Photography as a teaching resource in geography classes
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2209Keywords:
Physical geography, photography, geography teaching, teacher formation.Abstract
The teaching of Physical Geography in schools is a challenge for teachers, either due to the difficulty in the initial training process, caused by a separate curriculum in closed subjects, which fragment the contents and make it difficult to understand the scientific knowledge, or by the lack of pedagogical knowledge, impairing the teaching-learning process of the contents. Thus, we sought to develop, through the actions of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID), edition 2018-2020, of the subproject Geography, a work that stimulated the eyes of the freshman year students of an Integrated High School to exercise the knowledge acquired in class on the subject of relief. The work consisted of guiding and encouraging students to observe the landscape of the areas where they transit and register, through photography, the forms of relief and its modifying actions, especially those of anthropic origin. The students were encouraged to analyze the images and share the results with their classmates. The activity aimed to develop the students' perception of the landscape around them and improve their analysis capability, promoting significant educational action, as well as providing the developing teachers with a better understanding of Physical Geography and the teaching-learning process.
Metrics
References
Antônio Filho, F. D. & Dezan, M. D. S. (2014, 7-9 de abril). A fotografia como instrumental no ensino de geografia: uma proposta de material pedagógico para uso em sala de aula. [Apresentação oral]. II Congresso Nacional de Formação de Professores, Águas de Lindoia. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/141651.
Bertolini, W. Z. & Valadão, R. C. (2009). A abordagem do relevo pela geografia: uma análise a partir dos livros didáticos. Terræ Didática, v. 5, n. 1, p. 27-41. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637500
Cacete, N. H. (2015). Formação do professor de geografia: sobre práticas de ensino e estágio supervisionado. Revista da Casa da Geografia de Sobral, v. 17, n. 2, p. 3-11.
Callai, H. C. (2005). Aprendendo a ler o mundo: A Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt&format=pdf
Callai, H. C. (2004, 16-18 de setembro). O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. [Apresentação oral]. VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais, Coimbra. https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/HelenaCallai.pdf
Cardoso, C. & Silva, M. S. (2018). Geografia Física: formação docente e práxis na sala de aula. In: C. Cardoso, M. S. Silva, A geografia física: teorias e práticas no ensino de geografia. (pp. 21-38). Appris.
Castellar, S. & Vilhena, J. (2010). Ensino de Geografia. Cengage Learning.
Cavalcanti, L. S. (1998). Geografia, escola e construção de conhecimentos. Papirus.
Chechia, V. A., & Andrade, A. S. (2002). Representação dos pais sobre o desempenho escolar dos filhos. [Apresentação oral]. Livro de Resumos. Ribeirão Preto: FFCLRP-USP. https://repositorio.usp.br/item/001294942
Costa, M. A. & Oliveira, J. G. R. (2020). Os temas físico-naturais nos livros didáticos de geografia da rede pública de ensino: um estudo de caso de Uraí/PR. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 504-524. https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/751
Dante, L. R. (1998). Didática da Resolução de Problemas de Matemática. (2ª ed.). Ática.
Firmino, L. C. & Martins, R. E. M. W. (2017). Imagens-clichês e livros didáticos: reflexões para o ensino de Geografia. In: I. M. Tonini, L. B. Goulart, M. M. Santana Filho, R. E. M. W. Martins & R. Z. Costella (orgs.). O livro didático de Geografia e os desafios da docência para a aprendizagem. (pp. 103-112). Editora Sulina.
Guerra, A. J. T. & Frota Filho, A. B. (2018). Geomorfologia e o ensino da Geografia. In: C. CARDOSO, & M. S. SILVA, A geografia física: teorias e práticas no ensino de geografia. (p. 21-38). Appris.
Nogueira, J. R. A.; Cabral, L. K. S.; Silva, R. K. R. & Silva, I. F. [2016, 18-22 de outubro]. [Apresentação oral]. O uso da fotografia como estratégia para o ensino de ciências sociais nas séries iniciais. XI Semana Universitária, Mineiros. https://www.unifimes.edu.br/admin/siterapido/uploads/semana/xi_semana/humanas/O%20USO%20DA%20FOTOGRAFIA%20COMO%20ESTRATEGIA%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20CIENCIAS%20SOCIAIS%20NAS%20SERIES%20INICIAIS.pdf.pdf.
Nóvoa, A. [2016]. O lugar da licenciatura. Revista Educação. http://www.revistaeducacao.com.br/o-lugar-da-licenciatura/.
Santos, L. A. & Luiz, E. L. [2019]. Ensino dos Conteúdos sobre Relevo na Geografia Escolar: análise de uma coleção de livros didáticos dos anos finais do ensino fundamental. Geografia, v. 28, n. 2, p. 233-248. https://www.researchgate.net/publication/334475418_Ensino_dos_conteudos_sobre_relevo_na_Geografia_Escolar_analise_de_uma_colecao_de_livros_didaticos_dos_anos_finais_do_ensino_fundamental
Scarinci, A. L. & Pacca, J. L. A. [2015]. O planejamento do ensino em um programa de desenvolvimento profissional docente. Educação em Revista, v.31, n. 2, p. 253-279. https://www.scielo.br/j/edur/a/dMxqvG7hnzTcf8sMxbrgy8d/abstract/?lang=pt
SILVA, I. F. F.; Santos, F. K. F.; Silva, L. L. & Canêjo, V. P. [2017, 10-14 de setembro]. A fotografia como recurso mediático no ensino de geografia: a paisagem urbana em múltiplos olhares e convergências. [Apresentação oral]. XIII Encontro nacional de prática de ensino em geografia, Belo Horizonte. http://www.revista.ufpe.br/ensinodegeografia/index.php/ensinodegeografia/article/view/6.
Soares, M. T. C. & Pinto, N. B. (2001). Metodologia da resolução de problemas. [Apresentação oral]. 24ª Reunião ANPEd, Caxambu.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. (16ª ed.). Vozes.
Val, R. M. G. & Ferraz, C. B. O. [2009, 30 de agosto a 02 de setembro]. A linguagem imagética na escola e no ensino da geografia. [Apresentação oral]. X Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, Porto Alegre.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Denis Rocha Calazans, Sra., Sr
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”