Análise da Educação Remota como uma alternativa emergencial durante a pandemia da Covid-19 (Sars-Cov-2)
Analysis of Remote Education as an emergency alternative during the Covid-19 pandemic (Sars-Cov-2)
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.1953Keywords:
Coronavirus, Online teaching, Learning.Abstract
ABSTRACT: In view of the coronavirus pandemic, several security measures were necessary, among them, the on-site suspension of educational activities, thus generating the obligation for teachers and students to migrate to the online reality, transferring and transposing methodologies and pedagogical practices atypical of the physical territories of learning, in what has been called remote or synchronous emergency teaching. With the uncertainties that the current scenario presents, the idea to develop this work arose with the objective of carrying out analyzes on the feasibility of implementing emergency remote education at the State University of Alagoas - UNEAL. This is a study, based on an opinion poll, through an online questionnaire Google® Forms, carried out with teachers and students of the Licenciatura Courses in Biological Sciences and Chemistry.103 people participated, being 89.3% students and 10.7% teachers. The majority 73.8% agreed that the implementation of emergency remote education is feasible. Through analysis of the current context and the results obtained, it is recommended that teachers and students discuss the best strategies that enable a good quality remote or synchronous teaching.
Metrics
References
ABED - Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR – Relatório Analítico da Aprendizagem a Distância no Brasil. 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/ CENSO_EAD_BR_2018_digital_completo. pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
ALVES, Lynn. EDUCAÇÃO REMOTA: ENTRE A ILUSÃO E A REALIDADE. Interfaces Científicas-Educação, [s.l.], v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
ARAÚJO, A. C. M.; GOUVEIA, L. B. O digital nas instituições de ensino superior: um diagnóstico sobre a percepção docente em uma instituição de ensino superior em Belém do Pará (Brasil). Braz. J. of Develop., [s.l.], v. 6, n. 7, p. 42551-42555, 2020.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede, [s.l.], v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. LDB – Lei de Diretrizes e Bases. 1996.
CASTAMAN, Ana Sara; RODRIGUES, Ricardo Antonio. Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Research, Society and Development, [s.l.], v. 9, n. 6, p. e180963699 - e180963699, 2020.
DIAS, P. Da e-moderação à mediação colaborativa nas comunidades de aprendizagem. Educação, Formação e Tecnologias, [s.l.], v.1, n. 1, p. 4-10, 2008.
FALEIRO, Fernanda Rosiak Gonzaga; SALVAGO, Blanca Martín. "Educação a distância nos cursos de graduação em odontologia no brasil." Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, [s.l.], v. 17, n. 1, 2018.
GOULÃO, M. F. The use of Forums and collaborative learning: A study case. Procedia - Social and Behavioral Sciences, [s.l.], n. 46, p. 672-677, 2012.
GOULÃO, M. F.; BARROS, D. Recursos educacionais abertos na prática pedagógica:Estratégias, estilos e autorregulação da aprendizagem, In: J. A. MOREIRA; D. BARROS; A. MONTEIRO (Orgs.). Educação a distância e e Learning na web social. Santo Tirso: Whitebooks, p.129-152, 2014.
HACK, J. R. Introdução à educação à distância. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.
HODGES, Charles; TRUST, Torrey; MOORE, Stephanie; BOND, Aaron; LOCKEE, Barb. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, [s.l.], v. 2, 2020.
HOULDEN, S.; VELETSIANOS, G. A posthumanist critique of flexible online learning and its “anytime anyplace” claims. British Journal of Educational Technology, [s.l.], v. 50, p. 1005-1018, 2019.
MACHADO, Michael Ferreira; QUIRINO, Tulio Romério Lopes; Correia, Divanise Suruagy; TAVEIRA, Maria das Graças Monte Mello; Souza, Carlos Dornels Freire de; Lima, Juraci Roberto. ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE NO ENFRENTAMENTO À COVID-19: Análise dos Planos Estaduais de Contingência do Nordeste. Rev. Port. Saúde e Sociedade, [s.l.], v. 5, n. 1, p. 1286-1298, 2020.
MAIA, Carmem; MATTAR NETO, João Augusto. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.
MOREIRA, J. A. Modelos pedagógicos virtuais no contexto das tecnologias digitais. In: D. MILL; G. SANTIAGO; M. SANTOS; D. PINO (Eds.) Educação a Distância. Dimensões da pesquisa, da mediação e da formação. São Paulo: Artesanato Educacional, p. 37-54, 2018.
OLIVEIRA, E. S.; CRUZ, T. N.; SILVA, M. R.; FREITAS, T. C.; SANTOS, J. R. N.; SANTOS, W. F. A educação a distância (EaD) como ferramenta democrática de acesso à educação superior: formação docente. In: Digitalização da educação: desafios e estratégias para a educação da geração conectada. 1 ed, Campo Grande: Editora Inovar, 2020. p. 8-14.
PRETTO, Nelson de Luca. Uma escola com/sem futuro: educação e multimídia. 9. ed. Salvador-Bahia: EDUFBA, 2013. 258p.
SANTANA, R. S.; SANTOS, A. R.; FERNANDES, R. C.; CASTRO, R. A.; RAMOS, R. P. R. Educação e a formação humana: um estudo sobre a concepção de emancipação nos espaços educacionais. Braz. J. of Develop., [s.l.], v. 6, n. 7, p. 42282-42299, 2020.
ROCHA, Evandro Franco da; ROCHA, Valeria Campanelli Franco da. "Novas tecnologias educacionais aplicadas ao ensino odontológico brasileiro: uma revisão bibliográfica." Revista Eletrônica Acervo Científico, [s.l.], v. 5, p. 796, 2019.
UNESCO, 2020. COVID-19: impact on Education. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 16 jun. 2020.
WHO-World Health Organization. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19. Disponível em: <https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---3-august-2020>. Acesso em: 03 ago. 2020.
XIAO, Chunchen and Yi Li. 2020. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, Veena; KHAN, Naveeda (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threats and Possibilities, American Ethnologist website. Disponível em: https://americanethnologist.org/features/collections/covid-19-and-student-focused-concerns-threats-and-possibilities/analysis-on-the-influence-of-epidemic-on-education-in-china. Acesso em: 10 jun. 2020.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JESSIA ELEM CUNHA BARBOSA, Giselle Silva de Souza, Thaíse da Silva Santos, Mabel Alencar do Nascimento Rocha, Claudimary Bispo dos Santos, Cícera Maria Alencar do Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”