Mathematics teacher training in the pandemic

legacies of the UFRN Pedagogical Residency Program

Authors

  • Luis Fernando UFRN
  • Willemberg UFRN
  • Suzy UFRN
  • Giselle Costa de Sousa UFRN

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2156

Keywords:

Pedagogical Residence, Education, covid-19

Abstract

The Pedagogical Residency Program provides immersion, that is, the practical experience in spheres of teaching activities of the future teacher in Basic Education schools. It is inferred from this that such immersion will take place directly on the "floor" of the school, articulated and set with other actors of education, such as the school community. However, at the beginning of 2020, the world population was surprised by Covid-19, which directly impacted the direction the Program would take, as well as all education and society affected by the pandemic. We were facing an atypical phenomenon and it was necessary to rethink and (re)invent our pedagogical practices so that it was possible to continue the activities of the Program, contributing, in parallel, to the challenges of education in this context. Therefore, this article aims to report such experiences that show this process of (re)invention from the perspective of teaching and from the perspective of Mathematics teacher training. Thus, in a qualitative approach anchored in descriptive procedures, we evidenced, throughout this report, several moments of learning, reflection and reinvention, above all, driven by activities in the Mathematics subproject of the UFRN PR Program, leaving a legacy for initial and continued training of students. teachers, as well as for Basic Education. As a result, we point out that RP allowed us to immerse ourselves in the teaching context, even in a remote format, from the moment we were faced with the numerous situations that arose and we tried to overcome them, for example, through training activities and proposition innovative activities in schools.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luis Fernando, UFRN

Professor da Rede Conhecer Educacional; Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Willemberg, UFRN

Professor da Eco Rede de Ensino; Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), BRASIL

Suzy, UFRN

Professora do Instituto da Criança; Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), BRASIL

References

Andrade, D., & Nogueira, C. M. I. (2005). Tendências em Educação Matemática escolar: das relações aluno professor e o saber matemático. In: Andrade, D.; Nogueira, C. M. I. (org.). Educação Matemática e as operações fundamentais. Maringá: EDUEM, 2005, p. 41-48.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 fev. 2022.

Brasil. (2020). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital CAPES 01/2020 que dispõe sobre a Residência Pedagógica, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 5 fev. 2022.

Camacho, A. C. L. F., Fuly, P. S. C., Santos, M. L. S. C., & Menezes, H. F. (2020). Alunos em vulnerabilidade social em disciplinas de educação à distância em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, 9(7), 1-12, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3979. Acesso em: 19 fev. 2022.

Lima, M. C., Langrafe, T. F., Torini, D. M., & Cecconello, A. R. (2020). Transformação Pedagógica e (Auto) Formação Docente. Administração: Ensino e Pesquisa, 21(1), 214-243, 2020. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739. Acesso em: 19 fev. 2022.

Lima, L. F. M., & Silva, W. O. (2021). Algumas impressões acerca do ensino remoto no contexto do Programa de Residência Pedagógica da UFRN. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 19., 2021, Vitória da Conquista, BA. Anais do VIII Fórum Baiano das Licenciaturas em Matemática/XIX Encontro Baiano de Educação Matemática. Campinas, SP: Galoá, 2021. (1). Disponível em: https://proceedings.science/ebem/ebem-2021/papers/algumas-impressoes-acerca-do-ensino-remoto-no-contexto-do-programa-de-residencia-pedagogica-da-ufrn?lang=pt-br. Acesso em: 19 fev. 2022.

Melo, M. A., Ribas, M. M. M., & Silva, M. A. M. (2020). Vulnerabilidades sociais expostas pela Covid-19 no Brasil. Campos Neutrais - Revista Latino-Americana de Relações Internacionais, Santa Vitória do Palmar, 2(1), 91-118, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/cn/article/view/11553. Acesso em: 19 fev. 2022.

OMS declara emergência de saúde pública internacional para novo coronavírus. (2020). Governo do Brasil, 30 jan. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/saude-e-vigilancia-sanitaria/2020/01/oms-declara-emergencia-de-saude-publica-internacional-para-novo-coronavirus. Acesso em: 19 fev. 2022.

RX tem primeiro caso confirmado do novo coronavírus, diz Secretaria Estadual de Saúde. G1, 12 mar. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/rn/rio-grande-do-norte/noticia/2020/03/12/rn-tem-primeiro-caso-confirmado-do-novo-coronavirus-diz-secretaria-estadual-de-saude.ghtml. Acesso em: 19 fev. 2022.

Smole, K. S., Diniz, M. I., & Milani, E. (2007). Jogos de Matemática de 6º ao 9º ano. Porto Alegre: Artmed. Disponível em: https://professorarnon.com/medias/documents/140421210142.pdf. Acesso em: 06 abr. 2022.

Silva, W. (2020). UFRN suspende aulas presenciais por tempo indeterminado. Portal da UFRN: Assessoria de Comunicação da Reitoria, 17 mar. C. Disponível em: https://www.ufrn.br/imprensa/noticias/34250/ufrn-suspende-aulas-presenciais-por-tempo-indeterminado. Acesso em: 19 fev. 2022.

Silva Filho, A. C. F., Lima, L. F. M., & Silva, S. K. (2021a). Jogos e tecnologias no ensino remoto: proposta e relato de uma prática no contexto do Programa de Residência Pedagógica da UFRN. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃMATEMÁTICA, 19., 2021, Vitória da Conquista, BA. Anais do VIII Fórum Baiano das Licenciaturas em Matemática/XIX Encontro Baiano de Educação Matemática. Campinas, SP: Galoá, 2021a. (1). Disponível em: https://proceedings.science/ebem/ebem-2021/papers/jogos-e-tecnologias-no-ensino-remoto--proposta-e-relato-de-uma-pratica-no-contexto-do-programa-de-residencia-pedagogica-?lang=pt-br. Acesso em: 19 fev. 2022.

Silva Filho, A. C. F., Lima, L. F. M., & Silva, S. K. (2021b). Trilha das Expressões no ensino de Expressões Numéricas: uma experiência no ensino remoto. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [s. l.], 8( 23), 455-469, 2021b. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4978. Acesso em: 5 fev. 2022.

Universidade Federal do XX. (2019). Pró-Reitoria de Administração. Resolução nº 140/2019-CONSEPE, de 10 de setembro de 2019. Natal: Pró-Reitoria de Administração, ano 2019, n. 140, 10 set. 2019. Disponível em: https://sipac.ufrn.br/public/baixarBoletim.do?publico=true&idBoletim=2865. Acesso em: 19 fev. 2022.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. (2020). Pró-Reitoria de Administração. Portaria nº 452/2020-R, de 17 de março de 2020. Instrução Normativa nº 001/2020-PROGESP, Natal: Pró-Reitoria de Administração, ano 2020, n. 053, 17 mar. 2020. Disponível em: <https://sipac.ufrn.br/public/baixarBoletim.do?publico=true&idBoletim=2982>. Acesso em: 19 fev. 2022.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. (2020). Pró-Reitoria de Administração. Resolução nº 023/2020-CONSEPE, de 01 de junho de 2020. Natal: Pró-Reitoria de Administração, ano 2020, n. 023, 1 jun. 2020. Disponível em: https://ufrn.br/resources/documentos/calendarioacademico/periodo_letivo_suplementar_excepcional.pdf. Acesso em: 19 fev. 2022.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. (2020). Pró-Reitoria de Administração. Resolução nº 031/2020-CONSEPE, de 16 de julho de 2020. Natal: Pró-Reitoria de Administração, ano 2020, n. 031, 16 jul. 2020. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/verProducao?idProducao=7685916&key=fc0b13bd821ad490a87698c7399b7020. Acesso em: 19 fev. 2022.

Published

2022-07-02

How to Cite

Lima, L. F. M. de ., Silva, W. O. da ., Silva, S. K. da ., & Costa de Sousa, G. (2022). Mathematics teacher training in the pandemic: legacies of the UFRN Pedagogical Residency Program. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2156

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP