Alagoas Mathematics Olympiad - A Tool for Problem Solving Methodology
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial%202.3257Keywords:
Mathematics Olympiads, Alagoas Mathematics Olympiad (OAM), Problem solvingAbstract
Mathematics Olympiads are practices increasingly presented in mathematics teaching. Among the great plurality of Olympiads in the school calendar, there are also regional competitions and in the Alagoas context, the Alagoas Mathematics Olympiad (OAM). Thus, a bibliographical review is made on the emergence of mathematics olympiads, highlighting the most important current competitions and also contextualizing how it emerged and the scope of the OAM throughout its existence. Next, a theoretical foundation is made on the pedagogical methodology behind the Mathematics Olympiads: Problem Solving. Next, a case study on the Cearense Mathematics Olympiad and the impacts it had on mathematics teaching in the State of Ceará is presented. In the results and dissemination, the logistics and engagement barriers of teachers and students to be overcome by OAM in the state of Alagoas are destroyed. To conclude, it is understood that the positive results of adopting the resolution of Olympic problems in the classroom, in addition to highlighting the quality and opportunities that OAM provides to students who are interested in mathematics in the state of Alagoas.
Metrics
References
Bezerra, R. L., de Sousa, F. J. F., & de Medeiros, J. L. (2020). A OBMEP como ferramenta metodológica. Revista Signos, 41(2).
Brasil (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.
Gomes, K. G. (2019). Olimpíada cearense de matemática (OCM): laboratório de oportunidades, experiências e de desenvolvimento da matemática no estado do Ceará.
Instituto de Matemática (2005). Olimpíadas Alagoanas de Matemática. Disponível em: http://legado.im.ufal.br/oam. Acesso em: 27 de Abril de 2024.
Instituto de Matemática Pura e Aplicada (2023). A OBMEP em Números. Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.obmep.org.br/em-numeros.htm. Acesso em: 01 de Maio 2024.
Landgraf, A. S., & Justulin, A. M. (2023). Pensamento algébrico e resolução de problemas: possibilidades na formação de professores. Revista Paranaense de Educação Matemática, 12(27), 33-49.
Lima, E. M. (2021). Precursores do desempenho escolar em resolução de problemas.
Macêdo, M. J. N., & Cardoso, M. B. (2024). Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP): enfoque no estado do Ceará. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 11(31).
Nogueira Filho, C. (2016). A Coluna Olimpíada de Matemática do Jornal O Povo (1987-1996): entre documentos e narrativas.
OAM (2023). Listas de Inscritos na XX OAM.. Disponível em: https://sites.google.com/view/oamufal/xxoam. Acesso em: 01 de Maio 2024.
____. Olimpíada Alagoana de Matemática 2022. Maceió: OAM, 2022. Disponível em: https://sites.google.com/view/oiniciodeumnovotempo/asas/oam. Acesso em: 04 de Maio de 2024.
OBM (2024). A OBM. Rio de Janeiro: Associação da OBM. Disponível em: https://www.obm.org.br/quem-somos/pagina-exemplo/. Acesso em: 09 de Junho de 2024.
de Oliveira Junior, M. P., Pinheiro, H. M., & Barreto, W. D. L. (2022). Um estudo de caso sobre a aplicação das técnicas de resolução de problemas de Olimpíadas de Matemática para a melhoria do ensino da disciplina. Research, Society and Development, 11(6), e53611629295-e53611629295.
Ribeiro, W. D. O. (2023). A importância das olímpiadas de matemática: uma revisão bibliográfica.
Rodrigues, P. J. B. G. Olimpíadas e Círculos de Matemática e a Pedagogia de Nikolay Konstantinov, 2023.
Silva, G. S., Santana, D. M., Santos, D. O., Sussuchi, E. M., Bellin, I. C., Machado, S. M. F., ... & Silva Filho, J. C. (2012). Olimpíada Sergipana de Química: Histórico e Resultados dos anos de 2009 a 2011. Scientia Plena, 8(3 (a)).
Souza, J. L. D. A. D. (2018). Olimpíada brasileira de matemática das escolas públicas: desafios enfrentados por professores e alunos da rede pública municipal no município de assú-rn.
Viana, C. S. V., & Caldas, C. C. S. (2013). As olimpíadas brasileiras de matemática das escolas públicas na formação de professores e alunos. Revista Margens Interdisciplinar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Weverton De Barros Vieira, Eben Alves da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”