Black Mobilization and Social Control: Building Equity through Popular Health Education
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3260Keywords:
Racism, Health, Health PolicyAbstract
Historically, the black population faces significant challenges arising from racism in several areas of their lives, with health being one of the main ones. Racism is recognized as one of the social determinants of health and from this point of view, the Ministry of Health elaborated, in 2009, the National Policy for the Integral Health of the Black Population (PNSIPN), in order to promote the health of this population. However, the lack of knowledge of users and health professionals is one of the main challenges for the PNSIPN to be put into practice. From this perspective, the present work aims to report, from a multidisciplinary perspective, the experience of popular health education conducted in a quilombola remnant community in the agreste region of Alagoas. This is a descriptive study, with a qualitative approach, of the experience report type. During the activity, it was observed that the concept of racism, as a social determinant of health, was not understood in its entirety. With the dynamics, it was possible to exchange experiences between professionals, users and managers present in the council in relation to the health of the black population. In addition, there was also a contribution to the training process of the students involved, positively influencing the practice of future health professionals.
Metrics
References
Almeida, S. L. de. (2019). Racismo Estrutural. (1ªed.) Pólen.
Arantes, E. B., Farias, J. B., & Santos, Y. L. D. (2021). APRESENTAÇÃO DOSSIÊ: RACISMO EM PAUTA: “A HISTÓRIA QUE A HISTÓRIA NÃO CONTA”. Revista Brasileira de História, 41(88), 15–32. https://doi.org/10.1590/1806-93472020v41n88-03
Batista, L. E., & Barros, S. (2017). Enfrentando o racismo nos serviços de saúde. Cadernos de Saúde Pública, 33(suppl 1). https://doi.org/10.1590/0102-311x00090516
Belém, E. de A. (2023). O professor como facilitador da aprendizagem: um processo dialético sóciointeracionista na educação infantil. Rebena—Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 5, 27–36.
Brasil, S. A., & Trad, L. A. B. (2012). O movimento negro na construção da Política Nacional de Saúde Integral da População Negra e sua relação com o Estado brasileiro. In: L. E. Batista, J. Werneck, & F. Lopes (Orgs.), Saúde da população negra. (pp. 62 – 91). ABPN - Associação Brasileira de Pesquisadores Negros.
Brasil. (2007). Caderno De Educação Popular E Saúde (1oª ed, Vol. 1). Ministério da Saúde.
Brasil. (2017). Política nacional de saúde integral da população negra: Uma política para o sus (3ª ed). Ministério da Saúde.
Brasil. (2024). Constituição da República Federativa do Brasil. Supremo Tribunal Federal. https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf
Casarin, S. T., & Porto, A. R. (2021). Relato de Experiência e Estudo de Caso: Algumas considerações. Journal of Nursing and Health, 11(4). https://doi.org/10.15210/jonah.v11i4.21998
Coêlho, Í. P., Silva, A. A. B. da, Macêdo, M. A., & Bernardes, J. de S. (2020). Participação popular e caminhos para a equidade: A Política Nacional de Saúde à População Negra. In: E. D. Oliveira & G. S. B. Alves (Orgs.), Tópicos em Ciências da Saúde – Volume 20. Editora Poisson. https://doi.org/10.36229/978-65-86127-90-4
Costa, J. S., & Carneiro-Leão, A. M. D. A. (2021). Campanhas sanitárias como instrumentos da educação em saúde no Brasil: Algumas reflexões para uma educação popular em saúde. Revista Sustinere, 9. https://doi.org/10.12957/sustinere.2021.49818
Frangella, R. D. C. P. (2020). “Muitos como Um”: Políticas curriculares, justiça social, equidade, democracia e as (im)possibilidades de diferir. Educar em Revista, 36, e75647. https://doi.org/10.1590/0104-4060.75647
Freire, P. (2013). Extensão ou comunicação? (10ª ed). Paz e Terra.
Gariboti, D. F., & Silva Júnior, F. M. R. (2022). Disparidade Étnico-racial e Mortalidade pela Covid-19: Estudo de Caso com duas Cidades de Médio Porte. Sociedade & Natureza, 34(1). https://doi.org/10.14393/SN-v34-2022-64009
Gomes, G. D. M. R. E. B., & Beretta, R. C. D. S. (2024). A EDUCAÇÃO POPULAR EM SAÚDE NA ARTICULAÇÃO COM A PROMOÇÃO DA SAÚDE: Revisão integrativa. Psicologia e Saúde em Debate, 10(1), 784–809. https://doi.org/10.22289/2446-922X.V10N1A47
Gomes, J. F. D. F., & Orfão, N. H. (2021). Desafios para a efetiva participação popular e controle social na gestão do SUS: Revisão integrativa. Saúde em Debate, 45(131), 1199–1213. https://doi.org/10.1590/0103-1104202113118
Mussi, R. F. D. F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. D. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, 17(48), 1–18. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
Pedrosa, J. I. D. S. (2021). A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (Re) conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 25, e200190. https://doi.org/10.1590/interface.200190
Silva, S. O. D., Berenguer, A. A. S., Ricardo, T. M. D. S., Lopes, G. D. C., Sá, M. V. G. D., Santos, D. S. M., Bittencourt, L. D. J., & Santana, K. D. S. O. (2022). “Na verdade eu nunca participei e nem ouvi falar sobre”: A Política Nacional de Saúde Integral da População Negra na perspectiva de gestores e profissionais da saúde. Saúde e Sociedade, 31(4), e210969pt. https://doi.org/10.1590/s0104-12902022210969pt
Vieira, W. S. M. (2024). AVALIAÇÃO DAS AÇÕES PARA A PROMOÇÃO DA IGUALDADE ÉTNICORACIAL NA ESCOLA: UM OLHAR SOBRE A REALIDADE DE MARACANAÚ-CE COM BASE NA LEI No 10.639/2003 [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78155?mode=full
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Eduardo Ferreira Dantas, Deusa Barbosa Andrade, Luzia Karoline Teixeira Leite, Gilvana Suane Santos de Souza, Jarbas Ribeiro de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”