Experimentation in the teaching of Chemistry: Reports of the pedagogical residency program.
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v6i4.1816Abstract
Experimental activities can be considered didactic tools to strengthen science teaching. Therefore, this teaching research carried out in the education laboratory of the Escola Estadual Senador Rui Palmeira - PREMEM, shows that in order to achieve the main objectives of science education, it is necessary that this practice be redefined or repositioned. The aim of this work was to analyze the level of understanding of chemistry content through applied practice with contextualization in everyday life, conceptualizing the importance of practical classes for teaching chemistry. It is a research through the execution and application of experimental classes, during the year 2018 to 2020 in the elective discipline of Experimental Chemistry for the 1st, 2nd and 3rd year grades of PREMEM high School. The relationship between achievement and learning by the student was evaluated and the challenges related to experimentation classes in the teaching of chemistry were analyzed. It was observed a good use and learning on the part of the stressing that the experimentation is a very important tool to improve the rates of achievement and learning. In addition, it is necessary for the teacher to plan in advance his practical class so that the objectives proposed by him, are achieved, so that students acquire knowledge.
Metrics
References
AMAURO, N. Q.; DE SOUZA, P. V. T.; MORI, R. C. As funções pedagógicas da experimentação no ensino de Química. Multi-ScienceJournal (ISSN 2359-6902), v. 1, n. 3, p. 17-23, 2015. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/multiscience/article/view/95. Acesso em: 30 out. 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 30 out. 2020.
GONÇALVES, R. P. N.; GOI, M. E. J. Experimentação no Ensino de Química na Educação Básica: Uma Revisão de Literatura. Revista Debates em Ensino de Química, v. 6, n. 1, p. 136-152, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2627. Acesso em: 02 nov. 2020.
GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A. Contribuições pedagógicas e epistemológicas em textos de experimentação no ensino de Química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p. 219-238, 2006. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/494/297. Acesso em: 02 nov. 2020.
HALFEN, R. A. P. et al. Experimentos químicos em sala de aula utilizando recursos multimídia: uma proposta de aulas demonstrativas para o ensino de Química Orgânica. Revista Electrónica de Enseñanza de lasCiencias, v. 19, n. 2, p. 270-294, 2020. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen19/REEC_19_2_2_ex1505_35F.pdf. Acesso em: 02 nov. 2020.
LIMA, J. O. G. De; ALVES, I M. R. Aulas experimentais para um ensino de Química mais significativo. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2913. Acesso em: 02 nov. 2020.
OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v.12, n.1, p. 139-153, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/31. Acesso em: 30 out. 2020.
PAULETTI, F. Entraves ao ensino de química: apontando meios para potencializar este ensino. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 5, n. 8, p. 98-107, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/39. Acesso em: 02 nov. 2020.
PIRES, R. G.; DE ARAÚJO, M. S. T.; AMARAL, C. L. C. Levantamento e análise da utilização de experimentos no ensino de ciências em contextos investigativos. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 19, n.1, p. 7-28, jan./jun. 2019. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/6785. Acesso em: 30 out. 2020.
ROCHA, J. S.; VASCONCELOS, T. C. Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. Encontro Nacional De Ensino De Química, v. 18, p. 1-8, 2016. Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R0145-2.pdf. Acesso em: 02 nov. 2020.
SILVA, A. C. C. Q. et al. A Experimentação no Foco da Aprendizagem: Ensinando Eletroquímica de Forma Fácil e Barata. Conexões-Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 8-14, 2019. Disponível em: http://conexoes.ifce.edu.br/index.php/conexoes/article/view/1486. Acesso em: 29 out. 2020.
SILVA, V. C. et al. Didáticas experimentais como ferramenta de ensino nas aulas de química do ensino médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e41973547-e41973547, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341020375_Didaticas_experimentais_como_ferramenta_de_ensino_nas_aulas_de_quimica_do_ensino_medio. Acesso em: 02 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Paula Barbosa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”