Urbanidade e agricultura no contemporâneo: pensando a alimentação pelo viés da agroecologia e as relações com uma dinâmica socioambiental
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1741Abstract
ABSTRACT: Agroecology is willing to propose and discuss the current conventional model of agriculture and, consequently, the food production model, highlighting alternatives for changing to ecologically based farming styles. It comprises a multidisciplinary theoretical and methodological approach aimed at ecological, social, economic, cultural, political and ethical sustainability for the production of healthy foods. The dialogues that Agroecology proposes range from farmers' knowledge about plants, about different types of soil, ecological processes, knowledge about the environment in general, all of this knowledge is important to propose a socio-environmental dynamic of society. In this context, to permeate the dialogue that agroecology brings to the urban, seeking to characterize contemporary urbanity and its potential for creating the new, other spaces for agriculture, such as urban agriculture, which has been growing a lot in recent years. The objective of this work is to propose the problematization of urbanity and agriculture in the current scenario, being done through a theoretical research, in which some basic concepts will be discussed to understand these relationships. We will discuss conceptual issues involving the territory, urbanity, agroecology and food production in the contemporary. In addition to the Public Policy approach with a focus on the production of healthy food, contemplating a balanced socio-environmental environment.
KEYWORDS: Agroecology; Socio-environmental; Environment.
Metrics
References
ALTIERI, Miguel. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 4.ed. –Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.
BARBIERI, José C. Desenvolvimento e Meio Ambiente: As Estratégias de Mudança da Agenda 21. 1 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
CAMARGO, Ana L. B. Desenvolvimento Sustentável: Dimensões e Desafios. 2 ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.
CAPORAL, Francisco Roberto; COSTABEBER, José Antônio. Agroecologia: alguns conceitos e princípios.Brasília : MDA/SAF/DATER-IICA, 2004. 24p.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
EHLERS, Eduardo. Agricultura Sustentável: Origens e perspectivas de um novo paradigma. 2. ed. Guaíba/RS: agropecuária, 1999.
FOLADORI, Guillermo; TOMMASINO, Humberto. El Enfoque Técnico y el Enfoque Social de la Sustentabilidad. R. paran. Desenv., Curitiba, n. 98, p. 67-75, jan./jun. 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
___________. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GALIAZZI, Maria do Carmo; GONÇALVES, Fábio Peres. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em Química. Revista Química Nova, v.27, n.2, p. 326-331, 2004.
GLIESSMAN, Stephen R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Editora da UFRGS, Porto Alegre. 2000.
HECHT, Susanna. B. Evolução do pensamento agroecológico. In: ALTIERI, M. (Org.) Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. Guaíba: Agropecuária, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LINDEMANN, Renata Hernandez. Ensino de química em escolas do campo com proposta agroecológica. [tese]: contribuições do referencial freireano de educação. -Florianópolis, SC, 2010.
MELLO, Dario Fernando Milanez de. Agroecologia e educação: ações pedagógicas do movimento dos trabalhadores rurais sem terra –MST. [Tese] Universidade Federal de Santa Catarina –Florianópolis, 2006.
MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
PIMENTA, Selma G.Saberes pedagógicos e atividades docente. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. Tradução Mouzar Benedito. São Paulo: Boitempo, 2007.
SARTORI, Jerônimo. Formação do professor em serviço: da (re)contrução teórica e ressignificação da prática. Passo Fundo: ed. Da Universidade de Passo Fundo, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ivanio Folmer, Gabriella Eldereti Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”