A utilização de jogos como estratégia pedagógica: um estudo de caso do projeto de extensão “Produção de material didático para o ensino de Geografia”
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i1.429Abstract
RESUMO: Este trabalho apresenta um relato de experiência do Projeto de Extensão “Produção de material didático-pedagógico para o ensino de Geografia”, do IFAL – Campus Maceió, desenvolvido com estudantes de uma turma do 9º ano de uma instituição de ensino fundamental localizada na região metropolitana da capital alagoana. As atividades foram centradas na aplicação de jogos didáticos e brinquedos pedagógicos como ferramentas de estímulo à aprendizagem de assuntos da disciplina de Geografia e tiveram como objetivo servir de alternativa aos processos tradicionais de construção do conhecimento comumente empregados em sala de aula, visando despertar o interesse dos educandos pela matéria e conteúdos envolvidos. Através da análise dos dados, percebe-se que, utilizando o lúdico, despertou-se o interesse dos alunos em relação às abordagens da disciplina, o que confirma, portanto, a eficácia da metodologia adotada.
Palavras-chave: Projeto de extensão, atividades lúdicas, ensino de geografia.
ABSTRACT: This article presents an account of Extension Project experience "of didactic and pedagogical materials for the teaching of geography," the IFAL - Campus Maceió, developed with students from a 9 of class year of a primary education institution located in the metropolitan area the capital of Alagoas. The activities were focused on the application of educational games and educational toys as stimulus tools to learning subjects of the discipline of Geography and were intended to serve as an alternative to traditional processes of knowledge construction commonly used in the classroom, aiming to arouse the interest of students in the subject and involved content. Through data analysis, it is clear that using the playful, aroused the interest of students in relation to approaches to discipline, which therefore confirms the effectiveness of the methodology.
Keywords: Extension project, recreational activities, citizenship, geography teaching.
Metrics
References
BASTOS, A. P. Recursos didáticos e sua importância para as aulas de geografia. In: Geografia – Conhecimento Prático. Ed. 37, 2001. Disponível em: <http://migre.me/sTltA>. Acesso em: 04 fev. 2016.
CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Núcleos de Ensino da Unesp, São Paulo, 2003. Disponível em: <http://migre.me/sTlF1>. Acesso em: 04 fev. 2016.
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010. (Coleção Ideias em Ação).
OLIVEIRA, J. G. R. et al. Produção e aplicação de jogos de geografia: uma experiência do projeto PIBID geografia – UENP. In: II Encontro de Divulgação de Atividades de Pesquisa, Ensino e Extensão PIBID, 2, 2013, Jacarezinho. Anais... Jacarezinho, 2013.
SAWCZUK, M. I. L.; MOURA, J. D. P. Jogos pedagógicos para o ensino da geografia. In: Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2012. Curitiba: SEED/PR., 2011. V.1. (Cadernos PDE). ISBN 978-85-8015-063-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Claudio José dos Santos Júnior, Jackson Pinto Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”