The challenges of remote classes during the Covid-19 (Sars-Cov-2) pandemic in a public school in the municipality of Feira Grande-AL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v6i4.1608

Abstract

World Education faces an unprecedented great challenge in the face of the COVID-19 pandemic. It is estimated that more than 1.5 billion students have already been affected, representing more than 91% of the total enrolled students, with 191 countries with their schools and colleges closed. In this sense, this research aims to describe the challenges of remote classes in a public elementary school during the pandemic of Covid-19, in the municipality of Feira Grande-AL. For this, it was necessary to interview a school management representative and another one who experiences the classroom, whose information obtained shows that there is an agreement of challenges faced in this study environment with that of other places that present similar realities. Among these challenges, the lack of engagement, participation and motivation of students towards remote classes stands out, where the difficulty of accessing the internet and the lack of a good technological device was highlighted. However, it is important to note that the school develops strategies, whose aim is to minimize the maximum impact on students' school performance.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABE, S. K. Educação básica, o que é e como funciona o ensino híbrido. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária - CENPEC, 2020a. Disponível em: http://cenpec.org.br/temáticas/o-que-e-e-como-funciona-o-ensino-hibrido. Acesso em: 28 out. 2020.

ABE, S. K. Os desafios enfrentados pelos educadores na pandemia. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária - CENPEC, 2020b. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/noticias/os-desafios-enfrentados-pelos-educadores-na-pandemia. Acesso em: 17. nov. 2020.

ABE, S. K. Os desafios enfrentados pelos educadores na pandemia. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária - CENPEC, 2020c. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/noticias/os-desafios-enfrentados-pelos-educadores-na-pandemia. Acesso em: 17. nov. 2020.

ALVES, L. Educação Remota: Entre a Ilusão e a Realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, junho, 2020.

ARAÚJO, A. C. M.; GOUVEIA, L. B. ARAÚJO, A. C. M.; GOUVEIA, L. B. O digital nas instituições de ensino superior. 2017. Um diagnóstico sobre a percepção de gestores, professores e alunos - Departamento acadêmico de Doutoramento em Ciência da Informação, Sistemas, Tecnologia e Gestão da Informação, Universidade Fernando Pessoa, Belém do Pará (Brasil), 2017.

ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede, v. 7, n. 1, p. 257-275, maio, 2020.

BASTOS, T. B. M; BOSCORIOLI, C. Os professores do Ensino Básico e as Tecnologias: Uma reflexão emergente e necessária em tempos de pandemia. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/04/22/professores-do-ensino-basico-e-as-tecnologias-digitais/. Acesso em: 29 out. 2020.

BRASIL, Ministério da Saúde. Covid-19: Painel coronavírus Brasil. Brasília: Governo Federal (Ministério da Saúde), 2020a. Disponível em: http://covid.saude.gov.br. Acesso em: 29 out. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino remoto no país durante pandemia do coronavírus. Brasília: Ministério da Educação (MEC), 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticia/educacao-e-pesquisa/2020/04/conselho-nacional-de-educacao-esclarece-principais-duvidas-sobre-o-ensino-no-pais. Acesso em: 28 out. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino remoto no país durante pandemia do coronavírus. Brasília: Ministério da Educação (MEC), 2020c. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticia/educacao-e-pesquisa/2020/04/conselho-nacional-de-educacao-esclarece-principais-duvidas-sobre-o-ensino-no-pais. Acesso em: 28 out. 2020.

COSTA, Gilberto; TOKARINA, Mariana. Agencia Brasil: pandemia de covid-19 fez ensino e papel dos professores mudarem, 2020. Disponível em: https://pandemiadecovid-19fezensinoepapeldosprofessoresmudarem. Acesso em 15 jan 2021.

BORTSEL, V. V; FIORENTIN, M. J; MAYER., L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Educação em tempos de pandemia: Constatações da coordenadoria regional de educação de Itapiranga. Ed. ilustração. Cruz Alta – Brasil, 2020. P. 35-42.

GRISA, G. A educação durante o distanciamento social e depois dele, Rio Grande do Sul: Estado da Arte, 2020. Disponível em: https://esestadodaarte.estadao.com.br/educacao-distanciamento-durante-e-depois/. Acesso em: 28 out 2020.

GRUBER, Arthur. Covid-19: O que se sabe sobre a origem da doença, 2020. Disponível em: http://jornal.usp.br/artigos/covid-19-o-que-se-sabe-sobre-a-origem-da-doenca. Acesso em: 29 out 2020.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19, Campinas: Estudos de Psicologia, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982–0275202037e200067. Acesso em: 29 out 2020.

MATTJIE, Nicole Vtzig. Ensino digital. Educação em tempos de pandemia: os desafios de alunos e professores, 2020. Disponível em: http://ensinodigital. Acesso em: 15 jan 2021.

MOVIMENTO TODOS PELA EDUCAÇÃO. Análise: Ensino a distância na educação básica frente à pandemia da Covid-19, São Paulo: Movimento Todos Pela Educação, 2020. Disponível em: http://todospelaeducacao.org.br/-uploads/post/425.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.

NOGUEIRA, F. Ensino remoto: o que aprendemos e o que pode mudar nas práticas e políticas públicas, São Paulo: Porvin Inovações em educação, 2020. Disponível em: http://porvir.org/ensino-remoto-o-que-aprendemos-e-o-que-pode-mudar-nas-praticas-e-politicas-publicas/. Acesso em: 28 out. 2020.

PIMENTEL, M; ARAÚJO, R. Fique em casa, mas se mantenha ensinando e aprendendo: Algumas questões educacionais em tempos de pandemia, Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.br/index.php/2020/03/fiqueemcasa/. Acesso em: 29 out. 2020.

PRETTO, N. L. Uma escola com/sem futuro. In: NOVAES, A. B; SERPA, A. S; COSTA, C. A; HANI, C. N; MENDES, C. F; RAMACCIOTTI, D. E. L; HOISEL, E. C; FILHO, E. C; CAMARGO, M. V. N. (org). Educação e Multimídia. Salvador: Ed. Edufba, 2013. p 258.

SANTOS, G. M. T; REIS, J. P. C.; MÉRIDA, E. C; RANGEL, E. L. F; FRICH, A. A. Educação superior: reflexões a partir do advento da pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), ano II, vol. 4, n. 10, outubro, 2020.

UNESCO (2020). Covid-19: Impacto on Education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 29 out. 2020.

VIEIRA, A. S. A escola de um novo tempo, práticas pedagógicas no contexto escolar da pandemia. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária - CENPEC, 2020. Disponível em: http://cenpec.org.br/noticias/cenpec-educacao-elabora-e-book-sobre-praticas-pedagogicas-na-pandemia. Acesso em: 28 out. 2020.

Published

2021-10-19 — Updated on 2021-10-20

Versions

How to Cite

Santos, M. dos, Silva, H. R., & Santos, C. B. dos. (2021). The challenges of remote classes during the Covid-19 (Sars-Cov-2) pandemic in a public school in the municipality of Feira Grande-AL. Diversitas Journal, 6(4), 4142–4151. https://doi.org/10.48017/dj.v6i4.1608 (Original work published October 19, 2021)