Pros and against the remote classes in a chemistry degree at COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2698Keywords:
teaching, technology, isolationAbstract
In march 2020 an acute respiratory disease caused by the SARS-COV-2 virus was transmitted to a significant number of the world’s population. With the global spread, the World Health Organization (WHO) declared a pandemic, and Brazil immediately began to take appropriate measures, such as the establishment of quarantine and social isolation. These measures impacted several areas, including education, which paralyzed face-to-face classes, also affecting education in the State of Alagoas. Some universities decided to continue the academic calendar at an online way, operating through digital platforms, and following this model, classes continued in the undergraduate course in chemistry, at Universidad State of Alagoas (UNEAL), campus I. This article aims to assess the ability to learning in the teaching of chemistry, in the chemistry degree in UNEAL, through digital platforms, during the pandemic. The methodology adopted was a quantitative study with the application of a questionnaire developed on the google forms platform and applied to the students of that course. The survey results show that 45% of students had learning difficulties, 92% of students point out remote teaching as positive, and 90% said that remote learning was the best option at that time. These data indicate that digital platforms are tools that can contribute to the chemistry’s teaching, but not replacing face-to-face teaching and student-teacher contact.
Metrics
References
Alves, L. M. Gamificação na educação: aplicando metodologias de jogos no ambiente educacional. Joinville: Clube dos Autores. (2018).
Alves, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, V.8, N.3, p. 348 – 365, (2020).
Avelino, W. F., Mendes, J. G. A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura. Boa Vista, vol. 2, n. 5, (2020), p. 56 - 62. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/AvelinoMendes/2892.
Barreto, A. C. F., Rocha, D. N. COVID 19 e Educação: Resistências, Desafios e (Im)Possibilidades. Revista ENCANTAR – Educação, Cultura e Sociedade. Bom Jesus da Lapa, v. 2, 2020, p. 01-11. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8480.
Brasil. Constituição Federal de (1988). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituição/Constituiçao.htm.
Carvalho, N.B., Carvalho, A.C.F. O Uso dos Recursos Tecnológicos atuais e sua contribuição no processo de Ensino-Aprendizagem na Escola Municipal Érico Veríssimo, Simões-PI. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, vol.10, n.33, Supl 2. p.112-125, (2017, Janeiro).
Couto, M. T., Barbieri, C. L. A., Matos, C. C. de S. A. Considerações sobre o impacto da covid-19 na relação indivíduo-sociedade: da hesitação vacinal ao clamor por uma vacina. Saúde Soc. São Paulo, v.30, n.1, e200450, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902021000100303&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt.
Diniz, M. L. Cursos de formação, ensino remoto e o contexto da pandemia de Covid-19 no Brasil. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, p. 69 - 81, (2021, 17 Julho).
Ferreira, L. H., Barbosa, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, (2020).
Fiori, R., Goi, M. E. J. O Ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus. Revista Thema, [S. l.], v. 18, n. Especial, p. 218–242, (2020). DOI: 10.15536/thema.V18.Especial.2020.218-242.1807. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1807.
Flauzino, V. H. de P., Cesário, J. M. dos S., Hernandes, L. de O., Gomes, D. M., Vitorino, P. G. da S. As dificuldades da educação digital durante a pandemia de COVID-19. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento; Ano 06, Ed. 03, Vol. 11, pp. 05-32. (2021, Março). ISSN: 2448-0959. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/saude/educacao-digital.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A. As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, (2020).
IBGE. Uso de Internet, televisão e celular no Brasil. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.html.
Limeira, G. N., Batista, M. E. P., Bezerra, J. de S. Desafios da utilização das novas tecnologias no ensino superior frente à pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n.10, e2219108415, (2020).
Médici, M. S., Tatto, E. R., Leão, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, v. 18, n. Especial, p. 136-155, (2020). Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/viewFile/1837/1542.
Menezes, J. M. dos S., Andrade, J. C. de; Dias, S. dos S. Elaboração e distribuição de material didático para auxílio no ensino remoto de química orgânica na educação básica em Itacoatiara-AM. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 3, n. 1, p. 237-245, (2021).
Miranda, K. K. C. de O., Lima, A. da S., Oliveira, V. C. M. de, Telles, C. B. da S. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: Conedu – VII congresso Nacional de Educação, (2020). Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID5382_03092020142029.pdf.
Novo, B. N. Aulas remotas em tempos de pandemia: Análise da importância das aulas remotas em tempos de pandemia de COVID-19. Brasil Escola, (2020). Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/aulas-remotas-em-tempos-de-pandemia.htm#:~:text=Com%20a%20suspens%C3%A3o%20das%20aulas,on%2Dline%20e%20atividades%20remotas.
Paludo, E. F. Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, Florianópolis, v. 17, nº 2, p. 44-53, (2020, Julho). Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2020v17n2p44.
Piffero, E. de L. F., Coelho, C. P., Soare S, R. G., Roehrs, R. Um novo contexto, uma nova forma de ensinar: metodologias ativas em aulas remotas. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e142020, (2020). DOI: 10.31417/educitec.v6.1420. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1420.
Rondini, C. A., Pedro, K. M., Duarte, C. dos S. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, (2020). Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085.
Rothen, J. C., Nóbrega, E. C. da, Oliveira, I. dos S. Aulas remotas em tempo emergente: Relato de experiência com a turma “Avaliação Institucional da Educação” na UFSCar. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 29 (Edição Especial), p. 97-107, (2020, Outubro).
Santos, J. F. dos. Coordenador pedagógico e o ensino remoto: práticas e desafios frente à pandemia. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora: UFJF, v. 11, n. 2, p. 1-14, e32806, (2021, Julho).
Schuhmacher, V. R. N., Alves Filho, J. P., Schuhmacher, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 3, p. 563-576, (2017).
Soares, L. de V. O Coordenador Pedagógico e a implementação da Gestão Democrática: reflexões necessárias. In: Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, (2020), p. 1-12. Disponível em: http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68950.
Souza, E. P. de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais, ano XVII, v.17, n.30, (2020, Dezembro).
Vercelli, L. de C. A. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60 (2020, Agosto).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Anderson da Silva, José Atalvanio da Silva, Aldenir Feitosa dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”