A educação ambiental a partir das práticas interdisciplinares: Escola Estadual de Ensino Fundamental Dom Érico Ferrari, Nova Palma/RS
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1620Abstract
ABSTRACT: Comprehending the role that school education plays in contemporary society, from its practices and pedagogical actions, is extremely important. The projects and educational activities developed inside the school environment, help in the formation of citizens with critical awareness. In this regard, this paper aims to comprehend the value of the environmental education interdisciplinary projects developed by a rural elementary school - Dom Érico Ferrari Elementary State School, located in the town of Nova Palma/RS, covering the “garden at school” and “honey and its uses” projects, elaborated, respectively, with students from the 9th grade and 1st to the 4th grade. The methodology is based on a qualitative approach, held bibliographic, documentary and field research, besides the application of interviews to the people involved in the projects. As a result, the presented projects were effective, contemplating the environment education in its practices in different contexts and spaces, including the school and its community. The projects are important because of the socio-environmental debates and the critical ideas implemented in a variety of subjects of the academic curriculum, motivating the knowledge exchange, since it works with questions related to the reality of the students.
KEYWORDS: School community, interdisciplinary projects, workshops.
Metrics
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade da educação ambiental brasileira. Brasília, 2004.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais. Meio ambiente. Vol.9. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental (SEF), 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf>. Acesso em: 17 ago. 2019.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Presidência da República. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 18 ago. 2019.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. MEC/SEF; 2012. BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. MEC/SEF; 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10955-pcp014-12&Itemid=30192>. Acesso em: 11ago. 2019.
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. In: Caderno Cedes. Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n66/a06v2566.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2020.
CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção de identidade e pertencimento. VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra, 2004. Disponível em: <https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/HelenaCallai.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2020.
CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, p. 60-81, Jan/Jun, 2003. Disponível em: <http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2009-1/Educacao-MII/3SF/A_ESCOLA_DO_CAMPO_EM_MOVIMENTO.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2020.
CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: Por uma educação básica no campo: Identidade e políticas públicas. V. 4. Brasília, 2002, p. 25-36. Disponível em: <http://www.forumeja.org.br/ec/files/Vol%204%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%20do%20Campo.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2020.
CALDART, Roseli Salete. Sobre educação do campo. In: FOERSTE, E.; MARGITSCHUTZ-FOERSTE, G.; CALIARI, R. (Orgs.) Educação do Campo. Povos. Territórios. Movimentos sociais. Saberes da Terra. Sustentabilidade. Espírito Santo: UFES, 2009.
CAMPO E LAVOURA. Laudo mostra que agrotóxicos causaram morte de milhões de abelhas no RS. 2019. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/economia/campo-e-lavoura/noticia/2019/07/laudo-mostra-que-agrotoxicos-causaram-morte-de-milhoes-de-abelhas-no-rs-cjyhei8yp008701k0q6pdxkpm.html> Acesso em: 15 ago. 2019.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Diretrizes de uma caminhada. Educação do Campo: identidade e políticas públicas, v.4, 2002, p.61-70. Disponível em: <http://www.forumeja.org.br/ec/files/Vol%204%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%20do%20Campo.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2020.
FERNANDES, B. M. Educação Do Campo: História, Práticas e Desafios. Entrevista com Bernardo Mançano Fernandes, por Graziela Rinaldi da Rosa. Reflexão & Ação, Vol. 22, nº 2(2014). p. 481-487.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, Ed.42, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 15ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979.
FREITAS, Breno Magalhães. Parte do material extraído do CD-ROM –A Vida das Abelhas. 2003. Disponível em: <http://www.abelhas.ufc.br/documentos/meliponineos.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2019.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. CIDADES@. 2010. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/nova-palma/panorama>. Acesso em: 22ago. 2019.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Sinopse do Censo Demográfico. 2010. Rio Grande do Sul. Disponível em: <https://censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?dados=29&uf=43>. Acesso em: 22 ago. 2019.
KNECHTEL, Maria do Rosário. Educação Ambiental: uma prática interdisciplinar. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 3, p. 125-139, jan./jun. 2001. Editora da UFPR. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/made/article/viewFile/3033/2424>. Acesso em: Acesso em: 17 ago. 2019.
MOLINA, Mônica C.; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. A educação do campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores –reflexões sobre o Pronera e o Procampo. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.22, n.2, p.220-253, jul./dez.2014. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/viewFile/5252/3689>. Acesso em: Acesso em: 20 ago. 2020.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2002. 118p.
PITANO, Sandro de Castro; NOAL, Rosa Elena. O ensino da Geografia a partir da compreensão do contexto local e suas relações com a totalidade. Revista Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 19, n. 1, p. 67-78, jan./abr. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/14530/pdf>. Acesso em: 20 set. 2020.
PPP, Projeto Político Pedagógico. Escola Estadual de Ensino Fundamental Dom Érico Ferrari. Nova Palma: PPP, 2017 (cópia xerográfica).
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Educação. Inicial. Serviços e Informações. Estatísticas. Censo Escolar. 2017. Disponível em: <https://educacao.rs.gov.br/estatisticas-da-educacao>. Acesso em: 20 ago. 2019.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2 ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
SANTOS, Ramofly Bicalho dos; SILVA, Marizete Andrade. Políticas públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1549/493>. Acesso em: 20 out. 2020.
STEFANELLO, Cleonice Fátima Rossato; DELLA MÉA, Jucelaine Aparecida Gardin. O mel e suas utilidades. Inédito, Nova Palma, 2019 (cópia xerográfica).
TURRA, Adriana Paiva. Projeto “Horta na escola”. Escola Estadual de Ensino Fundamental Dom Érico Ferrari. Nova Palma, RS. Inédito. 2019 (cópia xerográfica).
WIZNIEWSKY, Carmen Rejane Flores. A contribuição da Geografia na construção da educação do campo. In: MATOS, Kelma Socorro Alves Lopes de; WIZNIEWSKY, Carmen Rejane Flores; MEURER, Ane Carine; DE DAVID, Cesar. (Org). Experiências e diálogos em educação do campo. Fortaleza: Edições UFC, p. 27-38, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Helena Maria Beling, Janete Webler Cancelier, Michele Hennig Vestena, Josiane Oliveira de Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”