Study on socio-scientific issues and the Pedagogical Political Project of public schools by Benjamin Constant, AM, Brazil.
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v9i2.3003Keywords:
Curricular activities, educational projectsAbstract
Socio-scientific themes are important, as they allow us to understand current challenges, themes resulting from discussions of a globalized era in the midst of the development of science and technology, which emerged with vigor from the industrial revolution. This research project aimed to identify in the curricular proposal, Political Pedagogical Project of Benjamin Constant's public schools, with actions related to socio-scientific themes, verifying how the contextualization of such themes occurs in the school context. The project was carried out in four basic education institutions, namely: Cosme Jean Municipal School, Graziela Correa de Oliveira Municipal School, Margarete Coelho Municipal School and Olavo Bilac Municipal School. Data were obtained from documentary research, where analysis of the Pedagogical Political Projects of the institutions under study was carried out. The results showed that the socio-scientific themes present in the PPPs, from content related to teenage pregnancy, sexual education, cultural plurality, as well as themes that are focused on environmental education and the environment, are stagnant in the face of proposals that must be updated taking into account the constant changes that occur in society. In this way, the institutions seek, in the approaches to the themes, the contextualization of what is being worked on, reconciling society and science, since these are essential to guarantee a critical view of the students about the effects that affect society. It is hoped that the results of this research can help in the design of projects and activities for scientific development in local education and the enhancement of the approach to socio-scientific themes in schools.
Metrics
References
Amorim, A. C. R. O ensino de biologia e as relações entre cts: o que dizemos os professores e ocurrículo do ensino médio?. 1995. 108f. Dissertação de mestrado – Universidade de Campinas, Campinas, 1995.
Appolinário, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo, Atlas, 2009.
Barbosa, A. F.; Araújo, T. V. M.; Santos, v. S.; Lemos, R. G.; Coutinho, R. C.; Renato, A. L. Abordagem dos temas sociocientíficos no ensino de ciências naturais, biologia e química em Benjamin Constant, Am. Diversitas journal-2022.
Carvalho, L. M. O; Carvalho, W. L. P. Formação de professores e questões sociocientíficas em ciências. São paulo: escrituras, 2012.
Fava, R.; Marino, J. Educação em cocriação: perspectiva sociopsicodramática. São Paulo: 2005.
Faro, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: ática, 2002.
Flick, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
Gadotti, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: artes médicas sul, 2000.
Genovese, C. L. De c.; Genovese, R. L. G. R.; Carvalho, W. L. P. De. Questões sociocientíficas: origem, características, perspectivas e possibilidades de implementação no ensino de ciências a partir dos anos iniciais do ensino fundamental. V. 15. N. 34 (2019). Revista mazonia. doi: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i34.6589
Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo: atlas, 2002.
Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
Libâneo, J. C, Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo, Loyola, 1990.
Loureiro, H. M. Anticapitalismo e emancipação. Transformação, São Paulo, vol.28, n2, p.7-20, 2005.
Marconi, M. De A.; Lakatos, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7ª edição. São Paulo: atlas, 2016.
Martinez, P. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Educação e pesquisa, vol.38, n3, p.727-741, 2012.
Moreira, M. Pesquisa em ensino: o vê epistemológico de gowin. São Paulo: editor pedagógica e universitária ltda. (1990).
Pádua, E. M. M. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 2. ed. São Paulo: Papirus, 1997
Ratcliffe, M.; Grace, M. Educação científica para o cidadão: ensinando questões sociocientíficas. Maidenhead: Editora Universidade Aberta, 2003.
Rodrigues, R. C.; Nívea, M. C.; Rodrigues, M. Temas regionais e o ensino de ciências a partir de questões sociocientíficas: com a palavra os professores em formação. Revista de ensino de ciências e matemática, São Paulo, vol.22, n2, p.399-420, 2020.
Salati, E. Santos, A. A. D., Klabin, I. Temas ambientais relevantes: estudos avançados. 2006. disponível em: https://www.scielo.br/pdf/v20n56/28630.pdf. Acesso em: 25 de fev. 2024.
Santos, W. L. P. Dos; Mortimer. E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem (ciência-tecnologia-sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, vol.2, n2, p.133-162, 2000.
Santos, W. L. P. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008.
Saviani, D. Escola e democracia. – 8ª ed.Campinas SP: Autores associados, 1997.
Sadler, T. D.; Zeidler, D. L. The morality of socioscientific issues construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science education, v. 88, n. 1, p. 4-27, 2004.
Simonneaux, L. Argumentação em Contexto Sócio-Científico. In: ERDURAN, Sibel; JIMÉNEZ ALEIXANDRE, María Pilar (eds.). Argumentação na Educação em Ciências: Perspectivas da Pesquisa Baseada em Sala de Aula. Dordrecht: Springer Holanda, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosiany da Silva Lopes, Tales Marinho de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”