The use of trails as a teaching tool in science and biology teaching in Brazil

a systematic review

Authors

  • Denise Santos da Silva State University of Alagoas
  • Karine de Matos Costa Federal Rural University of Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-9212-8903
  • Janilo Italo Melo Dantas Federal Rural University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2671

Keywords:

alternative methods, biological sciences, didactic tour

Abstract

The trails are routes in natural spaces that can be used as a didactic tool. Therefore, they are classified as non-formal spaces of teaching and learning. These spaces are important for the development of the contents of disciplines such as Science and Biology, for example. In this sense, we analyze the case studies published in the last 20 years to understand the importance of this didactic tool in the teaching and learning of Science and Biology. We conducted searches on online platforms for works that addressed the use of tracks in Science or Biology teaching in Brazil. We use the keywords in Portuguese and English on the platforms: Google Scholar and SciELO. We found a total of 212 results, with 42 studies selected by the established inclusion criteria. Among the disciplines that make use of trails stood out: botany, ecology, zoology, science education and environmental education. All the analyzed studies reported satisfactory results as a consequence of the use of trails: Overcoming botanical blindness, development of environmental awareness and scientific incentive associated with the disciplines. Thus, this work highlights the importance of the use of trails based on 42 published case studies evaluating this tool. This work contributes as a subsidy for teachers to expand the possibilities regarding the use of trails and, in this way, make use of this tool efficiently.

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Author Biographies

Denise Santos da Silva, State University of Alagoas

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas. Atualmente é professora da Secretaria Municipal de Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação.

Karine de Matos Costa, Federal Rural University of Pernambuco

Licenciada em Biologia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Trabalhou como Professora de Ciências no Centro Educacional Hermom lecionando para turmas de 6º ao 8º ano. Cursou Mestrado em Botânica na Universidade Federal Rural de Pernambuco e atualmente cursa doutorado em Biologia Vegetal na Universidade Federal de Pernambuco. Integra o Laboratório Polinizar da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e o Laboratório de Biologia Reprodutiva de Angiospermas da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), desenvolvendo pesquisas relacionadas à ecologia da polinização, atributos florais e seleção fenotípica mediada por polinizadores.

Janilo Italo Melo Dantas, Federal Rural University of Pernambuco

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), especialista em Educação Ambiental pela Faculdade de Educação São Luís (FESL), especialista em Ecologia e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Mestre em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Atualmente, é aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Etnobiologia e Conservação da Natureza da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), atuando como pesquisador associado ao Laboratório de Ecologia e Evolução de Sistemas Socioecológicos (LEA) e ao Laboratório de Ecologia Vegetal dos Ecossistemas Nordestinos (LEVEN) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Além disso, atua como colaborador do Laboratório de Etnobiologia e Conservação de Ecossistemas (LAEC), junto à Prof.ª Dra. Taline Cristina da Silva da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL). Possui experiência em abordagens etnobiológicas com ênfase em etnobotânica, atuando nos seguintes temas: plantas medicinais, evolução cultural, modulação e uso dos recursos vegetais em sistemas médicos locais.

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Published

2023-07-03

How to Cite

Santos da Silva, D., de Matos Costa, K., & Italo Melo Dantas, J. (2023). The use of trails as a teaching tool in science and biology teaching in Brazil: a systematic review. Diversitas Journal, 8(3), 1419–1431. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2671