Digital literacy in high school as an exercise of citizenship and social inclusion
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2641Keywords:
Society, Digital culture, Cyberspace, SchoolAbstract
Digital technologies have revolutionized society in its various aspects, reconfiguring the way individuals interact in environments where communication and the exchange of knowledge are important in the cultural context. Accompanying this reality, the phenomenon of digital literacy represents an important point of reflection, considering the digital society, marked by the inclusion of individuals in cyberspace as participatory subjects and builders of knowledge, capable of understanding and using digital tools appropriately. Therefore, this article aims to analyze, through a narrative bibliographical research, organized based on criteria for inclusion and exclusion of academic works, research descriptors and open access repositories, digital literacy, as a fundamental element for affirmation, exercise of citizenship and social inclusion of high school graduates, since the teaching and learning processes are currently closely related to the strategic use of digital resources and techniques. It will discuss how digital literacy impacts students during their school trajectories, until the moment they enter society as adult individuals, allowing the analysis of the determining elements of digital literacy that make them participatory and transforming subjects in contemporary society. At the end of this study, it was possible to verify the importance of digital literacy as an educational marker, at the same time its preponderant impact on the affirmation of rights and social inclusion of students.
Metrics
References
Araújo, V. D. L.; Glotz, R. E. O. (2014). O letramento digital como instrumento de inclusão social e democratização do conhecimento: desafios atuais. Revista Educação Pública, 11(4), pp. 1-8. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/26/o-letramento-digital-como-instrumento-de-inclusatildeo-social-e-democratizaccedilatildeo-do-conhecimento-desafios-atuais. Acesso em: 11 set. 2022.
Barleta, M. C. F.; Silva, J. L. A.; Dias, J. R. (2018). Fontes de pesquisa e bases de dados especializadas, (Apostila), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/administracao/fontes-de-pesquisa-e-bases-de-dados-especializadas-marcia-barleta-jose%20luiz-silva-julio-rosa-dias.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.
Batista, L. S.; Kumada, K. M. O. (2021). Análise metodológica sobre as diferentes configurações da pesquisa bibliográfica, Revista Brasileira de Iniciação Científica, 8(2), pp. 1-17, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113. Acesso em: 20 out. 2022.
Borges, W. M. (2013). O Uso das TICS para a inclusão social. [Trabalho de conclusão de curso, Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá]. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/131067. Acesso em: 23 out. 2022.
Callai, H. C.; Toso, C. E. I.; Morais, M. M.; Kuhn, M. (14/03/2014). Educação e Cidadania.[Artigo]. XXII Seminário de Iniciação Científica. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/4092. Acesso em: 22 out. 2022.
Cândido, E. A.; Ribeiro, C. S. J. (2021). As TICS, uma emergência para o fazer pedagógico em tempos de pandemia, Revista AlembrA, 3(6), pp. 102-116. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/alembra/article/view/1104. Acesso em: 23 out. 2022.
Conforto, E. C.; Amaral, D. C.; Silva, S. L. (10/05/2011). Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. [Artigo]. Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto - CBGDP, Porto Alegre. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002833837. Acesso em: 20 out. 2022.
Capellini, V. L. O.; Cunha, S. A. (2013 ). Leitura: decodificação ou obtenção do sentido? Revista Teias, 3(2), pp. 1-21. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/viewFile/24070/17038. Acesso em: 23 out. 2023.
Costa, M. I. S.; Ianni, A. M. Z. (2018). O conceito de cidadania. In: Individualização, cidadania e inclusão na sociedade contemporânea: uma análise teórica, São Bernardo do Campo, SP: Editora UFABC, pp. 43-73. Disponível em: https://books.scielo.org/id/sysng/pdf/costa-9788568576953-03.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Costa, S. R. S.; Duqueviz, B. C.; Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais, Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), pp. 1-8. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NwwLwRTRTdBDmXWW4Nq7ByS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 202022.
Dias, E.; Pinto, F. C. F. (2019). Educação e Sociedade, Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 27(104), pp. 449-455. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/MGwkqfpsmJsgjDcWdqhZFks/?lang=pt. Acesso em: 22 out. 2022.
Freitas, M. T. (2012). Letramento Digital e Formação de Professores, Educação em Revista, 26(3), pp. 335-352. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/N5RryXJcsTcm8wK56d3tM3t/?lang=pt. Acesso em: 23 out. 2023.
Garcia, F. W. (2013). A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem, Educação a Distância, Revista Sumários, 3(1), pp. 25-48. Disponível em: https://intranet.redeclaretiano.edu.br/download?caminho=upload/cms/revista/sumarios/177.pdf&arquivo=sumario2.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.
Helfenstein, M. J. W.Velasques, M. T. (2021). Educação em direitos humanos e letramento digital: uma proposta de formação para a cidadania, Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, 9(2), pp. 185–208. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/106. Acesso em: 11 set. 2022.
Leite, F. C. L.; Costa, S. (2006). Repositórios institucionais como ferramentas de gestão do conhecimento científico no ambiente acadêmico, Revista Perspect. ciênc. inf., 11(2), pp. 206 -219. Disponível em: https://www.scienceopen.com/document?vid=3a9ba49f-4958-4570-9d8d-164b6cabf821. Acesso em: 20 out. 2022.
Lepikson, M. F.; Vieira, R. C. (2019). Educação e Marginalização: Um Estudo Sobre Teorias Críticas e Não Críticas em Educação. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, 2(3), p. 79-92. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/7679. Acesso em: 23 out. 2022.
Lopes, S. A. X. (2014). Relação Educacional e Cidadania na Escola. [Monografia de Especialização, Universidade Estadual da Paraíba]. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/9332/1/PDF%20-%20SUELITA%20DE%20AZEVEDO%20XAVIER%20LOPES.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Modelski, D.; Giraffa, L. M. M.; Casartelli, A. O. (2019). Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas, Revista Educação e Pesquisa, 45(6), pp. 1-17. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/. Acesso em: 23 out. 2023.
Moreira, C. (02/08/2012) Letramento Digital: do Conceito à Prática, [Artigo], Anais do SIELP, Uberlândia. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/06/volume_2_artigo_051.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.
Moreira, J. E. B. (2017). Desenvolvimento de Atividades de Pesquisa nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado de Minas Gerais. [Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais]. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-B9QMY6. Acesso em: 20 out. 2022.
Piovesani, M. I.; Rossetto, E. (2014). Escolarização e Inclusão, Revista Eletrônica Pesquiseduca, 6(11), pp. 158-176. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/download/240/pdf/1097. Acesso em: 22 out. 2022.
Rosendo, C. H. C. N. P.; Santos, M. K. M.; Silva, I. M. M. (2021).Letramento digital no ensino médio: diálogos com os desafios da escola na sociedade tecnológica. Revista Encontros de Vista, 9(1), pp. 36–48. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/index.php/encontrosdevista/article/view/4476. Acesso em: 23 out. 2022.
Rother, E. T. (2007). Revisão sistemática x revisão narrativa, Editorial Acta paul. enferm. 20 (2), pp. 1-2. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/. Acesso em: 20 out. 2022.
Selwyn, N. (2012). O Uso das TIC na Educação e a Promoção de Inclusão Social: uma Perspectiva Crítica de Reino Unido, Revista Educ. Soc. 29(104), pp. 815-850. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/nYFkRnh3SLHWGLbTYQ7bVLf/abstract/?lang=pt.Acesso em: 23 out. 2022.
Silva, A. M. S.; Schlunzen, E. T. M.; Santos, D. A. N.; Lima, A. V. I. (2018). Função Social da Escola e Inclusão: Qual a Relação?, Revista Colloquium Humanarum, 15(1), pp. 164-170. Disponível em: http://journal.unoeste.br/suplementos/humanarum/vol15nr1/FUN%C3%87%C3%83O%20SOCIAL%20DA%20ESCOLA%20E%20INCLUS%C3%83O%20QUAL%20A%20RELA%C3%87%C3%83O.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Silva, D. L. (21/06/2019). Letramento Digital e Aquisição de Aprendizagens Significativas na Educação Básica. [Artigo]. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, São Paulo - SP. Disponível em: file:///C:/Users/satur/Downloads/472-13-3799-1-10-20180522.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.
Soffner, R. (2013). Tecnologia e Educação: um Diálogo Freire – Papert, Revista Tópicos Educacionais, 19(1), pp. 147-162. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/viewFile/22353/18549. Acesso em: 23 out. 2023.
Souza, A. P. L.; Finkler, L.; Aglio, D. D. D.; Koller, S. H. (2012). Participação social e protagonismo: reflexões a partir das Conferências de Direitos da Criança e do Adolescente no Brasil, Revista Avances en Psicología Latino americana, 28(2), p. 178-193. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v28n2/v28n2a3.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Souza, L. A. (2015). Inclusão Social Pela Escola: Uma Realidade a Ser Conquistada na Escola José Eduardo Vieira Raduan no Município de Carinhanha – BA [Monografia de Especialização, Universidade de Brasília]. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/15801/1/2015_LindomarAntonioDeSouza_tcc.pdf. Acesso em: 23 out. 2022.
Saviani, D. (2016). Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular, Movimento-revista de educação, 10(4), pp. 1-18. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575. Acesso em: 22 out. 2022.
Siqueira, K. S. (2021). Propriedade intelectual e transferência de tecnologia como meios potencializadores do letramento digital na pandemia, Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura. Faculdade de Tecnologia de Bauru, 10(2), pp. 1-14. Disponível em: https://8d6b9f8a-910d-4c0e-8e2d-f6c0ea7c677c.filesusr.com/ugd/c3ebcb_0627f7928f8d4298b5c24317f45d1db5.pdf. Acesso em: 23 out. 2022.
Peixoto, J.; Araújo, C. H. S. (2012). Tecnologia e Educação: Algumas Considerações Sobre o Discurso Pedagógico Contemporâneo, Revista Educ. Soc., 33(118), pp. 253-268. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fKjYHb7qD8nK4MWQZFchr6K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 out. 2022.
Pimenta, S. G. (2014). Sempre a exclusão (e o preconceito, e a marginalização, e a discriminação) na sociedade e na escola!, Revista Psicologia USP, 25(2), pp. 213-215. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/F8tTJ5h4GfVm4bmJPSTsrmg/?lang=pt. Acesso em: 23 out. 2022.
Vasconcelos, C. M. A.; Ribeiro, M. A. (09/11/2021). Entraves e discussões: do letramento digital à inclusão social. [Artigo]. VII CONEDU. Campinas - SP. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/80710. Acesso em: 11 set. 2022.
Zambon, F. B.; Araújo, F. A. (19/03/2014). Cidadania em Contexto Escolar: Concepções e Práticas. [Artigo]. III Jornada de Didática, Desafios para a Docência e II Seminário de Pesquisa do CEMAD, Londrina-PR. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/III%20Jornada%20de20Didatica%20-%20Desafios%20para%20a%20Docencia%20e%20II%20Seminario%20%20Pesquisa%20do%20CEMAD/CIDADANIA%20EM%20CONTEXTO%20ESCOLAR.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kleber Saldanha de Siqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”