O uso da Cartografia Social como alternativa didática na construção de um ensino-aprendizagem significativo na Geografia Escolar
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1504Abstract
ABSTRACT: Cartographic language has a great importance for the teaching of Geography, providing subsidies that broaden the possibilities of understanding the geographical space. However, many teachers have difficulties in structuring Cartography concepts and in interpreting graphic materials, limiting cartographic approaches to superficial and decontextualized analyses of socio-spatial reality. Given these circumstances, this study proposes to reflect on the use of Social Cartography as a didactic alternative to overcome these obstacles, enabling the full development of the students spatial reasoning and critical awareness, based on their experiences. The discussion is based on the results of the application of a Social Cartography workshop, applied with three classes of a public high school in Pernambuco, located in Recife. From the participatory construction of social maps of the neighborhood where the institution is located, the potential of Social Cartography for school geography was verified, enabling the understanding of cartographic knowledge and, at the same time, the critical formation of subjects in the face of social and spatial reality. From the methodological point of view, in addition to the practice mentioned above, a bibliographic survey was carried out on the platforms: Capes Journal Portal, Scientific Electronic Library Online (SciELO), ResearchGate and Google Scholar. The literature review was based on the following KEYWORDS: School Cartography, School Geography, Teacher Training and Social Cartography.
KEYWORDS: Cartographic Language, School Geography, Social Cartographic, Geography teaching.
Metrics
References
ACSELRAD,H. et al. (Org.). Cartografia social e dinâmicas territoriais: marcos para o debate. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2010.
ACSELRAD,H. et al. (org). Guia Para Experiência de Mapeamento Comunitário, Rio de Janeiro, Versão brasileira: ETTERN/IPUR/UFRJ, 2013.
BAGGIO, Lucilma Maria; CAMPOS, Ricardo Aparecido. Aproximando conceitos e práticas no ensino de Geografia com o uso de recursos tecnológicos. Cadernos PDE, Jacarezinho/PR, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2017.
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília : MEC/ SEF, 1998. 156 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf Acesso em: 22 de abr. de 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/cienciah.pdf>. Acesso em: 23 abr. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 de abr. de 2020.
CALLAI, H. C. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? In: Revista Terra Livre, n. 16. (p. 133-152). São Paulo, 2001.
CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella. O letramento cartográfico e a formação docente: o ensino de Geografia nas séries iniciais. USP, São Paulo –2005.
CAVALCANTI, L de C. Ensino de Geografia e Diversidade Construção de Conceitos Geográficos Escolares e Atribuição de Significados pelos Diversos Sujeitos de Ensino. In: CASTELLAR, S. (org.) Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. 2 ed., 2a reimpressão. São Paulo: Contexto. 2010.
CUSTÓDIO, G. A. ; Nogueira, R. E. ; CHAVES, A. P. N. . Mapas e Maquetes Táteis como Recurso para o Enfrentamento às Barreiras Educacionais. In: VII Colóquio de Cartografia para Crianças e Escolares, 2011, Vitória. Anais do VII Colóquio de Cartografia para Crianças e Escolares. Vitória: s.n, 2011. v. 1. p. 97-108.
CUSTÓDIO, G. A.; NOGUEIRA, R. E.. O aporte da cartografia tátil no ensino de conceitos cartográficos para alunos com deficiência visual. RBC. Revista Brasileira de Cartografia(Online), v. 66, p. 757-772, 2014.
GOMES, M. F. V. B. . Cartografia Social e Geografia Escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, p. 97-110, 2017.
LIMA, M. V. da C.; COSTA, S. M. G. da. Cartografia social das crianças e adolescentes ribeirinhas/quilombolas da Amazônia. Geografares. n°12, p.76-113, julho, 2012.
LOCH, R. E. N.; FUCKNER, M. A. Do ensino de Cartografia na Universidade à Cartografia que se ensina na Educação Básica. In: XXI Congresso Brasileiro de Cartografia. 2003. 10 p.
MORAES, Thiago Santos. Saberes docentes: a mediação necessária no uso da Cartografia Tátil como ferramenta de inclusão. 2019. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso –Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
MOREIRA, Ruy. Geografia e Práxis: a presença do espaço na teoria e na prática geográficas. São Paulo: Contexto, 2012.
MORITZ, J; GOMES, M. F. V. B. O mapa a partir da paisagem? A paisagem a partir do mapa? Possibilidades de ensinar geografia. Guarapuava: UNICENTRO, 2008, p.141-166.
NOGUEIRA, R. E. A Disciplina de Cartografia Escolar na Universidade. Revista Brasileira de Cartografia. N. 63, Edição Especial 40 Anos, 2011. p.11-17.
PEREIRA, Bruno Magnum; MENEZES, Priscylla Karoline de. . Os desafios com a Cartografia no processo de ensino-aprendizagem de Geografia. RBC. Revista Brasileira de Cartografia (Online), v. 69, p. 1699-1710, 2017.
PEREIRA, B. M.; OLIVEIRA, I. J. de. . Análise do Processo Ensino-Aprendizagem de Cartografia na Educação Fundamental: Estudo de caso da Rede Pública Municipal de Goiânia (GO). In: Associação dos Geógrafos Brasileiros. Anais Encontro Nacional de Geógrafos. 2010. 09 p.
RICHTER, D.; MARIN, F. A. D. G.; DECANINI, M. . Ensino de Geografia, espaço e linguagem cartográfica considerações e os possíveis percursos no trabalho escolar. Mercator (UFC) , v.9, p. 149-162, 2010.
SAMPAIO, Antônio C. F. A Cartografia no ensino da licenciatura em Geografia: análise da estrutura curricular vigente no país, proposta na formação, perspectivas e desafios para o futuro professor. Rio de Janeiro: Tese de Doutorado–UFRJ, 2006.
SAMPAIO, A. C. F.; SAMPAIO, A. de Á. M.; MENEZES, P. M. L. O ensino de Cartografia no curso de licenciatura em Geografia: uma discussão para a formação do professor. Caminhos de Geografia. Uberlândia v.06, n.16 Out/2005 p. 14–22.
SEEMANN, J. ; CARVALHO, M. de O. . Cartografia Escolar em Ação: Caminhos para uma Geografia Cidadã e Militância Cartográfica no Brasil. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 21, p. 123-136, 2017.
SILVA, Patrícia; ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking). In: Anais do 5o Colóquio Internacional da Rede Latino-Americana de Investigadores de Didática de Geografia. Goiânia: UFG, 2018. p. 73-94.
SIMIELLI, Maria Elena Ramos. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. P92-108.
SOUZA, C. P. ; DIAS, L. C. . Ensino da geografia e Cartografia Social: uma análise bibliográfica dos artigos científicos do 12 Encontro Nacional de Práticas de Ensino em Geografia. Para Onde!?(UFRGS), v. 10, p. 45-55, 2018.
SUERTEGARAY, D. M. A. . Geografia e educação: uma narrativa e um ensaio. Signos Geográficos. Boletim NEPEG de Ensino da Geografia , v. 1, p. 1-16, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Thomáz Augusto Sobral Pinho, Roberto Ribeiro Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”