Pedagogical practices as a tool for learning microbiology in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1325

Keywords:

Biology, Science teaching, Microorganisms

Abstract

The main attributions of microbiology are to study the shape, structure, reproduction, physiology, metabolism and identification of microscopic beings, as well as their natural distribution, their reciprocal relations with other living beings, their beneficial and harmful effects on men and the physical and chemical changes they cause in the environment. In this sense, the objective of this study was to develop pedagogical practices aimed at teaching microbiology to students in the 7th grade of elementary school in a municipal school. The activities were carried out at the municipal school located in the city of Arapiraca, Brasília neighborhood. The target audience was students from the 7th of elementary school II. Approximately 60 students participated in the activities carried out. Lectures and practices focused on the themes developed during the intervention were carried out. After the practices and lectures, a semi-structured questionnaire was applied. With the result of the applied questionnaire, it was observed that the students did not understand exactly the focus and what studies the microbiology, however, they understood other issues, such as the issues of hygiene and pathogenicity of microorganisms. It can be said, based on the results, that more theoretical-practical interventions to concretize knowledge in relation to the topics addressed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria da Piedade da Silva, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0001-5207-2880; Graduanda do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, Universidade Estadual de Alagoas –UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: pieta_silva@hotmail.com;

Elânia Domingos dos Santos, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0002-0246-4293; Graduanda do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: domingoselania2@gmail.com

Deyse Karoline dos Santos Trindade, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0003-4156-7508; Graduanda do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: deysekt@outlook.com

Letícia Carla da Silva Araújo, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0001-6133-5830; Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: leticia.araujo.biouneal@gmail.com

Marianne Martins dos Santos Pereira, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0002-8973-585X; Graduanda do curso de licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: m.mariannemart@gmail.com;

Rosany Raquel de Almeida Fonseca, Universidade Estadual de Alagoas

0000-0002-5077-1802; Graduanda do curso de licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: rosanymotta123.rm@gmail.com

Esmeralda Porto Lopes, Universidade Estadual de Alagoas

000-0003-3765-0712; Docente do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, UNEAL, Arapiraca-AL, BRASIL, E-mail: eportolopes@yahoo.com.br.

References

BIZZO, N. Ciências: Facil ou Dificil?São Paulo: àtica, 2001.

DE LIMA, G. H.; DA SILVA, R. S.; ARANDAS, M. J. G.; DE LIMA JUNIOR, N. B.; CÂNDIDO, J. H. B.; DOS SANTOS, K. R. P. O. Uso de atividades práticas no ensino de ciências em escolas públicas do município de Vitoria de Santo Antão –PE. Ver. Ciênc. Ext. v.12, n. 1, p.19-27,2016.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

LIMA, K. E. C; VASCONCELOS, S. D. Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio: avaliação de políticas públicas. Educacionais, Rio de Janeiro, v.14, n.52, p. 397-412, jul./set. 2006.

LIMBERGER, K. M; SILVA, R. M; ROSITO, B. A. Investigando a contribuição de atividades experimentais nas concepções sobre microbiologia de alunosdo ensino fundamental. IN: XSALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, PUCRS, 2009.

LUNETTA, V. N. Atividades práticas no ensino das ciências. Revista Portuguesa de Educação, v. 2, n.1, p.81-90,1992.

MORESCO, T. R. et al. Ensino de microbiologia experimental para Educação Básica no contexto da formação continuada. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, Nº 3, p. 435-457, 2017.

PERRENOUD, P. H. (2000). Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed Editora (trad. Em poetuguais de Dix nouvelles competences pour ensaigner. Invitation au Voyage. Paris: ESF, 1999).

TRAVASSOS, L. J. Tratado de Microbiologia. São Paulo: Manoele, 1971. V1.

Published

2021-01-28

How to Cite

Silva, M. da P. da, Santos, E. D. dos, Trindade, D. K. dos S., Araújo, L. C. da S., Pereira, M. M. dos S., Fonseca, R. R. de A., & Lopes, E. P. (2021). Pedagogical practices as a tool for learning microbiology in elementary school. Diversitas Journal, 6(1), 562–570. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1325