Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente:
relato de experiência na disciplina de Química
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2193Keywords:
profissão docente.Abstract
The present work is characterized as a report based on experience and reflection on the development of the relationship between theory and practice, which proves to be a necessary foundation for the training of future education professionals. Thus, it aims to describe the experience and activities carried out in the Pedagogical Residency Program by the State University of Alagoas (UNEAL), coordinated by CAPES, in a public school in Canafístula de Frei Damião/AL, in the 1st grade classes. year “A” and “B” of high school. In this way, it presents all the development of the classes in the chemistry discipline that took place remotely due to the covid-19. Despite the challenges faced, the results were positive. Therefore, the residency contributed to academic training by providing tools and methodologies that enabled residents to have a secure view and concrete contact with the teaching profession.
Keywords: Pedagogical Residency; Initial formation; teaching profession.
Metrics
References
Almeida, E. E. O. S. d., Barros, J. B., Catão, S. N.; Sousa, A. N. d. (s.d.). O USO DOS MAPAS MENTAIS NO ENSINO DE QUÍMICA: RELATO DE EXPERIÊNCIA NA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA. In VII Encontro de Docência da UEPB. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enid/2019/TRABALHO_EV134_MD4_SA28_ID826_10102019221437.pdf
Barros, W. D. C., & Nobrega, D. G. A. (2016). Formação de Professor: A construção do saber docente [Comunicação Oral]. VIII Fórum Internacional de Pedagogia- FIPED, Campina Grande. <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/24756>.
Brandt, A. G., Magalhães, N. R. S., Silva. F. L. G. R. (2021). DIDÁTICA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES: desafios e perspectivas da articulação entre teoria e prática – Volume II. Bagai, – Curitiba-PR.
BRASIL. Decreto no 69.527, de 18 de março de 2020. Institui medidas temporárias de enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do covid-19 (coro-navírus), no âmbito da rede pública e privada de ensino no âmbito do Estado de alagoas, e dá outras providências. Maceió - AL, 18 mar. 2020. <http://consed.org.br/media/download/5e87313887278.pdf>.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa de
Residência Pedagógica. <https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-ainformacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>.
Damasceno, A. M. P., & Santos, M. R. C. d. (s.d.). A IMPORTÂNCIA DA FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DOS PROFESSORES NA EDUCAÇÃO INFANTIL. VIII Fórum internacional da pedagogia. https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA16_ID1783_01102020221838.pdf
Figueiredo, V. L. M. F., & Fernandes, B. C. L. P. (2019). PORTFÓLIO COMO RECURSO DIDÁTICO NO ÂMBITO DA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA. Revista Amazônica Sobre Ensino de Geografia -RASENG, 01(01), 03 09. https://publicacoes.ifpa.edu.br/index.php/raseng/article/download/25/8#:~:text=O%20portfólio%20como%20recurso%20didático,ao%20Curso%20de%20Licenciatura%20em
Freitas, M. C., Freitas, B. M., & Almeida, D. M. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, 1(2), pp. 1-12. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540
Gonçalves, S. M. S., Silva, J. F., & Bento, M. G. (2019). Relato sobre o Programa de Residência Pedagógica: Um olhar sobre a Formação Docente. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 13 (48), pp. 670-683. http://idonline.emnuvens.com.br/id.
Lima, M. L. A. d., & Marques, V. R. (2021). Programa Residência Pedagógica: um olhar para o percurso formativo de residentes. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, 23(3).
Santos, C. P. K. d., Günzel, R. E., & Uhmann, R. I. M. (2017). RELAÇÃO TEORIA E PRÁTICA NO ENSINO DE QUÍMICA: SIGNIFICAÇÃO DE CONCEITOS SOBRE MISTURAS. In EDQ- 37 anos: Rodas de Formação de Professores na Educação Química. https://edeq.furg.br/images/arquivos/trabalhoscompletos/s08/ficha-261.pdf
Ontoria, A. P.; Luque, A., & Gomez, J. P. R. (2006). Aprender com os mapas mentais: uma estratégia para pensar e estudar. 2. ed. São Paulo: Editora Madras.
Silva, E. M.F. (2014). Práticas educativas: O uso do estudo dirigido e do seminário e suas contribuições para a aprendizagem significativa em química no 3º ano do ensino médio. 166 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Silva, J. J., Sousa, J. L. S., Silva, G.G., Sousa, A.F., Silva, R.D. (2019). Contribuições do programa de residência pedagógica para o processo de ensino-aprendizagem em química [Comunicação oral]. VI Congresso Nacional de Educação- CONEDU, Campina Grande.
<https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/59708>.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bruna Oliveira Alves, Camila, Mário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”