Exploring complexity: Morin's influence on environmental education research
La influencia de Morin en la investigación en educación ambiental
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v9i2.2948Keywords:
Environmental Education, Edgar Morin., ComplexityAbstract
The initial and continuous training of environmental educators has a history marked by the
fragmentation of knowledge and the influence of scientific determinism. The Complexity approach,
addressed by Edgar Morin, presents itself as a challenge of differentiated thinking, bringing relevant
implications in the training of environmental educators. In this context, the objective of this study is to
deepen Environmental Education (EA) on Complexity, reinforcing the intrinsic connection between social
and environmental issues since their origin, and how these interactions materialize in a concrete way, as
proposed by Morin. The article in question carries out a systematic review, exploring the contribution of
studies in Complexity to research in EE, analyzing five works published between 2017 and 2022 in the EArte
Project (State of the Art of Research in Environmental Education), including the Bank of Theses and
Brazilian Dissertations in Environmental Education (BT&D/EA). This five-year interval is particularly relevant
for understanding the changes, challenges and advances that took place in a period of extreme importance
for our planet, highlighting the complex interactions between socio-environmental aspects.
Metrics
References
ARAÚJO, A. F. Projetos de Trabalho e Educação Ambiental: Uma Estratégia de Ensino- Aprendizagem sob a Perspectiva da Complexidade. Recife, 2011.
CIARLINI, A. N. C. Lugares de memória, lugares da natureza: explorando relações entre educação ambiental e ensino de biologia a partir da produção de narrativas. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO, Rio de Janeiro, RJ, 2019.
CUNHA, A. J. Elaboração de guia de educação ambiental com foco nas principais ameaças contra a fauna no Brasil para professores de biologia no ensino médio. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Biológicas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO, Florianópolis, SC, 2020.
FREIRE, P. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação - Uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001.
LAYRARGUES, P. P. Para que a educação ambiental encontre a educação. In: LOUREIRO, C. F. B.
Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.
LEFF, E. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In REIGOTA, Marcos (org.). Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
MORAES, M. C. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído, Goiás, v. 5, n. 1, p. 1-19, jan./jun., 2015. Dossiê Ecotransd: Ecologias dos Saberes e Transdisciplinaridade.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2001.
MORIN, E; BOCCHI, G; CERUTI, M. Os problemas do fim do século. 3a ed. Trad. Cascais Franco. Lisboa/ Portugal: Editorial Notícia, 1996.
PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
RARAMILHO, J. R. da S. Educação ambiental e ensino de Sociologia: análise dos cadernos temáticos de educação ambiental no estado do Paraná (2008-2018). Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Programa de Pós-Graduação em Sociologia em Rede Nacional, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, SP, 2020.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 1995.
SAMPAIO, R. F; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática uma guia para síntese criteriosa da evidência científica. Ver. Bras. Fisioter. São Carlos, v. 11, n.1, p. 83-89, fev. 2007. TREVISOL, J. V. A educação em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: UNOESC, 2003. P.166.
SOUSA, O. B. Educação ambiental na escola: realidade, inovação e mudança na prática do professor no ensino fundamental I. Universidade Federal do Pará, Programa de Pós-Graduação em Ciências e Meio Ambiente, Belém, PA, 2020.
SUANNO, J. H. Ecoformação, transdisciplinaridade e criatividade: A escola e a formação do cidadão do século XXI. In M. C. Moraes & J. H. Suanno (Orgs.), O pensar complex na educação: Sustentabilidade, transdisciplinaridade e criatividade. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
TORRE, Saturnino de La. Dialogando com a criatividade. São Paulo: Mandras, 2005.
VIANA, T. M. da S. Educação ambiental e ensino de biologia: um estudo a partir dos anais do ENEBio. Universidade Federal de Itajubá, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Itajubá, MG, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alíson Wagner dos Santos Wagner, Adelmo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”