Construction of teaching knowledge: narratives of professional experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v10i4.3582

Keywords:

Teaching knowledge, Scientific research, Controversial topics

Abstract

This study aims to analyze the teaching knowledge constructed from teachers' narratives during the development of teaching activities. The approach is both qualitative and narrative. Three letters written by teachers from the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Roraima (three with a degree in Chemistry) and a five-question Google Forms questionnaire were used as data sources. The letters, characterized as a narrative genre, present an experience, from a subject's perspective, relevant to professional development. The experiences were related to the three-dimensional space of narrative research. The work demonstrated that narratives are fundamental tools for the teacher development process. It allowed us to understand the construction of teaching knowledge based on experience, teacher training, curricular, and disciplinary aspects. Based on the experiences reported, the letter provided an opportunity to reflect on their pedagogical practices and to redefine teaching practices.

Author Biographies

Tales Marinho de Araújo, Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil.

0000-0001-5767-0935; Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil. talesrevue@ufam.edu.br

Juliana Barros Carvalho, Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins. Araguatins, Tocantins (TO), Brazil.

0009-0000-0588-7542; Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins. Araguatins, Tocantins (TO), Brazil. jubc_bio@ifto.edu.br

References

Brito, A. E. Professores experientes e formação profissional: evocações... narrativas... e trajetórias... Linguagens, Educação e Sociedade, ano. 1, n. 17, p. 29-38, 2007.

Bueno, B. O.; et al. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 385-410, 2006.

Clandinin, D. J.; Connelly, F. M. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

Clandinin, D. J.; Connelly, F. M. Pesquisa narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

Creswell, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Creswell, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre, RS: Penso, 2014.

Cunha, R. A. Pesquisa narrativa: uma estratégia investigativa sobre o ser professor.2009. Recuperado de: http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/eventos/evento2009/GT.2/35_Renata%20Cristina%20da%20Cunha.pdf.

Cunha, E.R. Os Saberes docentes ou Sabres dos Professores. Revista Cocar. v.1, n.2- Jul/Dez, 2007. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/130.

Freire, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

Fiorentini, D.; Castro, F. Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de professores de matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 121-156.

Flick, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

Gauthier, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia. Ijuí: Unijuí, 1998.

Marquesin, D. Nacarato, A. Narrar a experiência e (trans)formar-se: o caso de uma professora diante do desafio de aprender a ensinar geometria. Interacções, v.7(18), p. 54-75, 2011.

Pimenta, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: _____ . (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez,1999.

Pineau, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa ação- formação existencial. Educação e Pesquisa, v. 32(2), p. 329-346, 2006.

Pinnegar, S.; J. G. Daynes. Locating narrative inquiry historically. In: Clandinin, D. J. Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage, 2007.

Polkinghorne, D. E. Narrative configuration in qualitative analysis. Qualitative Studies in Education, v. 8, n. 1, p. 5-23, 1995.

Pimenta, S.G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000. Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2004.

Tardif, M; Lessard, C.; Lahaye, L. Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

Published

2025-11-14

How to Cite

Marinho de Araújo, T., & Carvalho, J. B. (2025). Construction of teaching knowledge: narratives of professional experiences. Diversitas Journal, 10(4). https://doi.org/10.48017/dj.v10i4.3582