The Development of algebraic thought in the final years of primary school

Authors

  • Maria Estela Silva Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,
  • Yslane Reis Santos Bomfim Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil, https://orcid.org/0000-0002-7738-2057
  • Fernanda Alves Torres Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,
  • Evanilson Landim Alves Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,
  • Nancy Lima Costa Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v9i1.2801

Keywords:

Algebraic Thinking, Algebraic ThinkingTeaching, TeachingLearning

Abstract

The objective of this work is to analyze the development of algebraic thought for 138 students who participated in a workshop focused on algebraic concepts, emphasizing the odd mistake in the process of solving a task, all the while respecting the event as their first experience of algebra. The idea behind the activity was to stimulate algebraic thought in those who were finishing primary education, presenting uncommon dilemma for frequently used teaching mechanisms, in the light of skills required by the National Common Basic Curriculum. The participants belonged to six classes, three from 8th year and the other three from 9th year. The analysis of tasks was supported by the Theory of Conceptual Fields, which sought to understand how the individual acquires a certain knowledge and better conditions for its development. The data obtained implied that even though students understood the Algebra conceptions gained during the activity, one notes that the greatest obstacle lies in the transformation from the mother tongue to algebraic language, indicating the importance of pedagogical approaches to aid students to experience this transition.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Estela Silva, Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

 Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil.

Yslane Reis Santos Bomfim, Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil.

Fernanda Alves Torres, Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil.

Evanilson Landim Alves, Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil.

Nancy Lima Costa, Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil,

Universidade de Pernambuco, Petrolina, Pernambuco (PE), Brazil.

References

ALMEIDA, B; HUANCA,R. A álgebra e o seu ensino na atualidade: uma pesquisa do encantamento à aprendizagem. Anais IV CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/56344>.

BOOTH, L. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: As ideias da álgebra, orgs. COXFORD, A.; SHULTE, A. Tradução: Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/ SEB, 2018.

CEDRAN, D; KIOURANIS; N. Teoria dos Campos Conceituais: visitando seus principais fundamentos e perspectivas para o ensino de ciências. Curitiba: ACTIO, v. 4, n. 1, p. 63-86, jan./abr. 2019.

COELHO, F. U.; AGUIAR, M. A história da álgebra e o pensamento algébrico: correlações com o ensino. São Paulo: Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p.171-187, dez. 2018.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco - Ensino Fundamental. Recife: SEE, 2019. 612 p.

RIBEIRO, A; CURY, H. A álgebra, seu ensino e sua aprendizagem. In: RIBEIRO, A; CURY, H. Álgebra para a formação do professor. São Paulo: Autêntica. Cap. 1. p. 11-27. Coleção Tendências em Educação Matemática, 2015.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações de variáveis. In: As ideias da álgebra, orgs. COXFORD, A.; SHULTE, A. Tradução: Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1994.

VERGNAUD, G. Association Cognitive and Developmental Psychology and Research in Mathematics Education: SomeTheoretical and Methodological Issues. For the Learning of Mathematics, v. 3, p. 31-41, 1982.

VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget.Cap. 3, p. 155-191 , 1996.

Published

2024-03-09

How to Cite

Silva, M. E., Bomfim, Y. R. S., Torres, F. A., Alves, E. L., & Costa, N. L. (2024). The Development of algebraic thought in the final years of primary school. Diversitas Journal, 9(1), 252–268. https://doi.org/10.48017/dj.v9i1.2801