The educational challenges facing the inclusion of autistic students in elementary school

a narrative review

Authors

  • Giliane da Silva Marques State University of Alagoas
  • Claudimary Bispo dos Santos State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2764

Keywords:

teaching-learning, continuing education, autism spectrum disorder

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder whose diagnosis is basedon communication difficulties and restricted and repetitive patterns of behavior. Since the creation of the legislation, the presence of these students in common classes has grown significantly, which imposes on schools the need to adapt to the diversity of students. Thus, in order to promote better knowledge about how the integration of students with autism occurs in the school environment, this work aims to expose the most relevant information about the educational challenges regarding the aspects of inclusion and rights of ASD patients in elementary school, through a narrative review. The work was carried out from a qualitative investigation, through a bibliographic survey of studies published in Portuguese, through the search in databases, in the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and in Google Scholar, among others. Analyzing these studies, it was possible to conceive that we are far from the ideal inclusion scenario, taking into account some factors: the lack of psychopedagogy professionals to assist students with ASD and the teachers themselves in the elaboration of an Individualized Educational Planning; and the absence of training programs for the continuing education of teachers in the area. Therefore, this study contributed to a better understanding of the inclusion of students with ASD, highlighting the importance of continuing education to better prepare teachers to work in inclusive classes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giliane da Silva Marques, State University of Alagoas

Student of the Biological Sciences course at the State University of Alagoas (Universidade Estadual de Alagoas-UNEAL) - Campus I, Brazil.

Claudimary Bispo dos Santos, State University of Alagoas

Teacher and researcher at the State University of Alagoas (Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL) -Campus I, Brazil.

References

Almeida, M. L., & Neves, A. S. (2020). A popularização diagnóstica do autismo: uma falsa epidemia? Psicologia: Ciência e profissão, 40, e180896.

Alves, D. E. (2016). O Autismo e o Processo de Inclusão na Perspectiva Escolar: Análise de Caso na Escola Professora Ondina Maria Dias, em Tijucas/Santa Catarina.

Aporta, A. P., & Lacerda, C. B. F. D. (2018). Estudo de caso sobre atividades desenvolvidas para um aluno com Autismo no Ensino Fundamental I. Revista Brasileira de Educação Especial, 24, 45-58.

Araújo, P. M. M., & Rosado, A. C. D. S. (2018). A importância do profissional de psicopedagogia na inclusão de crianças autistas na sala de aula. Porto Alegre: Cinted.

Associação Americana de Psiquiatria. (2016). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (DSM-IV-TR) (5ª ed., rev.). Porto Alegre: Artmed.

Azevedo, M. Q. O. D. (2017). Estratégias de ensino e aprendizagem desenvolvidas com alunos com transtorno do espectro autista na escola regular: uma revisão integrativa da literatura.

Brasil. (1996). Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC.

Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (2012). Lei nº 12.764 de 27 de dezembro de 2012. Recuperado de http://www.seid.pi.gov.br/download/202011/CEID12_150684ec58.pdf

Cabral, C. S., & Marin, A. H. (2017). Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática da literatura. Educação em revista, 33, e142079.

Cunha, E. (2017). Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família.

De Paula, J. B., & Peixoto, M. F. (2019). A inclusão do aluno com autismo na educação infantil: desafios e possibilidades. Cadernos da Pedagogia, 13(26).

Dias, M. Á. D. L., Rosa, S. C., & Andrade, P. F. (2015). Os professores e a educação inclusiva: identificação dos fatores necessários à sua implementação. Psicologia USP, 26, 453-463.

Faria, K. T., Teixeira, M. C. T. V., Carreiro, L. R. R., Amoroso, V., & de Paula, C. S. (2018). Atitudes e práticas pedagógicas de inclusão para o aluno com autismo. Revista Educação Especial, 31 (61), 353-370.

Favoretto, N. C., & Lamônica, D. A. C. (2014). Conhecimentos e necessidades dos professores em relação aos transtornos do espectro autístico. Revista Brasileira de Educação Especial, 20 (01), 103-116.

Ferreira, G. C., & Toman, A. (2020). Educação especial e inclusão: o que mostram asiniciativas deformação continuada? Revista Docência e Cibercultura, 4 (3), 367-386.

Fiorini, M. L. S., & Manzini, E. J. (2021). Estratégias para a participação de alunos com transtorno do espectro autista em aulas de educação física. Revista Teias, 22 (66), 124-137.

Fonseca, V. D. (2014). Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, 31 (96), 236-253.

Garcia, R. A. B., Bacarin, A. P. S., & Leonardo, N. S. T. (2018). Acessibilidade e permanência na educação superior: percepção de estudantes com deficiência. Psicologia Escolar e Educacional, 22, 33-40.

Gomes, C. G. S., & Mendes, E. G. (2010). Escolarização inclusiva de alunos com autismo na rede municipal de ensino de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Educação Especial, 16, 375-396.

Gomes, C., & Souza, V. L. T. D. (2012). Psicologia e inclusão escolar: reflexões sobre o processo de subjetivação de professores. Psicologia: Ciência e Profissão, 32, 588-603.

Gomes, T. H. P., & de Oliveira, G. C. S. (2021). As estratégias didáticas com alunos autistas: as experiências de professores de Ciências e especialistas em educação especial. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12 (4), 1-18.

Kubaski, C. (2014). A inclusão de alunos com transtorno do espectro do autismo na perspectiva de seus professores: estudo de caso em quatro escolas do município de Santa Maria/RS.

Lemos, E. L. D. M. D., Salomão, N. M. R., Aquino, F. D. S. B., & Agripino-Ramos, C. S. (2016). Concepções de pais e professores sobre a inclusão de crianças autistas. Fractal: Revista de Psicologia, 28, 351-361.

Martins, A. D. F., & Monteiro, M. I. B. (2017). Alunos autistas: análise das possibilidades de interação social no contexto pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, 21, 215-224.

Martins, M. R. R. (2007). Inclusão de alunos autistas no ensino regular: concepções e práticas pedagógicas de professores regentes.

Nunes, D. R. P., Azevedo, M. Q. O., & Schmidt, C. (2013). Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, 26 (47), 557-572.

Oliveira, G. S. D. (2017). Dificuldades na inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação infantil (Bachelor's thesis).

Oliveira, V. F. D. (2015). Representações Sociais de professores acerca dos seus alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) no processo de inclusão em Escolas Municipais de Lages, SC. Universidade do Planalto Catarinense: Lages, Brasil.

Onzi, F. Z., & de Figueiredo Gomes, R. (2015). Transtorno do espectro autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Revista Caderno Pedagógico, 12 (3).

Paula, C. S., Fombonne, E., Gadia, C., Tuchman, R., & Rosanoff, M. (2011). Autismo no Brasil: perspectivas da ciência e da sociedade. Revista da Associação Médica Brasileira, 57, 2-5.

Pereira, A. S., Shitsuka, D. M., Parreira, F. J., & Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica.

Pereira, D. M. (2014). Análise dos efeitos de um plano educacional individualizado no desenvolvimento acadêmico e funcional de um aluno com transtorno do espectro do autismo (Master's thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Norte).

Pereira, M. A. M., & Pereira, A. P. C. (2022, March). Planejamento educacional individualizado: desafios e avanços nas práticas colaborativas de ensino. In Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207 (Vol. 19, No. 1, pp. 1-15).

Pimentel, A. G. L., & Fernandes, F. D. M. (2014). A perspectiva de professores quanto ao trabalho com crianças com autismo. Audiology-Communication Research, 19, 171-178.

Pinto, S. S. (2013). Práticas pedagógicas e o sujeito com autismo: um estudo de caso fenomenológico no ensino comum.

Ribeiro, S. H. B. (2007). Prevalência dos transtornos invasivos do desenvolvimento no município de Atibaia: um estudo piloto.

Rother, E. T. (2007). Revisión sistemática X Revisión narrativa. Acta paulista de enfermagem, 20, v-vi.

Salgado, N. D. M., Pantoja, J. C., Viana, R. P. F., & Pereira, R. G. V. (2022). Transtorno do Espectro Autista em Crianças: Uma Revisão Sistemática sobre o Aumento da Incidência e Diagnóstico. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 11(13), e512111335748-e512111335748.

Santos, B. F., da Silva Hoffmann, J., & Valle, M. P. (2021). O psicopedagogo no contexto escolar. REGRASP - Revista para Graduandos/IFSP-Câmpus São Paulo, 6 (4), 113-132.

Schmidt, C., Nunes, D. R. P., Pereira, D. M., de Oliveira, V. F., Nuernberg, A. H., & Kubaski, C. (2016). Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: teoria e prática, 18 (1).

Silva, C. L., Faciola, R. A., & Pereira, R. R. (2018). O processo de ensino-aprendizagem em língua inglesa de um aluno com autismo: um estudo de caso em uma escola inclusiva. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, 5 (2), 43-58.

Silva, G. M. (2019). A inclusão de autista nas salas de aulas normais: desafios e possíveis maneiras de vencê-los. Revista Caparaó, 1 (1), e6-e6.

Silva, L. P., & Viana, F. R. (2021). Plano de aula colaborativo: uma proposta no contexto da educação inclusiva. Revista Prometeu, 6 (1).

Sousa, M. J. S. D. (2015). Professor e o autismo: desafios de uma inclusão com qualidade.

Weizenmann, L. S., Pezzi, F. A. S., & Zanon, R. B. (2020). Inclusão escolar e autismo: sentimentos e práticas docentes. Psicologia Escolar e Educacional, 24.

Published

2023-11-04

How to Cite

Marques, G. da S., & Santos, C. B. dos. (2023). The educational challenges facing the inclusion of autistic students in elementary school: a narrative review. Diversitas Journal, 8(4), 2764–2775. https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2764