Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri

Contributos curriculares para a Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2047

Keywords:

Representações sociais, Escolas Indígenas, Ensino e Aprendizagem em Matemática, Xucuru-Kariri, Currículo em Matemática

Abstract

The research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics.

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Author Biographies

Natercia de Andrade Lopes Neta, UNEAL/SEMED

Professora Adjunta do Curso de Matemática da Universidade Estadual de Alagoas e do Ensino Fundamental Na Prefeitura de Maceió. Titulações: Licenciada em Matemática (2004) e Especialista em Gestão Escolar pela UFAL (2007), Mestra em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE (2013) e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra - UFPE (2017). Tema da dissertação: Infratores, Apenados e Matemática: as Representações Sociais de Escola por Professores Tema da tese: Representações sociais da escola por pais e desempenho escolar dos alunos em contextos de diferentes níveis de violência Áreas de interesse: Ciências Exatas e da Terra: Matemática; Estatística. Ciências Humanas: Educação Matemática; Representações Sociais; Violência Escolar; Escola Pública.

Maria Elvira de Siqueira Faustino Ferreira, UNEAL

Pesquisadora/Bolsista financiada pelo  PIBIC/FAPEAL/UNEAL , BRASIL

Vandeilton Galdino Ciriaco, UNEAL

Pesquisador/Bolsista financiado pelo PIBIC/FAPEAL/UNEAL, BRASIL

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Published

2022-07-02

How to Cite

de Andrade Lopes Neta, N., de Siqueira Faustino Ferreira, M. E. ., & Galdino Ciriaco, V. (2022). Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2047