Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido

Authors

  • Valdelice Ferreira dos Santos Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, Alagoas (AL), Brasil https://orcid.org/0000-0003-3945-3499
  • Edlânia Nunes dos Santos Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, Alagoas (AL), Brasil
  • Teresa Cristina Gomes Oliveira Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, Alagoas (AL), Brasil
  • Josefa Eleusa da Rocha Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, Alagoas (AL), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2306

Keywords:

Didactic, botany, pandemic

Abstract

The acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Almeida, P. R, Jung, H. S., & Silva, L. Q. (2021, 01, 09). Retorno às aulas: entre o ensino presencial e o ensino a distância, novas tendências. Revista Prâksis, 3. 96-112. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2556. Acesso em: 05 de set de 2021.

Almeida, B. O., & Alves, L. R. G. (2020, 18, 08). Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, 12. (28.), 1-18. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10282>. Acesso em: 05 de set de 2021.

Brandão, A. C. L., Fernandes, S. D. C., & Delgado, M. N. (2021, 23, 08). Uso do método de ensino investigativo na abordagem da fotossíntese no Ensino Médio. Revista eixo, 10. (2.), 37-47. Disponível em: < http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/863>. Acesso em: 05 de set de 2021.

Carmo, E. P. M., Araújo, J. P., Corrëa, M. A., & Leite, D. C. (2019, 02, 06). Oficinas pedagógicas: estratégias para o ensino de educação ambiental em Cametá-PA. Ciências em Foco, 12. (1.), 14-24. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9886. Acesso em: 07 de set de 2021.

Gabriel, N. S., Marçal, G.A., Imbernon, R. A. L., & Pioker-Hara, F. C. (2021, 10, 02). O retorno às aulas no pós-pandemia: estudo de caso e análise comparativa entre o ensino público e o ensino privado. Terrae Didatica, 17. e02105-e02105. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8663375>. Acesso em: 07 de set de 2021.

Gutiérrez, A. C., Périssé, A. R. S., Barbosa, B. P., Santos, C. V. B., Castro, H. A., Pereira, J. D. F., Sampaio, J. B. C., Menezes, L. A., Nehab, M. F., Moura, M. M. D., Ribeiro, P. C., & Ferreira V. M. (2021). Recomendações para o planejamento de retorno às atividades escolares presenciais no contexto da pandemia de Covid-19. Arca. Disponível em: < https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/48700>. Acesso em: 10 de set de 2021.

Liesenfeld, V., Aefelli, V. C., Silva, T. M., & Oliveira, J. P. (2015, 07, 02). Fotossíntese: utilização de um modelo didático interativo para o processo de ensino e aprendizagem. Revista de Ensino de Bioquímica, 13. (1.), 9-26. Disponível em: < https://pdfs.semanticscholar.org/f0f1/62b50746c5a2500dde39f19d3292e7a39fc8.pdf>. Acesso em: 10 de set de 2021.

Macedo, A. C. (2008). Descobrindo os processos da fotossíntese: produção de material didático para o ensino fundamental II e médio [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Botucatu-SP]. Repositórios Latinoamericanos. Disponível em: < https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/155018/000615054.pdf?sequence=1>. Acesso em: 10 de set de 2021.

Marenco, R. A., Antezana-Vera, S. A., Gouvêa, P. R. S., Camargo, M. A. B., Oliveira, M. F., & Santos, J. K, S. (2014, 01, 12). Fisiologia de espécies florestais da Amazônia: fotossíntese, respiração e relações hídricas. Revista Ceres, 61. 786-799. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rceres/a/4sfWXxjswvKYskXpVf57qTn/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 12 de set de 2021.

Modelski, D., Azeredo, I., & Giraffa, L. (2018, 01, 01). Formação docente, práticas pedagógicas e tecnologias digitais: reflexões ainda necessárias. Pesquiseduca, 10. (20.), 116-133. Disponível em: < https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14546/2/Formacao_docente_praticas_pedagogicas_e_tecnologias_digitais_reflexoes_ainda_necessarias.pdf>. Acesso em: 23 de set de 2021.

Oliveira, M. B., Silva, L. C. T., Canazaro, J. V., Carvalhido, M. L. L., Souza, R. R. C. D., Neto, J. B., Rangel, D. P., & Pelegrini, J. F. M. (2021, 05, 01). O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19. Brazilian Journal of Development, 7. (1.), 918-932. Disponível em: < https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/22597/18090>. Acesso em: 24 de set de 2021.

Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura. (2020). Disrupção educacional e resposta COVID-19. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 02 de set de 2021.

Pessoa, T. F. S., Santos, E. A. G., & Alves, M. A. (2020, 30, 10). Reflexões sobre as práticas pedagógicas no ensino superior em período de pandemia. Disciplinarum Scientia: Ciências Humanas, 21. (2.), 119-132. Disponível em: < https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3460/2636>. Acesso em: 23 de set de 2021.

Rodrigues, K. F. S. F., (2019). Investigando a Fotossíntese no Ensino Fundamental [Monografia de Especialização em Educação em Ciências, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. Disponível em: < https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32718>. Acesso em: 23 de set de 2021.

Rossasi, L. B., & Polinarski, C. A. (2011). Reflexões sobre metodologias para o ensino de biologia: uma perspectiva a partir da prática docente. Lume. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/491-4.pdf>. Acesso em: 20 de set de 2021

Santos, K. G. S. (2012). Atividade investigativa: uma proposta para o ensino-aprendizagem da fotossíntese [Monografia de Especialização ENCI-UAB do CECIMIG FaE, Universidade Federal de minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. Disponível em:< https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-9AJK3Z/1/monografia___uma_proposta_para_o_ensino_aprendizagem_da_fotoss_ntese______karine_grazielle.pdf>. Acesso em: 20 de set de 2021.

Souza, L. M. O., Santos, J. B., Silva, B. S., Costa, M. T. N., & Conceição, E. S. (2016, 20, 05). Protagonismo de pibidianos em atividades extraclasse no ensino fundamental em um colégio de educação básica de Alagoinhas-BA. Anais de congresso nordestino de biólogos, João Pessoa-PB. Disponível em: < http://congresso.rebibio.net/congrebio2016/trabalhos/pdf/congrebio2016-et-06-006.pdf>. Acesso em: 21 de set de 2021.

Published

2023-01-10

How to Cite

Ferreira dos Santos, V., Santos, E. N. dos, Oliveira, T. C. G., & Rocha, J. E. da. (2023). Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido . Diversitas Journal, 8(1). https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2306