Cultural Industry in the Social Media Era

Authors

  • Tarcísio Fagner Aleixo Farias Instituto Federal de Alagoas, Batalha, AL, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6672-0789
  • Rosangela Nunes de Lima Instituto Federal de Alagoas. Batalha, Alagoas (AL), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3230

Keywords:

Culture, Capitalism, Ideology, Consumerism.

Abstract

This article observes the extent to which the concept of cultural industry, developed by Adorno and Horkheimer, contributes to understanding contemporary social networks. The almost uninterrupted presence of social networks in the daily lives of most people today, especially teenagers and young people, is visible. The research has three stages. 1) the influence of social networks on cognitive and psychological issues; 2) Study of the article: “Cultural industry: Enlightenment as mystification of the masses” by Adorno and Horkheimer; 3) Identify aspects of the cultural industry present on social networks. As social networks are commercial cultural products, financed by advertising, just like radio and TV, we believe that by understanding the concept of cultural industry we will understand how contemporary social networks exert their influence. Such understanding aims to build tools for understanding reality, resulting in cognitive and psychosocial improvements.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tarcísio Fagner Aleixo Farias, Instituto Federal de Alagoas, Batalha, AL, Brasil

0000-0001-6672-0789; Instituto Federal de Alagoas, Batalha, AL, Brasil. Doutor em Ciências Sociais (UFRN) E-mail: tarcisio.aleixo@ifal.edu.br.

Rosangela Nunes de Lima, Instituto Federal de Alagoas. Batalha, Alagoas (AL), Brasil

0000-0001-7722-1360; Instituto Federal de Alagoas. Batalha, Alagoas (AL), Brasil. Doutora em Linguística (UFAL). E-mail: rosangela.lima@ifal.edu.br

References

Adorno, T. W. (2002). Indústria cultural e sociedade. Paz e Terra.

Barros, M. R. da S. (2019). O consumo desmedido em redes sociais: Uma revisão sistemática de seus antecedentes e consequentes no comportamento humano [Trabalho de conclusão de curso, Universidade de São Paulo]. USP.

Castro, G. G. S. (2013, 4 de outubro). Entretenimento, subjetividade e consumo nas redes digitais: Mobilização afetiva como estratégia de negócios. In Anais do XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (Intercom) (pp. 2013). Manaus, AM, Brasil. Recuperado de http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/r8-1461-1.pdf

Castro, G. G. S. (2012). Entretenimento, sociabilidade e consumo nas redes sociais: Cativando o consumidor-fã. Fronteiras – Estudos Midiáticos, 14(2), 133–140.

Coelho, T. (1980). O que é indústria cultural (Coleção Primeiros Passos). Editora Brasiliense.

Costa, A. C. S. da, Palheta, A. N. A. A., Mendes, A. M. P., & Loureiro, A. de S. (2010). Indústria cultural: Revisando Adorno e Horkheimer. Universidade Federal de Santa Catarina. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/praxis/467

Farias, T. F. A., & outros. (2010). O conceito de trabalho nos manuscritos econômico-filosóficos de Karl Marx [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Paraíba]. Repositório Institucional da UFPB. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5674

Farias, T. F. A. (2015). Dialética do trabalho e libertação humana na teoria de Karl Marx [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. Repositório Institucional da UFRN. Disponível em https://repositorio.ufrn.br/items/8ba74f89-2f78-4b2c-8e9e-cbea5a6621a3

Marx, K. (1985). O capital: Crítica da economia política (R. Sant’Anna, Trad.). DIFEL.

Soares, D. V., Leal, P. S. T., & Gillet, J. (2020). Consumidor e redes sociais: A nova dimensão do consumismo no espaço virtual. Revista Pensamento Jurídico, 14(1), 224–247. Disponível em https://ojs.unialfa.com.br/index.php/pensamentojuridico/article/view/422

Souza, K., & Cunha, M. X. C. da. (2019). Impactos do uso das redes sociais virtuais na saúde mental dos adolescentes: Uma revisão sistemática da literatura. Educação, Psicologia e Interfaces, 3(3), 204–217.

Published

2025-09-16

How to Cite

Farias, T. F. A., & Nunes de Lima, R. (2025). Cultural Industry in the Social Media Era. Diversitas Journal, 10(Especial_2), 0267–0277. https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3230