Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596

Abstract

ABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely.

KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thiago Ribeiro da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL)

Estudante; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL) – Campus Coruripe.

Wesley Lucas Fernandes dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL)

Estudante; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL) – Campus Coruripe; BRAZIL.

Ewerton Roosewelt Bernardo da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL)

Docente; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL) – Campus Viçosa; BRAZIL.

Alisson Werner Arruda de Arruda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL)

Docente; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL) – Campus Coruripe; BRAZIL.

References

BITTAR, Marilena; GUIMARAES, Sheila Denize; VASCONCELLOS, Mônica. A integração date cnologia na prática do professor que ensina matemática na educação básica: uma proposta de pesquisa-ação. REVEMAT –Revista Eletrônica de Educação Matemática. V3.8, p.84-94, UFSC. 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/13033>. Acessado em 15 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEM, DICEI, 2013. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>.Acessado em 15 jul. 2020.

BRASIL, S.B., SANTOS, BE. P. & FERENHOF, H. A. Mobile learning: Um estudo exploratório sobre aprendizagem com mobilidade no brasil. IJKEM -International Journal of Knowledge Engineering and Management, Universidade de Santa Catarina, vol.7, num. 19, Santa Catarina. 2018.

FONSECA, Maria da Conceição F. R.. Sobre a adoção do conceito de numeramento nodesenvolvimento de pesquisas e práticas pedagógicas na educação matemática de jovens e adultos. IX ENEM, 2007, Belo Horizonte [Anais eletrônicos...] Belo Horizonte, 2007. CDROM.

KIVY ORGANIZATION. Kivy: Cross-platform Python Framework for NUI Development, C2019. Home page. Available from: <https://kivy.org/#home>. Acessado em 16 jul. 2020.

KIVY’S DEVELOPER REVISION. Buildozer, C2014. Documentation. Available from: <https://buildozer.readthedocs.io/en/latest/>. Acessado em 16 jul. 2020.

LOCHHEAD, Jack; MESTRE, José P.. Das Palavras à Álgebra: corrigindo concepções erradas. In: COXFORD, Arthur F. e SHULTE, Albert P. As ideias da Álgebra. São Paulo: Atual, 1995. Acessado em 15 jul. 2020.

MICROSOFT CORPORATION. Github: Built for developers, c2020. Home page. Available from: <https://github.com/>. Acessado em 16 jul. 2020.

PONTE, J.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

PYTHON SOFTWARE FOUNDATION. Python, c2020. Home page. Available from: <https://www.python.org/>. Acessado em 16 jul. 2020.

ROCHA, Hugo. Chatbot: o que é, para que serve, como funciona e como criar o seu. Klickpages, 2019. Disponível em: <https://klickpages.com.br/blog/chatbot-o-que-e/>. Acessado em 17 jul. 2020.

Published

2021-01-31

How to Cite

Silva, T. R. da, Santos, W. L. F. dos, Silva, E. R. B. da, & Arruda, A. W. A. de. (2021). Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica. Diversitas Journal, 6(1), 1415–1427. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596