Photography as a teaching resource in geography classes

Authors

  • Denis Rocha Calazans Instituto Federal de Alagoas
  • Jacqueline Praxedes Almeida Universidade Federal de Alagoas
  • Gabriel Londres Arlota Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2209

Keywords:

Physical geography, photography, geography teaching, teacher formation.

Abstract

The teaching of Physical Geography in schools is a challenge for teachers, either due to the difficulty in the initial training process, caused by a separate curriculum in closed subjects, which fragment the contents and make it difficult to understand the scientific knowledge, or by the lack of pedagogical knowledge, impairing the teaching-learning process of the contents. Thus, we sought to develop, through the actions of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID), edition 2018-2020, of the subproject Geography, a work that stimulated the eyes of the freshman year students of an Integrated High School to exercise the knowledge acquired in class on the subject of relief. The work consisted of guiding and encouraging students to observe the landscape of the areas where they transit and register, through photography, the forms of relief and its modifying actions, especially those of anthropic origin. The students were encouraged to analyze the images and share the results with their classmates. The activity aimed to develop the students' perception of the landscape around them and improve their analysis capability, promoting significant educational action, as well as providing the developing teachers with a better understanding of Physical Geography and the teaching-learning process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Denis Rocha Calazans, Instituto Federal de Alagoas

Professor de Geografia do Instituto Federal de Alagoas, Campus Maceió. Professor da Pós-graduação em Ensino de Geografia EAD, da Universidade Federal de Alagoas. Possui especialização em Docência do Ensino Superior e Mestrado em Recursos Hídricos e Saneamento

References

Antônio Filho, F. D. & Dezan, M. D. S. (2014, 7-9 de abril). A fotografia como instrumental no ensino de geografia: uma proposta de material pedagógico para uso em sala de aula. [Apresentação oral]. II Congresso Nacional de Formação de Professores, Águas de Lindoia. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/141651.

Bertolini, W. Z. & Valadão, R. C. (2009). A abordagem do relevo pela geografia: uma análise a partir dos livros didáticos. Terræ Didática, v. 5, n. 1, p. 27-41. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637500

Cacete, N. H. (2015). Formação do professor de geografia: sobre práticas de ensino e estágio supervisionado. Revista da Casa da Geografia de Sobral, v. 17, n. 2, p. 3-11.

Callai, H. C. (2005). Aprendendo a ler o mundo: A Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt&format=pdf

Callai, H. C. (2004, 16-18 de setembro). O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. [Apresentação oral]. VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais, Coimbra. https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/HelenaCallai.pdf

Cardoso, C. & Silva, M. S. (2018). Geografia Física: formação docente e práxis na sala de aula. In: C. Cardoso, M. S. Silva, A geografia física: teorias e práticas no ensino de geografia. (pp. 21-38). Appris.

Castellar, S. & Vilhena, J. (2010). Ensino de Geografia. Cengage Learning.

Cavalcanti, L. S. (1998). Geografia, escola e construção de conhecimentos. Papirus.

Chechia, V. A., & Andrade, A. S. (2002). Representação dos pais sobre o desempenho escolar dos filhos. [Apresentação oral]. Livro de Resumos. Ribeirão Preto: FFCLRP-USP. https://repositorio.usp.br/item/001294942

Costa, M. A. & Oliveira, J. G. R. (2020). Os temas físico-naturais nos livros didáticos de geografia da rede pública de ensino: um estudo de caso de Uraí/PR. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 504-524. https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/751

Dante, L. R. (1998). Didática da Resolução de Problemas de Matemática. (2ª ed.). Ática.

Firmino, L. C. & Martins, R. E. M. W. (2017). Imagens-clichês e livros didáticos: reflexões para o ensino de Geografia. In: I. M. Tonini, L. B. Goulart, M. M. Santana Filho, R. E. M. W. Martins & R. Z. Costella (orgs.). O livro didático de Geografia e os desafios da docência para a aprendizagem. (pp. 103-112). Editora Sulina.

Guerra, A. J. T. & Frota Filho, A. B. (2018). Geomorfologia e o ensino da Geografia. In: C. CARDOSO, & M. S. SILVA, A geografia física: teorias e práticas no ensino de geografia. (p. 21-38). Appris.

Nogueira, J. R. A.; Cabral, L. K. S.; Silva, R. K. R. & Silva, I. F. [2016, 18-22 de outubro]. [Apresentação oral]. O uso da fotografia como estratégia para o ensino de ciências sociais nas séries iniciais. XI Semana Universitária, Mineiros. https://www.unifimes.edu.br/admin/siterapido/uploads/semana/xi_semana/humanas/O%20USO%20DA%20FOTOGRAFIA%20COMO%20ESTRATEGIA%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20CIENCIAS%20SOCIAIS%20NAS%20SERIES%20INICIAIS.pdf.pdf.

Nóvoa, A. [2016]. O lugar da licenciatura. Revista Educação. http://www.revistaeducacao.com.br/o-lugar-da-licenciatura/.

Santos, L. A. & Luiz, E. L. [2019]. Ensino dos Conteúdos sobre Relevo na Geografia Escolar: análise de uma coleção de livros didáticos dos anos finais do ensino fundamental. Geografia, v. 28, n. 2, p. 233-248. https://www.researchgate.net/publication/334475418_Ensino_dos_conteudos_sobre_relevo_na_Geografia_Escolar_analise_de_uma_colecao_de_livros_didaticos_dos_anos_finais_do_ensino_fundamental

Scarinci, A. L. & Pacca, J. L. A. [2015]. O planejamento do ensino em um programa de desenvolvimento profissional docente. Educação em Revista, v.31, n. 2, p. 253-279. https://www.scielo.br/j/edur/a/dMxqvG7hnzTcf8sMxbrgy8d/abstract/?lang=pt

SILVA, I. F. F.; Santos, F. K. F.; Silva, L. L. & Canêjo, V. P. [2017, 10-14 de setembro]. A fotografia como recurso mediático no ensino de geografia: a paisagem urbana em múltiplos olhares e convergências. [Apresentação oral]. XIII Encontro nacional de prática de ensino em geografia, Belo Horizonte. http://www.revista.ufpe.br/ensinodegeografia/index.php/ensinodegeografia/article/view/6.

Soares, M. T. C. & Pinto, N. B. (2001). Metodologia da resolução de problemas. [Apresentação oral]. 24ª Reunião ANPEd, Caxambu.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. (16ª ed.). Vozes.

Val, R. M. G. & Ferraz, C. B. O. [2009, 30 de agosto a 02 de setembro]. A linguagem imagética na escola e no ensino da geografia. [Apresentação oral]. X Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, Porto Alegre.

Published

2022-04-02

How to Cite

Calazans, D. R., Almeida, J. P., & Arlota, G. L. . (2022). Photography as a teaching resource in geography classes. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2209

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP