Aquilombando Cuidados project

Equity and Permanence of Black, Brown and Indigenous Quota Students at Unesp-Assis

Authors

  • Raul Santos Brito Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0003-2330-5109
  • Alan da Silva Pereira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Giovanna Araújo Navarro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, Brazil
  • Ludmila Vitoria da Silva Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0003-3860-040X
  • Sagarana Cristina Nascimento dos Santos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Thayná Martinez Pascoal Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2459

Keywords:

Ethical-racial relations, Human Rights, Education

Abstract

This article aims to discuss the equity and permanence of black, brown and indigenous students in the university environment, more precisely at Unesp-Assis, based on the experience of the Aquilombando Cares Project, from the perspective of Human Rights andthe Anti-Racist Struggle, intertwining this discussion with the possibilities of housing racialized subjects in the university environment as a means of resistance and struggle for a fairer and more diverse university, this article is methodologically guided as an experience report. Our study was based on the promotion of weekly discussions, events, workshops and yarning circles within the university. As a result, we found situations of racism during the university experience of undergraduate and graduate students. We emphasize thata process of collective articulation between racialized individuals and their allies is necessary in the claim for an equitable university space, since only guaranteeing access without structuring the permanence of black, Brown and indigenous individuals in the academy demonstrates the bias of epistemic violence in which our institutions are structured of higher education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raul Santos Brito, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Alan da Silva Pereira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Giovanna Araújo Navarro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, Brazil

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Ludmila Vitoria da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Sagarana Cristina Nascimento dos Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Thayná Martinez Pascoal, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

References

Datafolha, 50% São a Favor de Cotas Raciais em Faculdades, diz Datafolha. (2022, 13 junho) Poder 360. https://bityli.com/mcgZND.

Administração Geral Campus Unesp de Bauru. (2022) Comunicado Nº 001/2009 – DTAd/AG. Bauru, 2019. https://www.bauru.unesp.br/Home/comunidade/restauranteuniversitario/comunicado-001-2019-dtad-ag.pdf;

Assembleia Geral da ONU. (1948). "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris.

Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Brasília, DF: Câmara dos Deputados. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12711-29-agosto-2012-774113-normaatualizada-pl.pdf.

Carneiro. A. S. (2005) A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em educação). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Carvalho, J. J. (2019) Encontro de Saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: Bernardino-Costa, J.; Maldonado-Torres, N.; Grosfoguel, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Autêntica Editora.

Coordenadoria de Permanência Estudantil (COPE).(2022)Estudo Analítico realizado pela CPPE/COPE sobre Moradias Estudantis da UNESP. file://C:/Users/pasco/Downloads/edital-001_2021_propeg_cope_ctinf_anexo-i.pdf.

Daltro, M. R; Faria, A. A. (2019). Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estud. pesqui. psicol., 19(1), p. 223-237.

Dias, A. A. (2007) Da educação como direito humano aos direitos humanos como princípio educativo. Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos, p. 441-456.

FANON, F. (2008) Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA.

Foucault, M. (1989) Microfísica do poder. (8ª. ed.). Graal.

Marques, E. P. S. (2018) O acesso à educação superior e o fortalecimento da identidade negra. Revista Brasileira de Educação, 23.

Mombaça, J. (2021) Não vão nos matar agora. Cobogó.

Muniz, R.; Silva, V. (2022) Para fortalecer uma cultura dos direitos humanos na Universidade. Unesp, [s. l.]. https://www2.unesp.br/sharer.php?noticia=36747

Pró-Reitoria de Planejamento Estratégico (PROPEG) e a Coordenadoria de Permanência Estudantil (COPE). (2021) EDITAL Nº 001/2021- PROPEG/COPE/CTINF: Chamada Unesp presente para apresentação de propostas ao programa de recuperação e modernização das moradias estudantis.

Ribeiro, D. (2019) Pequeno manual antirracista. (1ª ed.). Companhia das Letras.

Santos, D. B. R. (2009) Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa. Tese (doutorado) Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação. Repositório UFBA: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/11778/1/Tese%20%20Dyane%20Santos.pdf

Souto, S. (2020) Aquilombar-se: Insurgências negras na gestão cultural contemporânea. Revista Metamorfose, 4(4). S. Souto 133-144.

UNESP 2021. (2022) Censo sobre as diversidades [S. l.]. https://www2.unesp.br/Modulos/Noticias/36747/relatorio_censo2021_vf-1.pdf

Published

2023-11-30

How to Cite

Brito, R. S., Pereira, A. da S., Navarro, G. A., Silva, L. V. da, Santos, S. C. N. dos, & Pascoal, T. M. (2023). Aquilombando Cuidados project: Equity and Permanence of Black, Brown and Indigenous Quota Students at Unesp-Assis. Diversitas Journal, 8(4), 2823–2833. https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2459