Health education in the school environment: a critical Reflection on guiding documents for educational practices
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10i2.3347Keywords:
Health Promotion, , Basic Education, Document AnalysisAbstract
Health initiatives in the school environment are essential, as the school, as an interdisciplinary space, has the capacity to promote the development of practices focused on human care. Thus, the objective of this research is to analyze the documentation that guides the educational direction of health actions carried out by teachers in the final years of elementary and high school. The methodology was based on a documental analysis through the interpretation of textual data from the documents: School Health Program (PSE), National Curricular Parameters (PCN) and Common National Curriculum Base (BNCC), using the Iramuteq software through Hierarchical Descendant Classification. The results obtained confirmed the relevance of actions such PSE, which seeks to improve the quality of life of students through strategies adapted to local realities, even with difficulties found in its implementation. The study pointed out some limitations in the PCNs, as it presents a morbid treatment of health issues in relation to elementary education. On the other hand, the BNCC, reformed in 2018, presented restrictions in High School, such that the fragmentation of its themes resulted in a lack of in-depth study of the content addressed. In this way, it is crucial that health education policies adopt a holistic perspective, encompassing all dimensions of health.
Metrics
References
Baroni, J. G., & Silva, C. C. B. da. (2022). Percepção de profissionais da saúde e da educação sobre o Programa Saúde na Escola. Saúde Em Debate, 46 (spe3), 103-115. https://doi.org/10.1590/01013-11042022E307
Branco, E., & Zanatta, S. (2021). BNCC e Reforma do Ensino Médio: implicações no ensino de Ciências e na formação do professor. Revista Insignare Scientia - RIS, 4(3), 58-77. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i3.12114
Brasil. Ministério da Educação (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br)
Brasil. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007 (2007). Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm
Brasil. Ministério da Saúde. (2015). Caderno do gestor do PSE (1ª ed.) Secretaria de atenção à saúde, Departamento de Atenção Básica. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_gestor_pse.pdf
Brasil. Ministério da educação. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf
Brasil. Ministério da educação. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente, saúde. Secretaria de Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf
Brasil. Ministério da Educação (2000). PCN+ Ensino Médio: orientações complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. (mec.gov.br)
Burchard, C. P., Soares, R. G., Vargas, V. de C., Ilha, P. V., & Ruppenthal, R. (2020). Analysis of the health theme in the base nacional comum curricular. Research, Society and Development, 9(7), e509974457. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4457
Cabral, A. L. B., Gomes, M. M. B.., Couto, M. B.., Marquez, M. D.., & Cruvinel, K. R. S. (2021). A importância da conscientização contra as drogas para o futuro das crianças e dos jovens. Journal Archives of Health, 2(1),61–66. https://doi.org/10.46919/archv2n1-007
Camargo, B. V.; Justo, A. M. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina [Internet], 2016.http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/Tutorial%20IRaMuTeQ%20em%20portugues_17.03.2016.pdf.
Celedônio, R. M., Jorge, M. S. B., dos Santos, D. C. M., de Freitas, C. H. A., & de Aquino, F. O. T. P. (2012). Políticas de educação permanente e formação em saúde: uma análise documental. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, 13(5), 1100-1110.
Costa, G. M. C., Cavalcanti, V. M., Barbosa, M. L., de Matos Celino, S. D., de França, I. S. X., & de Sousa, F. S. (2013). Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Revista Eletrônica de Enfermagem, 15(2), 506-15. https://doi.org/10.5216/ree.v15i2.15769
de Almeida, L. F., Farias, T. S., & Landim, M. F. (2024). BNCC e Programa Saúde na Escola (PSE): os (des) caminhos da interdisciplinaridade e da intersetorialidade. Revista EDaPECI, 24(1), 53-66.
Fettermann, F. A., Silveira, M. G. de S., Escobar, T. A.., Valença, J. A. P., Sganzerla, F. L., Pessano, R. F. R.., Mansilha, L. V. Q., Cunha, F. I. J.., & Nunes, C. S. (2021). School health program and the alignment of actions in the prevention of coronavirus. Research, Society and Development, 10(5), e37810514686. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14686]
Gentil, D. F., & Cordeiro, M. J. de J. A. (2020). Programa Saúde na Escola: a vacinação contra o HPV na percepção de gestores escolares. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, 11(31), 550–581. https://doi.org/10.26514/inter.v11i31.4194
Glap, L., & Frasson, A. C.. (2023). AS POLÍTICAS CURRICULARES NO BRASIL: O PERCURSO ATÉ A FORMULAÇÃO DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Boletim De Conjuntura (BOCA), 13(39), 419–441. https://doi.org/10.5281/zenodo.7765385
GIL, Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. (6. ed.) Editora Atlas S.A, 2008. Junior, E. B. L., de Oliveira, G. S., dos Santos, A. C. O., & Schnekenberg, G. F. (2021). Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, 20. (44). https://www.revistsas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/ article/view/2356
Machado, M. H., & Meirelles, R. M. S. (2020). Da “LDB” dos anos 1960 até a BNCC de 2018: breve relato histórico do ensino de Biologia no Brasil. Debates Em Educação, 12(27), 163–181. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p163-181
Oliveira, D. S., Bezerra, F. M., & Menezes, V. G. de . (2023). Agenda de pesquisa em programas de pós-graduação (stricto sensu) na temática Educação em Saúde no período 2015-2019. Revista Brasileira De Educação, 28, e280012. https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280012
Pereira, A. P. D., & Sanchez, Z. M. (2020). Características dos Programas escolares de Prevenção ao Uso de Drogas no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(8), 3131–3142. https://doi.org/10.1590/1413-81232020258.28632018
R. T. Iaochite, E. J. de Lima Júnior, & S. A. Pedersen, Trads. .(2021 ). A EDUCAÇÃO EM SAÚDE E A BNCC EM TEMPOS DE PANDEMIA. Revista Da Faculdade De Educação, 35(1), 15-33. https://doi.org/10.30681/21787476.2021.35.1533
Rumor, P. C. F., Heidemann, I. T. S. B., Souza, J. B. de ., +, G. C., & Souza, J. M. de. (2022). Programa Saúde na Escola: potencialidades e limites da articulação intersetorial para promoção da saúde infantil. Saúde Em Debate, 46(spe3), 116–128. https://doi.org/10.1590/0103-11042022E308
Silveira da Silva, M. (2020). Base Nacional Comum Curricular: uma análise sobre a temática saúde. Revista Electrónica De Enseñanza De Las Ciencias, 19(2), 320-345. https://revistas.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/view/45
Venturi, T., & Mohr, A.. (2021). Panorama e Análise de Períodos e Abordagens da Educação em Saúde no Contexto Escolar Brasileiro. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (belo Horizonte), 23, e33376. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230121
Zômpero, A. de F., Pereira de Oliveira Filho, J., & Santos, M. L. dos. (2021). A Temática Saúde na Perspectiva dos Parâmetros Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular. Revista De Ensino, Educação E Ciências Humanas, 21(4), 430–436. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2020v21n4p430-436
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Pedro Abreu, Maria Lusia de Moraes Belo Bezerra, Solma Lúcia Souto Maior de Araújo Baltar, Maria Betania Monteiro de Farias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”