Aquilombando Cuidados project

Equity and Permanence of Black, Brown and Indigenous Quota Students at Unesp-Assis

Authors

  • Raul Santos Brito Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Alan da Silva Pereira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Giovanna Araújo Navarro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, Brazil
  • Ludmila Vitoria da Silva Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0003-3860-040X
  • Sagarana Cristina Nascimento dos Santos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Thayná Martinez Pascoal Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2459

Keywords:

Ethical-racial relations, Human Rights, Education

Abstract

This article aims to discuss the equity and permanence of black, brown and indigenous students in the university environment, more precisely at Unesp-Assis, based on the experience of the Aquilombando Cares Project, from the perspective of Human Rights andthe Anti-Racist Struggle, intertwining this discussion with the possibilities of housing racialized subjects in the university environment as a means of resistance and struggle for a fairer and more diverse university, this article is methodologically guided as an experience report. Our study was based on the promotion of weekly discussions, events, workshops and yarning circles within the university. As a result, we found situations of racism during the university experience of undergraduate and graduate students. We emphasize thata process of collective articulation between racialized individuals and their allies is necessary in the claim for an equitable university space, since only guaranteeing access without structuring the permanence of black, Brown and indigenous individuals in the academy demonstrates the bias of epistemic violence in which our institutions are structured of higher education.

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Author Biographies

Raul Santos Brito, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Alan da Silva Pereira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Giovanna Araújo Navarro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, Brazil

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Ludmila Vitoria da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Sagarana Cristina Nascimento dos Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

Thayná Martinez Pascoal, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Linked to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP - Assis, Assis, SP, Brazil.

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Published

2023-11-30

How to Cite

Brito, R. S., Pereira, A. da S., Navarro, G. A., Silva, L. V. da, Santos, S. C. N. dos, & Pascoal, T. M. (2023). Aquilombando Cuidados project: Equity and Permanence of Black, Brown and Indigenous Quota Students at Unesp-Assis. Diversitas Journal, 8(4), 2823–2833. https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2459