006). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, p. 135.

Braga, A.C.S; Conceiçâo, G. M.; Nascimento, J. M.; Oliveira, R. F. (2021.) Aula prática de fisiologia vegetal no ensino remoto? É possível sim! Revista- Boletim Informativo da Superintendência de Gestão Ambiental. Vol. (04) p. 38-40.

Benevides, J. A. J; Sousa, J. L. F.; Moura, L.Q. R; Costa, E. L. M; Filho, L.O.L. (2021). Implementaçao De Metodologias Ativas Como Ferramenta Avaliativa Na Disciplina De Fisiologia Vegetal Em Tempos De Pandemia: Experiencias E Desafios. HOLOS, Vol. (37), p. 1-15. DOI: 10.15628/holos.2021.12008

Bocki, A. C.; Leonês, A. S.; Pereira, S. G. M.; Razuck, R. C. De S. R. (2011). As concepções dos alunos do ensino médio sobre botânica. In: VIII Encontro Nacional de pesquisa em educação em ciências. Campinas, SP.

Campos, L. M. L., Bortolo, T. M., Felício, A. K. C. (2003) A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia uma proposta para favorecer a aprendizagem Caderno dos Núcleos de Ensino, p. 35-48.

Cruz, M.R.P; Silva, B.V.S; Alves, M.V.S (2016). Construindo o conhecimento interdisciplinar da botânica: integrando alunos do ensino médio em atividade de ensino superior. In: Anais I CONAPESC. Campina Grande: Realize Editora, 2016. https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/17918.

Digner, K.C.; Gonçalves, R.; Lima, L. C.; Machado, C. J. (2021) Experiências e desafios na realização de aulas práticas de biologia no contexto pandêmico. In: Anais do VIII ENALIC, Campina Grande, PB. ISSN: 2526-3234

Dutra, A.; Güllich, R. (2014) A botânica e suas metodologias de ensino. Revista SBENBIO, V.1 n. 7, P. 493-503.

Galvão, T. F; & Pereira, M. G; (2014). Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 23(1), 183-184. Recuperado em 06 de junho de 2023, de http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018&lng=pt&tlng=pt.

Gomes, W.C.; Nascimento, J. P.; Soares, D. G. P.; Souza, R. C; Silva, R. S.; Pinheiro, A. M. P.; Albuquerque, L. F. M; Silva, N. V. S.; Nogueira, N.M.C.; (2021) Ensino de botânica – fisiologia vegetal – por meio de recurso didático para estudantes com deficiência visual Bingo Vegetal: uma alternativa lúdica para o Ensino Remoto. In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0.

Gonçalves, T. M. (2021). The proposal for an experimental class in Biology (Plant Physiology): Experiencing abiotic stress in Maize plants (Zea mays L.). Research, Society and Development, 10(6), e11210615511. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15511

Maretti Gonçalves, T. (2021). Viability test and germination of corn and beans seeds: a proposal for experimental botany activity for High School. Research, Society and Development, 10(4), e29510414120. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i4.14120

Junqueira, N. E. G. (2012) Ensino de fisiologia vegetal: elaboração de material didático com enfoque prático direcionado a alunos e professores do ensino médio. (Dissertação Mestrado em Ensino de Biologia.) - Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, - Brasil.

Kawasaki, C. S., & Bizzo, N. M. (2000). Fotossíntese: um tema para o ensino de ciências? Química Nova na Escola. (12), 24-29.

Limeira, G. N; Batista, M. E. P & Bezerra, J. de S. (2020). Challenges of using the new technologies in higher education in front of the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, 9(10), e2219108415. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8415

Luciene, M.; Rolins, R.; Miranda, C. De; Vinícius, M.; Ramos, V. (2015). O ensino de botânica na formação inicial de professores em instituições de ensino superior públicas no estado de Goiás. In: Anais X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC. Águas de Lindóia, SP. P. 1-8.

Mattos, K., Ribeiro, W., & Güllich, R. (2019). Análise do conteúdo de Botânica nos livros didáticos de Biologia do Ensino Médio. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(34), 210-224. Doi: http://dx.doi.org./10.18542/amazerecm.v15i35.7046

Menezes, L.C; Souza, V.C; Nicomedes, M. P; Silva, N. A.; Quirino, M.R; Oliveira, A. G.; Andrade, R. R.; Santos, C. (2008). Iniciativas para o aprendizado de botânica no ensino médio. In: Anais XI Encontro de iniciação à docência. Paraíba-PB. https://www.fernandosantiago.com.br/ensbot8.pdf

Monteiro, V. F. C.; Ribeiro, S. A. C.; Vieira, C. M. S.; Ribeiro, G. G.; Nunes, L. H. M. F. & Moura, P. H. A. (2021). Botany teaching-learning the view of students of community courses for college entrance examination in Itajubá - MG. Research, Society and Development, 10(5), e55510515275. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.15275

Moul, R. A. T. de M., & Silva, F. C. L. da. (2017). A construção de conceitos em botânica a partir de uma sequência didática interativa: proposições para o ensino de Ciências. Revista Exitus, 7(2), 262-282. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID313

Nascimento, A. W.R. (2021). Residência pedagógica: ensinando e aprendendo fisiologia vegetal. In: Anais VII CONEDU - Conedu em Casa. Campina Grande, PB. ISSN: 2358-8829

Nguyen, H., Stehr, E., Eisenreich, H., & An, T. (2018). Using Google Forms to Inform Teaching Practices. Proceedings of the Interdisciplinary. STEM Teaching and Learning Conference, 2(1). https://doi.org/10.20429/stem.2018.020110

Interaminense, B. K. S. (2019) A Importância das aulas práticas no ensino da Biologia: Uma Metodologia Interativa. ID on line. Revista de psicologia, v. 13, n. 45, p. 342-354, ISSN 1981-1179.

Pazzini, D. N. A. 2013. O uso do Vídeo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. 2013. (Monografia de especialização.) Universidade Federal de Santa Mariana - UFSM. Santa Maria -RS.

Rei, T.K.; Rossi, S.D.; Dutra, P.T.B.; Perussi, G.; Simabukuro, E.A. (2021). Bingo Vegetal: uma alternativa lúdica para o Ensino Remoto. In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0.

Rei, T.K.; Rossi, S.D.; Dutra, P.T.B.; Perussi, G.; Simabukuro, E.A. (2021). Jogando FORCA NITROGENADA: um instrumento de ensino de Fisiologia Vegetal. In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0

Rossi, S.D.; Reis, T.K.; Dutra, P.T.B.; Perussi, G.; Simabukuro, E.A. (2021). “Fato ou Fake?”: colocando em prática conhecimentos de fisiologia a partir da internet In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0

Rossi, S.D.; Reis, T.K.; Dutra, P.T.B.; Perussi, G.; Simabukuro, E.A. .(2021). Planta ou Replanta: uma alternativa para testar conhecimentos de fisiologia vegetal durante o ensino remoto In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0

Salantino, A. e Buckeridge, M. (2016) Mas de que te serve saber botânica?. Estudos Avançados. V.30, n. 87 pp. 177-196. ISSN 1806-9592. https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870011.

Sampaio, A., & Alcântara, M. (2018). UPGRADE NA INTERFACE DO FORMULÁRIO ONLINE DA GOOGLE: AMBIENTE COLABORATIVO DE APRENDIZAGEM. Revista Docência e Cibercultura, 2(2), 51-67. doi:https://doi.org/10.12957/redoc.2018.32946

Silva, F. S.; Terán, A. F. (2018) Práticas pedagógicas na educação ambiental com estudantes do ensino fundamental. Experiências em ensino de Ciências. V. 13, n.5, p. 340-351.

Silva, P.G.P. (2008). O ensino da botânica no nível fundamental: um enfoque nos procedimentos metodológicos. (Tese de Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências. http://hdl.handle.net/11449/102000.

Smiderle, L., & Tartarotti, E. (2021). ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS NO ENSINO REMOTO E VIVÊNCIA COM O GOOGLE SALA DE AULA NA PANDEMIA. Revista Edutec - Educação, Tecnologias Digitais E Formação Docente. 1(1), 30. https://doi.org/10.55028/edutec.v1i1.13256

Santos, A. M. L.; Santos, C; Chagas, I. D. S.; Silva, J. C. D., & Santos, J. K. (15. Fev. 2020) Oficina de produção de curtas-metragens no ensino de biologia no Centro de Excelência Atheneu Sergipense-CEAS/Programa Residência Pedagógica/CAPES/Biologia/UFS. Encontro do PIBID e do Residência Pedagógica da UFS-(Re)Significando a formação de professores de Sergipe a partir das experiências do Pibid e do Residência Pedagógica. Aracaju- SE. http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/13315.

Sá, E.P.B.; Lemos, S. M. A.(2020) Aulas Práticas de Biologia no Ensino Remoto: Desafios e Perspectivas / Practical Biology Classes in Remote Education: Challenges and Perspectives. ID on line. Revista de psicologia. v. 14, n. 53, p. 422-433. ISSN 1981-1179. doi:https://doi.org/10.14295/idonline.v14i53.2874.

Tavares, Y.F.S; Simabukuro, E.A; Boeing, G.A.N.S. (2021).O exercício da tutoria remota e os desafios do ensino e aprendizagem de fisiologia vegetal. In: Anais do LXXI Congresso Nacional de Botânica: Anais do XIII Encontro de Botânicos do Centro-Oeste. Goiânia, GO. ISSN: 978-65-89504-7-0

Taiz, L.; Zeiger, E. (2013) Fisiologia vegetal. (5ªed.). Artmed.

Vieira, E.F.T e Miranda, P.H.C. (2021) Modelagem e impressão 3D de ferramentas didáticas para o curso de Agronomia. (Monografia). Universidade Federal Rural da Amazônia -UFRA. bdta.ufra.edu.br/jspui//handle/123456789/1907

Wandersee, J. H.; Schussler, E. E. (2001) Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin. v. 47, n. 1, p. 2-9.

Published

2023-07-14

How to Cite

Ferreira da Silva, J., Santos Alves, F., dos Santos Silva, J. V., do Nascimento Filho, L. M., Rodrigues Rocha, A., & Chagas Correia, C. (2023). Teaching plant physiology: a systematic review during the Covid 2019 pandemic. Diversitas Journal, 8(3), 2867–2881. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2653